Så er det vores tur ...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

Så er det vores tur ...

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 16:53:14

Nu har jeg snart termin og skal føde. Min mand er stadig i Algeriet. Og vi (min datter, mig og babyen) har besluttet at flytte til sverige når barnet er født og vi har ordnet alle sager her. Dvs. indenfor det næste 2-3 måneder. Jeg skal flytte til min svigerfamillie og søge efter svenske nationale regler, mens jeg er på barsel. Nu til nogle spørgsmål. Kan jeg bo hos min svigerfamillie? Kan vi få afslag på baggrund af det? Her i Kbh. skal jeg fremleje min lejlighed i op til 2 år. Hvilket jeg har fået at vide er godt. Skal vi samle på e-mails? kopi af chatsamtaler? telefonkort? postkorts osv? Ved det er godt når han ansøger på den svenske ambassade i algeriet, at vedhæfte billeder fra vores muslimske bryllup. Men andre billeder har vi altså på mobilen. Skal han vise den på ambassaden? Når vi søger efter der svenske nationale regler skal han have en returbillet bestilt? Synes jeg har læst noget om det i den ansøgningsskema. (Ansökan om UT, FP, RD och FF). Kan vi risikere at få afslag på bagrund af at vi ikke er gift på rådhuset? Men kun muslimsk? Vi vil selvfølgelig giftes lige med det samme når han kommer.
Jeg og min datter er dansk statsborger, det bliver vores barn aut. også. Og vi skal have fælles forældremyndighed.
Og helt til sidst, risikerer vi at vente mere end 6 måneder at blive FS?
På forhånd tak for svarene. :D

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2009 17:55:24

Mig bekendt har Sverige ikke noget, som svarer til det danske boligkrav, så jeg tror ikke, det er noget problem, at du bor hos dine svigerforældre.

Hvad angår dine øvrige spørgsmål, jamen det kan da kun styrke jeres ansøgning, hvis I vedlægger beviser for, at jeres forhold ikke er pro-forma. Så vedlæg dog, hvis du/I selv synes at være relevant.

Når I har et barn sammen, kan jeg dog ikke forestille mig, at I behøver at være specielt bekymrede for, at de svenske myndigheder skulle få den mistanke. Så du skal naturligvis sørge for, at det kommer til at fremgå af barnets fødselsattest, at din mand er faderen. Det beviser da allerede, at jeres forhold ikke er proforma.

Om et "muslimsk" ægteskab anerkendes af de svenske myndigheder, det ved jeg simpelt hen ikke. Men i modsat fald kan problemet vel løses ved, at du kortvarigt tager til Algeriet efter, at du har født, og at I så bliver gift "rigtigt" der. Men start dog med at spørge de svenske myndigheder direkte, om de kan anerkende de vielsespapirer, I allerede har. Eller øvrige beviser på jeres forhold / samliv.

Der er for så vidt ikke noget krav om, at man skal være gift overhovedet, hvis man søger efter nationale svenske regler. Papirløse par ligestilles således med gifte par. Det er altid bare mere kompliceret at dokumentere et papirløst forhold, og dermed ender det i virkeligheden ofte op med at være det stik modsatte af papirløst :D

Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

fundriver

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 18:26:02

takker for svarene. :D
fra det jeg har forstået så burde det være nok at man vil gerne giftes når han så kommer her til. http://www.migrationsverket.se/index.js ... ersikt.jsp
Citerer: Blivande makar, sambo, registrerad partner
Du kan få uppehållstillstånd om du planerar att gifta dig
Er ikke så meget for at rejse til algeriet, med en lille barn, plus den stor er morsyg, så jeg håber at det er nok, at vi vil gifte os efter hans ankomst.
Grunden til at vi ikke kunne blive gift før var at min mand havde ikke en pas, da han var i Sverige. Så vi blev gift kun muslimsk. Nu er det over et år siden. Jeg blev gravid i maj 2008 og venter så et barn med ham med termin her i februar. I december 2008 rejste han til algeriet (frivilligt) for han fik afslag på sit asylansøgning.
Igen tusind tak Fundriver.

Solsikke
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16.12.2007 19:16:08
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Solsikke » 10.02.2009 18:40:41

Du behøver ikke bekymrer dig om ægteskabet hvis du søger efter de nationale regler, når man søger efter dem går de op i om i elsker hinanden og intet andet så du behøver ikke stresse dig selv for at få det ordnet...

Søger i efter national reglerne skal han blive i algeriet og de påstår det kan tage op til 8 måneder, men det har jeg altså ikke hørt om i praksis plus at da i har barn sammen vil det jo gå meget meget hurtigere fordi som fundiver siger det lugter ikke lige frem af proforma
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

Solsikke

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 19:31:16

Takker også dig for dit svar. :D
I gør mig optimistiske ...
Ja er godt klar over han skal være i algeriet imens han venter på FS, det er så det vi må leve med. Også har vi resten af vores dage sammen derefter. Adskilelsen er ikke nem, men når jeg går i seng, tænker jeg at nu er der en dag mindre til vi har ham ved vores side. Og det holder mig på et eller anden måde oppe. Selv om det bliver ikke sjovt at føde uden ham og kan også mærke på ham jo tættere vi kommer på terminen at han synes ikke det er sjovt at jeg skal klare det uden ham. Også går han glip af fødsel af sin første fødte barn. Men sådan er det nu ... og vi kan intet gøre ved det. Vi må se frem og være glade for at der findes Sverige-løsningen. :D

Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

Hvad betyder det?

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 19:53:50

Læste i nogle af mine papir, at under det svenske nationale regler, skal man bo i Sverige ELLER SANDSYNLIGGØRE AT MAN HAR TIL HENSIGT AT BO I SVERIGE OG RÅDER OVER ET BOLIG DER.
Menes det at hvis man har en lejekontrakt med sit navn på? :roll:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 10.02.2009 20:52:56

Ja, hvis du har bolig parat, og hvis du allerede har et svensk personnr., fordi du tidligere har enten boet eller arbejdet i Sverige. Det vil typisk være i situationer, hvor man er blevet udstationeret til et andet land af en virksomhed eller arbejder i et andet land efter først at have boet i Sverige, og dernæst ønsker at vende hjem til Sverige med sin udenlandske ægtefælle.

Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

Ved i om det er stadig et problem for danskere ...

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 21:10:46

at få udstedt et ID-kort?
Og hvad med försäkringskassan? skal jeg tilmelde mig den først når vi har "cpr-nummer", skal have barselsdagpenge derfra?
Skal jeg gå på migrationsverket og sige til dem at jeg vil søge om familliesammenføring med min mand eller skal min mand bare gå på den svenske ambassade og jeg derefter bliver kontaktet af migrationsverket?
Og hvad med skattemyndigheden? hvornår skal jeg kontakte dem? Altså Skatteverket ...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 10.02.2009 21:44:31

Svensk id-kort for ikke-svenskere er så godt som umuligt at få for tiden, medmindre du kan tale godt med din svenske bankrådgiver. Søg og find tidligere indlæg om det emne her og på www.sunddebat.com. Id-kort er dog heller ikke strengt nødvendigt, man kan godt klare sig med et dansk pas som id.

Försäkringskassan får du automatisk brev fra, når du er blevet folkeregistreret i Sverige. Men hvis du har brug for penge fra Försäkringskassan kan du naturligvis selv tage kontakt til dem, så snart du er blevet folkeregistreret. Og Folkbokföringen hører under Skatteverket.

Hvis du ikke har et svensk personnr. fra tidligere, må du altså først folkeregistrere dig i Sverige, og dernæst skal du have et personbevis med "ändamål uppehållstillstånd" påført. Det henter du ligeledes på Folkbokföringen. Dette personbevis skal du sende til din mand, og han skal vedlægge det sin ansøgning, som han indleverer på nærmeste svenske ambassade eller konsulat.

Migrationsverket kontakter dig efter at din mand har været til interview på ambassaden. Normalt med et spørgeskema, du skal besvare.

Liliana
Indlæg: 101
Tilmeldt: 23.07.2007 10:03:00
Geografisk sted: Malmö

Skaanebo ...

Indlæg af Liliana » 10.02.2009 22:01:21

som altid tak for dine hurtige svar :D

Besvar