Læge og hospital i DK når man bor i SE og arbejder i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DKTR
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.12.2023 10:25:04

Læge og hospital i DK når man bor i SE og arbejder i DK

Indlæg af DKTR » 15.12.2023 10:34:54

Hej,

I forbindelse med en evt. flytning til Sverige for at søge ophold efter eu reglerne har jeg et par spørgsmål vedr. læge og hospital i dk.

Jeg arbejder i DK og vil fortsat gøre det efter flytning til Sverige.
Kan forstå at både jeg og min kommende mand kan søge det blå sygesikringskort gennem udbetalting Danmark og jeg kan få det gule sygesikringskort, grænsegængerkort eller hvad det kaldes.

I den forbindelse kan jeg forstå at jeg kan benytte det danske sundhedssystem som da jeg boede i dk. Det vil sige både min egen praktiserede læge men også det danske sundhedsvæsen specifikt hospitalet i forbindelse med et graviditetsforløb. Det jeg dog studser ved, er at hvis jeg føder i Danmark så står der på Øresundsdirekt, at mit barn tilgengæld ikke er dækket og kan få hospitalbehandling i dk. Er det korrekt? Se link. https://www.oresunddirekt.dk/dk/jeg-vil ... -i-danmark

Det bekymrer mig, grundet at jeg har haft en senabort i sidste graviditet grundet svag livmoderhals og fødte derfor alt for tidligt og hvis samme skulle ske igen, så har mit barn brug for lægelig behandling akut og evt. kuvøse mv i en længere periode.
Er det muligt både at gå til graviditetsforløb i se og i dk, da jeg i dk skal sys i uge 14 og have hormonpiller for at samme senabort ikke gentager sig, desuden scanner se ikke i uge 12-13 ligesom dk - altså nakkefoldscanningen.

Er det virkelig korrekt at mit barn ikke også er dækket af den danske sygesikring? Min mand får jo udstedt det blå sygesikring fra dk.

På forhånd tak.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Læge og hospital i DK når man bor i SE og arbejder i DK

Indlæg af mhg » 17.12.2023 09:22:05

Det lyder lidt mærkeligt, ja, i og med at grænsegængeres familie jo er dækket. Formelt kan et endnu ufødt barn selvfølgeligt ikke få et eget sundhedskort, men der kan i princippet søges, så snart det er født.

Men formuleringen - at du ikke kan kræve, at barnet behandles - er formdentlig ikke ensbetydende med at det hospital, du føder på, vil undlade at behandle i det omfang, det er nødvendigt. Jeg ville sammenligne situationen med den, som en gravid, der er på processuelt ophold og derfor endnu ikke har sygesikring på plads er i. De får gratis fødsel under forventning om at de kommer under dansk sygesikring.

Jeg ville nok for en sikkerheds skyld i dit sted kontakte Tryg, som tilbyder en graviditetsforsikring, og høre om du som grænsegænger vil kunne tegne en sådan. Den dækker nemlig også barnet i de første 6 måneder.
https://tryg.dk/graviditetsforsikring
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Læge og hospital i DK når man bor i SE og arbejder i DK

Indlæg af mhg » 17.12.2023 19:43:46

Jeg har kigget flere steder, og kan se at det kun er dig selv, som kan få det særlige sundhedskort, mens din ægtefælle og børn er dækket af den svenske sygesikring. Det er derfor, der står at du ikke kan 'kræve' at dit barn behandles i DK.

Det er jo så ikke ensbetydende med at det hospital du føder på vil afslå behandling, hvis der er et akut behov umiddelbart efter fødslen. Men du må indstille dig på at når I er udskrevet, så skal fremtidige tjek, vaccinationer mv. foregå i Sverige.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar