Bo udenfor eu land med tidsbegrænset eu opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Bo udenfor eu land med tidsbegrænset eu opholdskort

Indlæg af Moazb » 24.03.2024 19:08:31

Hej alle,

Jeg står i et situation at jeg har fået et arbejdstilbud i udlandet på 1 år i et land udenfor EU, jeg ønsker at tage min ægtefælle med som har et tidsbegræsnet eu opholdskort i Sverige da jeg er dansk statsborger.

Nu ef mit spørgsmål hvor længe kan min ægtefælle bo udenfor landet, jeg synes reglerne er lidt underlige hvor Danmark sige Max 6 måneder mener svenskerens 6 uger eller sådan noget. Og hvis vi er der længere selvom vi har adresse osv her i Sverige, er det noget man finder ud af eller hvad er jeres råd og vejledning?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Bo udenfor eu land med tidsbegrænset eu opholdskort

Indlæg af mhg » 25.03.2024 13:12:33

Hvad er planen, når arbejdet udenfor EU ophører?

Hvis det er at flytte tilbage til Sverige/andet EU-land end DK, søger I jo bare EU-opholdskort igen.

Man har pligt til at melde flytning til udlandet, MEN det har for så vidt ikke noget at gøre med opholdstilladelse/EU-opholdskort, det har først og fremmest at gøre med skat og bortfald af ret til sygesikring. Der gælder forskellige regler i forskellige lande, og altså forskellige regler for flytning som sådan og for evt. ophør af opholdsret.

For Sverige gælder følgende mht. opholdsretten:
"Resa från Sverige med tids­be­gränsat uppe­hålls­till­stånd
Om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd kan du resa in och ut ur landet under tiden som ditt tillstånd är giltigt, men om du åker från Sverige måste du ha ett giltigt pass och ditt uppehållstillståndskort för att kunna återvända."
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... stand.html

Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at det samme gælder for EU-opholdsret, men jeg vil antage at det gør.

I forhold til skat:
"Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla det till Skatteverket. Samma sak gäller om du planerat att stanna kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer."
https://skatteverket.se/privat/folkbokf ... 01591.html
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Bo udenfor eu land med tidsbegrænset eu opholdskort

Indlæg af Moazb » 26.03.2024 00:07:48

Enig at man kan rejse ind og ud i den periode kortet er gyldig. Men bortfalder kortet efter et hvis tidspunkt man ikke er tilstede i landet og hvad er tiden man kan være ude?

Jeg ønsker ikke kortet skal bortfalde fordi man er væk 6-9 måneder? Kender i til hvad er reglen og om kortet vil være aktiv så fremt man stadig har adresse i Sverige.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Bo udenfor eu land med tidsbegrænset eu opholdskort

Indlæg af mhg » 28.03.2024 11:14:59

Det er kringlet, da I skal bo i samme land for at EU-opholdsretten bevares, og det må formodes at gælde også ved et arbejdsophold i et ikke-EU-land. Problemet kan derfor ikke løses ved at kun du melder udrejse (som du har pligt til).

Jeg har forsøgt at finde reglerne for, hvor længe man må blive udenfor det EU-land, man har opholdskort til, men kan ikke komme det nærmere end at det maksimalt er 6 måneder ud af 12 (kan være fordelt i mindre bidder). Jeg kan ikke finde noget om, hvorvidt man kan søge dispensation for bortfald.

Men som sagt: det løser ikke problemet, medmindre dit arbejde delvist kan udføres i Sverige, og du derfor ikke behøver anmelde udrejse.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar