EU regler om fri bevægelighed- ægtefælle.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jonatan
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27.11.2023 20:36:52

EU regler om fri bevægelighed- ægtefælle.

Indlæg af Jonatan » 27.11.2023 21:19:28

Hej allesammen, jeg har læst post efter post herinde, samt den officielle side med retningslinjer for EU reglerne af familiesammenføring- dog er jeg i tvivl om nogle ting, som jeg håber i kan hjælpe med.

Vores situation er som følger:

Jeg er 28 år, dansk statsborger, og har i sinde at gifte mig med min 29 årige filippinske forlovede, i Danmark. Hun kommer til landet på et allerede godkendt 90 dages Schengen turist visum til vinter.

Planen var sådan set at søge om familiesammenføring efter de danske regler, men eftersom vi ikke tilstrækkeligt kan dokumentere hendes beskæftigelse over de sidste tre år, har vi nu i sinde at gå efter EU reglerne i stedet.

Jeg kan forstå at hun som min ægtefælle, som udgangspunkt har ret til ophold i F.eks. Tyskland, i op til tre måneder, sammen med mig, på lige fod med en unionsborger. Samt at det kun er et krav at hun har gyldigt visum til indrejsen i landet, hvilket hun vil have igennem turistvisummet.

Jeg har læst på ÆUG’s rådgivningsside omkring EU regler, at hvis jeg er arbejdstager i Danmark, er min danske sundhedsforsikring nok til at opfylde kravet til de tyske myndigheder omkring forsikring af os begge. Jeg har dog også læst i de fleste opslag herpå, at der skal tegnes en tysk sundhedsforsikring? Er dette i tilfælde af man ikke er grænsegænger, og altså arbejdstager i Danmark, eller har jeg misforstået noget?

Jeg læser også, at de tyske myndigheder vil have at ægtefællen, med invitation i hånd fra den bosatte i Tyskland, skal søge om ophold fra en Tysk ambassade i hjemlandet. Dette burde ikke kunne være et krav, grundet EU regler, right? Er dette i praksis realistisk at slippe for? (Er der nogen der med succes har brugt modellen med bare at dukke op i Tyskland og så få opholdstilladelse til en tredjelandsborger?)

Kan vi risikere ved at flytte til Tyskland, og overskride de 90 dage på hendes turistvisum, at hun bliver udvist og nægtet indrejse til schengen i en periode?

Er det virkeligt så nemt, efter EU reglerne, bare at gå ned og melde ens ankomst i landet, med vielsesattest, pas, forsikringspolicer osv. og så bliver der udstedt et opholdskort til hende?

Hvis vi søger om familiesammenføring efter EU lov, og altså ikke endnu et turistvisum, gælder den sædvanlige periode på tre måneder hun skal være udenfor Schengen så, før hun kan komme tilbage?

Vi vil helst undgå at jeg skal tage til Tyskland alene, og hun skal vente i Filippinerne på et tysk system der måske ikke er så hurtigt til at udstede visum… men samtidigt er vi så nervøse for at begå fodfejl i den her proces, og ende med store konsekvenser, i form af en eventuel udvisning eller lign.

Tak for at have læst så langt, jeg håber ikke spørgsmålene er til last, eller allerede er besvaret hundrede gange herinde.. jeg synes bare reglerne er lidt en jungle, og jeg læser forskellige ting fra her, til myndighedernes hjemmesider, til Google søgninger. Suk, hvem der dog bare havde forelsket sig i en dansker!

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: EU regler om fri bevægelighed- ægtefælle.

Indlæg af mhg » 29.11.2023 13:02:49

Når din ægtefælle ankommer til DK har hun jo et Schengen-visum, som hun indenfor de 90 dage kan rejse i hele Schengen på. Med det kan I sammen flytte til Tyskland, hvor DU skal bo mindst 3 mdr./93 dage, og hun meget gerne skal være sammen med dig i den tid.

Hun vil kunne søge om EU-opholdskort, når DU er blevet tilmeldt på 'Einwohnermeldeamt' og har en kvittering herfor OG du har fået ordnet sygesikring for jer begge. Din ægtefælle skal vise kvittering for tilmelding til en 'Krankenkasse' når hun søger om opholdskort. Med kvittering for ansøgning om opholdskort kan hun bevise at hun har lovligt ophold, også i tiden til opholdskortet kommer. Det kan gå langsomt eller hurtigt, alt efter hvornår i søger (ferietid, som varierer fra delstat til delstat) og hvor.

Og nej, når hun har et EU-opholdskort har hun ikke brug for visum, og er ikke underlagt visumreglerne. Opholdskortet gælder så dog kun til ophold i form af bopæl i Tyskland, så I skal søge om et nyt, dansk, hvis I flytter til DK efter tre måneders tid.

Du kan finde en række nyttige oplysninger for grænsegængere her: https://pendlerinfo.org/pendlerinfo/dk/

Her om at registrere sig som EU-borger og ægtefælle til en:
https://www.bmi.bund.de/DE/themen/migra ... tikel.html
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Jonatan
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27.11.2023 20:36:52

Re: EU regler om fri bevægelighed- ægtefælle.

Indlæg af Jonatan » 03.12.2023 08:25:31

Jeg har snakket med udbetaling Danmark, og siden jeg skal arbejde fuld tid i Danmark, kan jeg få et “særligt sundhedskort” som udlandsdansker, og kan ingive en form på bürgerbüro, som de sender til godkendelse i Danmark, som ligeledes giver min kone sygeforsikring igennem Danmark, hvor hun får et blåt sygesikringskort.

Besvar