Letland som mellemland før ankomst til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mages
Indlæg: 2
Tilmeldt: 15.09.2023 07:39:37

Letland som mellemland før ankomst til Danmark

Indlæg af mages » 27.12.2023 17:05:58

Min brasilianske kone og jeg (Dansker) opholder os i øjeblikket i Brasilien.
Vi overvejer kraftigt at søge familiesammenføring først i Letland og om bo der i cirka 5 måneder, før vi rykker til Danmark og søger om familiesammenføring via EU regler i Danmark.

Letland er på bane pga. de lave leveomkostninger, at det er nemt at finde lejlighed og at jeg allerede har et lille netværk af bekendte af i Riga. De lave leveomkostninger giver os også muligheder for at tage lidt ferie i de omkringliggende baltiske lande, som jeg holder meget af og gerne vil vise til min nye kone.

Er der nogen her som har brugt Letland som mellemstation og kan fortælle lidt om hvilke ulemper og/eller regler vi skal være opmærksomme på?
Er der nogen der ved noget om ekspederingstiden i Letland? Er 5 måneder realistisk?
Hvor meget ferie må vi tage?
Skal vi henvende os til myndighederne før ankomst eller kan hun ankomme på turistvisum og efter ankomst søge familiesammenføring?

Alle informationer eller meninger er brugbare og modtages med kyshånd.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Letland som mellemland før ankomst til Danmark

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.01.2024 14:18:48

Besvaret i den engelske sektion af forum.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar