Spørgsmål til proces ifm. med at flytte til Sverige for at kunne søge efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mikew
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.10.2023 12:20:02

Spørgsmål til proces ifm. med at flytte til Sverige for at kunne søge efter EU-regler

Indlæg af Mikew » 06.10.2023 14:35:09

Hej

Jeg vil gerne flytte til Sverige med min forlovede, som er fra sydamerika, efter vi er blevet gift, så vi kan bo sammen og senere flytte tilbage til Danmark, men ved ikke om jeg har forstået processen korrekt eller om der er noget jeg har overset eller ikke tænkt over. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Planen er som følger:
  • Vi bliver gift i USA 21/10-23
  • Min kone har fået visum til Danmark i 15 dage fra 27/10-23 til 10/11-23 på baggrund af en invitation jeg har indgivet. (Vi søgte kun for 15 dage da vi tænkte at der var større risiko for at den bliver afvist hvis det var mere.)
  • En uge efter at hun er ankommet til Danmark, flytter vi sammen til Sverige da hendes danske visum på dette tidspunkt stadig er gyldigt.
  • Når vi er flyttet til Sverige fortsætter jeg med at være studerende i Danmark (jeg pendler over broen et par gange om ugen). Jeg tager SU med mig til Sverige, jeg har mit danske studiejob og jeg får samtidig et studiejob i Sverige så jeg er sikker på at opfylde kravet om "tilstrækkelige midler".
  • Vi sørger for privat sygeforsikring inden vi flytter.
  • Vi kan nu opholde os i Sverige i 3 måneder uden yderligere krav.
  • I løbet af de 3 måneder søger vi om opholdskort til min kone så vi kan blive boende i Sverige udover de 3 måneder.
Er der noget jeg har overset?
Er det tilstrækkeligt at hendes danske visum er gyldigt på indrejsetidspunktet til Sverige, eller er der krav til hvor længe visum skal være gyldigt?

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Spørgsmål til proces ifm. med at flytte til Sverige for at kunne søge efter EU-regler

Indlæg af mhg » 10.10.2023 12:01:04

Det havde ikke været nødvendigt at 'spare' på visumdage, da ansøger bliver gransket lige så nøje uanset om der søges til 15 eller 90 dage, men sket er sket - og søg ENDELIG ikke om forlængelse.

Sørg for at den private sygeforsikring er en, der kan forlænges, og søg om opholdskort så snart som muligt. Det er vigtigt og lettest at gøre det online, og sikre sig kvitteringen på den måde.

Du bør lade som om du har tænkt dig at blive mindst et år i Sverige, så du kan blive 'folkbokført' (registreret), hvilket vil være nødvendigt for ansøgningen om opholdskort. Du skal derfor på Skatteverket og melde flytning.

Din kone skal i første omgang ansøge om opholdskort, og først når det er udstedt, skal hun søge Skatteverket om også at blive registreret.

Hun søger opholdskort online via linket nedenfor:

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... rgare.html
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar