Links til EU-ansøgningsskema og til begrebet "tilstrækkelige midler" i Sverige og Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Links til EU-ansøgningsskema og til begrebet "tilstrækkelige midler" i Sverige og Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.12.2023 02:08:57

To meget, meget ofte stillede spørgsmål er, hvad der anses for at være tilstrækkelige midler, når man er selvforsørgende og hvor man finder ansøgningsskema til EU-opholdskort. Så de to ting har jeg spurgt Migrationsverket om i en mail. Jeg har fået svar på begge dele, og linkene kan ses nedenfor.

Jeg skal dog for god ordens skyld understrege, at de beløb, som Migrationsverket nævner ALENE er vejledende. Det er ikke en absolut bundgrænse, fordi opholdsdirektivets artikel 8, stk. 4 bestemmer, at der skal tages hensyn til personlige forhold. Det vil bl.a. sige, at hvis man kan leve på en sten, skal dette indgå i den samlede vurdering.

Vær opmærksom på, at beløbene i Sverige er afhængig af, hvilken alder eventuelle børn i husstanden har.

Og blot så man har en fornemmelse af, hvor meget pengene er værd, har jeg været inde på en kursberegner. Hvis vi tager et beløb på 10.000 svenske kronor, svarer det i runde tal til 6.680 danske kroner.

Link til de svenske satser for "tilstrækkelige midler": https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -2001-937/

Link til ansøgningsskema til svensk EU-opholdskort: https://www.migrationsverket.se/English ... izens.html

Jeg har stillet samme spørgsmål til Indvandringskontoret i Flensburg, men har ikke fået svar derfra endnu. Så snart jeg har det, bliver det lagt op her i opslaget også.

EDIT: Så er der kommet svar fra de tyske myndigheder. De har ikke noget sted, hvor man kan se, hvad de betragter som tilstrækkelige midler. Det er noget de afgør fra sat til sag. På et spørgsmål, om de fortolker "tilstrækkelige midler" på samme måde som f.eks. Sverige, lyder svaret:

"that is partly correct. We have to check for each case how many financial resources the person has and how much that person has to cover with those resources. E.g. someone who has to feed five kids will need to have more financial resources than a person with no children. More factors might be rent or other costs that occur every month.
I'm not sure why age would matter since most costs don't depend on how old a person is."



Link til det ansøgningsskema, der skal bruges i Flensburg for et tysk EU-opholdskort: https://www.flensburg.de/PDF/Antragsfor ... 1673696398
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Links til EU-ansøgningsskema og til begrebet "tilstrækkelige midler" i Sverige og Tyskland

Indlæg af Kim P. Nyberg » 07.02.2024 19:18:01

Netop opdateret med oplysninger fra Indvandringskontoret i Flensburg, Tyskland. Se beskeden herover.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar