Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af uej » 11.01.2024 20:02:14

hei,

migrasjonsverket har sendt meg brev nummer to der de ber om ytterligere informasjon fra oss. min fru er med meg i Sverige og vi har søkt om oppholdskort etter eu-regler. jeg er norsk medborger, jobber og betaler skatt i Norge, mens jeg jobber fra mitt hjemmekontor i Sverige egentlig. jeg er ikke medlem i svensk forsikringskassen(enda) og har heller aldri trengt å bruke lege i Sverige enda. migrasjonsverket allerede har fått kopi av mitt blå eu-kort og kopi av Cigna global silver plan til kona mi. konas forsikring dekker ikke maternity, men jeg skal oppgradere den til platinum plan i morgen. hvorfor ber de om mitt helseforsikring? jeg er jo dekket av helse trygden i Norge, også har jeg krav på gratis lege i Sverige der jeg betaler vanlig egenandel som alle andre svensker. jeg kan oppgradere konas forsikring til den dyreste planen som også inkluderer maternity(selv om de ikke dekker maternity første året). under legger jeg kopi av brevet som jeg har fått av migrasjonsverket.
Billede

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af mhg » 12.01.2024 07:49:33

Send nu bare kopi af dit blå sygesikringskort + den nye, udvidede police. Det burde være nok og hurtigere end at pukke på at de jo har fået kopi af dit blå kort, for så skal de jo til at lede ...
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af uej » 16.01.2024 12:14:45

Det viser seg at Cigna global er meget useriøse, å oppgradere konas silver plan til gold/Platinum er ikke bare bare. er det noen andre forsikringer som migrasjonsverket godkjenner? jeg har ikke lykkes med å oppgradere Cigna silver til Platinum eller gold plan og vi har svar frist den 23.januar. vi må svare migrasjonsverket innen 23. Januar.. dessuten er kona folkebokført i Sverige allerede og hun også har fått personnummer. trenger hun fortsatt en forsikring egentlig?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af mhg » 17.01.2024 15:48:06

Gælder din sygesikring i Norge ikke for hele din familie, dvs. for ægtefælle og evt. børn? I givet fald skal du vel gøre den norske sygesikring opmærksom på at du nu har en ægtefælle som bor sammen med dig i Sverige, og du gerne vil have et bevis for hendes sygesikring.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af uej » 27.01.2024 23:21:44

Kona har nå fått oppholdskort i Sverige. jeg lurer på en ting. Har hun nå automatisk rett til å besøke andre land i Schengen visum fritt nå som hun har oppholdskort i Sverige?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger haster!!!

Indlæg af mhg » 31.01.2024 07:59:11

Ja. Pas + opholdskort svarer til et 90-dages Schengenvisum.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar