Opphold i Sverige efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
shnla
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.04.2024 13:14:32

Opphold i Sverige efter EU regler

Indlæg af shnla » 03.04.2024 13:19:43

hei,

jeg vurdere å flytte til Sverige og prøve eu løsning til å få min ektemann over fra et ikke-eu land. problemet er at jeg er arbeidsledig foreløpig. på hvilket grunnlag kan jeg melde flytting til Sverige, siden jeg heller ikke har nok sparemidler slik at jeg kvalifiserer som "person med tilstrekkelige midler". kan jeg prøve å melde flytting til Sverige som arbeidssøker og senere søke om EU-oppholskort til min mann. eller kan en søke om oppholdskort til sin ektefelle uten at en har jobb selv? håper å få noen gode råd gjennom dette forumet

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Opphold i Sverige efter EU regler

Indlæg af mhg » 05.04.2024 07:45:53

For at kunne bruge EU-reglerne er det et krav at man på en eller anden måde er selvforsørgende. Danske medlemmer af a-kasse kan få dagpenge med til et andet EU-land i maksimalt tre måneder, og det kniber med at få det til at passe med en familiesammenføring, men hvis man kan skaffe sig et job på mindst 10-12 timer/uge, vil man være arbejdstager, og hvis man så samlet kan forsørge sig og ægtefællen, og kan spare lidt op til en måned eller to mere (for en sikkerheds skyld), vil det nok kunne lykkes.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

shnla
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03.04.2024 13:14:32

Re: Opphold i Sverige efter EU regler

Indlæg af shnla » 05.04.2024 11:07:51

I dag forsørges jeg av min far som har sin inntekt fra hans pensjon. han forsørger både meg og min sønn på 2 år. kan han stå som sponsor i søknaden om eu-oppholdskort i Sverige? jeg kommer selvfølgelig til å prøve å lete etter jobb i Sverige etter flytting, men enn så lenge er det kun faren min som hjelper meg økonomisk. vil det være godt nok om min far bidrar meg økonomisk med et ca beløpet på sånn ca 12000 kroner i måneden? faren min kan også garantere for økonomien til min ektemann i noen måneder etter at han har fått flyttet seg til Sverige, fram til han har funnet seg egen jobb

Aleena
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29.03.2024 12:01:44

Re: Opphold i Sverige efter EU regler

Indlæg af Aleena » 08.04.2024 13:31:41

Jeg flyttet til Sverige, dro på skatteverket, og registrerte meg som permanent folkbokfört. Hvis jeg husker riktig så måtte man ha en svensk adresse da man registrerte sin söknad om bokföring? Veldig usikker på om det stemmer. Jeg registrerte ihverfall venninna mi sin svenske adresse, og endret den da jeg fikk egen bolig her. Hadde ingen oppsparte midler med meg da jeg flyttet. Sökte og fant jobb fort. Akkurat nå er det mange jobber du kan söke på, sjekk indeed(sök på byen du skal flytte til). Tok en god stund för jeg fant bolig, jeg anbefaler sterkt og ordne med dette först. Jeg måtte bo i bobil i 1.5 måned för jeg endelig fant leilighet... Jobbet hele den tiden.

Besvar