Spørgsmål vedrørende opholdsret under studier

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
samsonwilliams
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.04.2024 04:30:28

Spørgsmål vedrørende opholdsret under studier

Indlæg af samsonwilliams » 22.04.2024 04:33:14

Hej,

Min kone og datter fra 3 land,har midlertidigt ophold efter EU-opholdsbekendtgørelsen §13 og vi har et år inden de kan søge permanent.
Min stedatter skal nu studere i en anden og har fundet en studiebolig, men vil hun miste sin opholdsret da hun jo flytter væk fra vores fællesadresse?
Eller er hun beskyttet af EU opholdsgrundlaget?

Håber på et hurtigt svar da hun skal flytte næste uge.

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Spørgsmål vedrørende opholdsret under studier

Indlæg af mhg » 22.04.2024 10:21:05

I følge EU-opholdsbekendtgørelsens § 3 er familiemedlemmer til en EU-borger "2) direkte efterkommere under 21 år af en hovedperson eller af en hovedpersons ægtefælle,
3) direkte efterkommere, der er fyldt 21 år, af en hovedperson eller af en hovedpersons ægtefælle, hvis de pågældende i det land, de ankommer fra, forsørges af hovedpersonen eller af hovedpersonens ægtefælle,
4) personer, der er beslægtet i ret opstigende linje med en hovedperson eller med en hovedpersons ægtefælle, hvis de pågældende i det land, de ankommer fra, forsørges af hovedpersonen eller af hovedpersonens ægtefælle,"

Din steddatter er således 'familiemedlem'. Som sådan har har hun samme rettigheder til ophold og arbejde i Danmark som du som EU-borger har.
Denne ret vil først og fremmest afhænge af dig, og om din status ændrer sig. Desuden stilles der ikke krav om at familiemedlemmet familiemedlemmet forsørges af dig/jer, efter at hun er kommet til DK.

Dermed består hendes status som familiemedlem, og hun er berettiget til fortsat ophold i DK som sådan, ikke bundet til adresse hos dig/jer. Jeg kan desværre ikke finde noget konkret, som jeg kan henvise til, men til gengæld heller ikke sager, hvor problemet med udeboende, studerende børn har været omtalt.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Spørgsmål vedrørende opholdsret under studier

Indlæg af mhg » 23.04.2024 05:15:53

Kim Pedersen Nyberg har fundet en dom fra EU-domstolen frem, som handler om noget lignende jeres situation, og dommens konklusion er at det ikke er et krav, at afhængighedsforholdet (mellem dig og din stedddatter), som betød at hun havde ret til opholdskort, fortsætter efter at hun har fået sit opholdskort.

Hvis der skulle opstå problemer med myndighederne, hvilket jeg ikke tror vil ske, kan I henvise til denne dom:

Sag C-83/11, Rahman m.fl., dateret 5. september 2012:

Link til dommen: https://curia.europa.eu/juris/document/ ... id=1541124
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar