Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kolkata86
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.07.2023 20:05:19

Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Kolkata86 » 16.09.2023 12:16:34

Hej,

Min indiske kone og jeg som er dansk er rejst sammen til Sverige for at bosætte os. Vi har en lejlighed med permanent kontrakt og jeg har midler nok i banken til at forsørge os begge. Det er min plan at tage på Skatteverket på mandag for at registrere mig som permanent opholdende i Sverige, men jeg er nu kommet i tvivl om processen.

Jeg var under indtryk af at jeg først skulle have tildelt et svensk cpr nummer fra Skatteverekt før vi skulle ansøge om opholdstilladelse til min kone, men når jeg læser på Skatteverkets hjemmeside, står der at vi begge skal møde op på Skatteverket sammen for at modtage cpr numre.

Er der nogen som kan be/afkræfte hvad der er den rigtige process? Måske udelukker det ene ikke det andet.

Derudover tænker jeg at vi har alle vores personlige dokumenter med, inklusiv vielses certifikat, kontoudtog og bevis for sygeforsikring. Er der andet jeg skal have med?

Og med hensyn til sygeforsikring, min kone har rejseforsikring og jeg selv har en privat sygeforsikring fra Danmark, er det nok?

På forhånd mange tak for svar!

mhg
Indlæg: 306
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af mhg » 16.09.2023 13:54:47

Her står, hvad DU skal medbringe:
https://www.skatteverket.se/privat/folk ... f11e6.html

Og her, hvad din ægtefælle skal gøre:
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... sambo.html

Du skal have jer registreret som gift, før din ægtefælle ansøger om opholdskort.

Såfremt såvel din som din ægtefælles forsikring er en heldækkende sygeforsikring, og din ægtefælles kan forlænges om nødvendigt, vil det være OK. Når først I er registreret, kan I tilmeldes Försäkringskassan, og er dermed omfattet af sygesikring.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Kolkata86
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.07.2023 20:05:19

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Kolkata86 » 16.09.2023 15:38:06

Tusind tak for svaret.

Det som stadig er forvirrende for mig er det følgende:

Skatteverket skriver at min kone skal tage med til Skatteverket for at modtage et cpr nummer da hun skal bo her længere end 12 måneder. Men p.t. er hun her blot på visa og har ikke modtaget opholdstilladelse fra migrationsverket. Er det nok at vi opfylder kravene til at hun kan modtage et cpr nummer forud for at have modtaget opholdstilladelsen?

Måske jeg overtænker det hele, jeg er bare bange for at der skulle opstå en komplikation som betøder at min kones visa udløber før jeg har modtaget cpr nummeret så vi kan ansøge om hendes opholdstilladelse.

Kolkata86
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.07.2023 20:05:19

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Kolkata86 » 16.09.2023 16:14:33

mhg skrev:
16.09.2023 13:54:47

Og her, hvad din ægtefælle skal gøre:
https://www.migrationsverket.se/Privatp ... sambo.html

Du skal have jer registreret som gift, før din ægtefælle ansøger om opholdskort.
Dette link tillader ikke at lave en ansøgning fra Sverige. Vi befinder os p.t. i Sverige begge to. Nu bliver jeg meget forvirret.

nathalp
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11.05.2023 13:32:56

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af nathalp » 16.09.2023 17:13:27

Det kan jeg godt forstå, du er. Mhg har givet det forkerte link, og så går det galt. Det er de nationale regler, ikke EU-regler) mhg har fundet.
DU skal på Skatteverket og melde flytning, din kone skal kun i første omgang ansøge om opholdskort, og først når det er udstedt, behøver hun gå på Skatteverket (men hun må godt gøre det nu. Nogle gange lykkes det at blive registreret fra starten (det kan være en fordel).

Hun skal blot søge opholdskort online via link. Så har hun lov til,at være i Sverige og studere og arbejde. (Læs nederst på siden under punkt Efter beslut)
Opholdskort skal nemlig søges efter ankomst her https://www.migrationsverket.se/Privatp ... rgare.html

Vigtigt at gøre online, da meget ellers forsvinder og behandlingstiden er meget kortere. Afleverer man personligt som nogen gør, kan det blive væk i stablerne :)

Kolkata86
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.07.2023 20:05:19

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Kolkata86 » 16.09.2023 17:27:54

Hej nathalp,

Tusind tak for svar og linket, nu er jeg mere rolig! Ved du også om min kone kan ansøge om opholdstilladelse allerede nu før jeg har fået udstedt et CPR nummer? Det har været min forståelse at jeg først skulle have modtaget CPR nummer da det ligesom "bekræfter" min ret til at bosidde mig her, og derefter skal vi ansøge om hendes opholdstilladelse. Tror du det er rigtigt forstået?

Igen tak for svar :)

nathalp
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11.05.2023 13:32:56

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af nathalp » 16.09.2023 18:30:28

Nej, i samme øjeblik du har en bolig og har meldt flytning, har hun fuld ret til at opholde sig i landet. Hun kan søge opholdskort nu, det har intet med dit personnummer at gøre. Du skal blot bo der.

Kolkata86
Indlæg: 7
Tilmeldt: 21.07.2023 20:05:19

Re: Ophold i Sverige efter EU regler - hvilken er den rigtige rækkefølge?

Indlæg af Kolkata86 » 16.09.2023 19:04:41

Super! Tusind tak for svarene! :)

Besvar