Hva så nu. - Efter sverige og de kommende år i Danmark.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanse-overload
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.06.2023 18:30:49

Hva så nu. - Efter sverige og de kommende år i Danmark.

Indlæg af sanse-overload » 16.09.2023 09:51:59

Godkendelsen fik vi for omkring 3-4 måneder siden og det var fantastisk at få på plads.
Vi er flyttet til Danmark i en dejlig lejlighed på sjælland og min kone er startet på dansk 3 hos Clavis.
Jeg er nu blevet lidt nervøs for at vi måske hurtigt bliver tilpasse og ikke for gjort hvad der skal til i vores tilværelse, for at lever op til de ansøgningskrav der er, når vi skal søge om ubegrænset opholdstilladelse om et par år.

Det har været svært at finde noget konkret information omkring hvilke krav og forventninger der er mm. Jeg har indtrykket om at min kone skal have et fuldtidsjob i en minimum periode som et af kravene og helst ikke stå til last for det danske system mm.
Hvis nogen kan pege mig i retningen af noget information eller måske endda opsummere kravene(det er måske meget at be om) så tager vi imod med kyshånd.


Jeg håber i alle har haft en dejlig sommer og har haft muligheden for at nyde vejret.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Hva så nu. - Efter sverige og de kommende år i Danmark.

Indlæg af mhg » 16.09.2023 13:26:43

Opklarende spørgsmål:
Er I fs først i Sverige, og nu i DK efter EU-regler?

Hvis det er tilfældet, får din ægtefælle helt automatisk ret til permanent EU-opholdskort efter 5 år, såfremt ingen af jer i mellemtiden har været nødt til at søge om offentlig hjælp til forsørgelse. Der skal dog søges om selve kortet. Se:
https://nyidanmark.dk/da/Applying/Resid ... n/EU%20TUB

Krav om arbejde, beståede danskprøver mm. kommer først på tale, når/hvis din ægtefælle søger om dansk statsborgerskab.

Se:
https://uim.dk/statsborgerskab/udenland ... tingelser/
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

sanse-overload
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.06.2023 18:30:49

Re: Hva så nu. - Efter sverige og de kommende år i Danmark.

Indlæg af sanse-overload » 18.09.2023 10:49:52

Jeg flyttede til Sverige og efter nogle måneder kom mine kone og knægt til Sverige, jeg havde fået cpr og hvad et realt liv med lejlighed, betaling af ting og sager.
Efter vi havde boet sammen i Sverige i 4 måneder og de havde startet cpr ansøgning og ansøgning om familie sammenføring, søgte vi hos SIRI (OD2A og OD2B) og fik ret hurtigt godkendelse.
Det er måden vi gjorde det på.

Grunden til at jeg spørg er fordi vi har haft en gut fortælle os at min kone minimum skal have fuldtids arbejde i 4 år ud af 5 for at leve op til kravene, der blev også nævnt at der er andre ting som eksempelvis at vi ikke må være afhængige services som eksempelvis kontakthjælp.(jeg har ikke overblik over hvad man ik må og må i det sammenhæng)
Min kone stresser ret meget at hun(i følge gutten) skal have de er minimum antal måneder af arbejde før vi kan forsætte vores liv sammen. Hun er højt uddannet men det er naturligvis en udfordring for hende at finde jobs(inden for hendes felt) nu hvor hun stadig er ret ny til dansk.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Hva så nu. - Efter sverige og de kommende år i Danmark.

Indlæg af mhg » 22.09.2023 16:05:14

Den gut blander tingene godt og grundigt sammen. Uanset om man er fs efter EU- eller danske regler, er der ingen krav om at den udenlandske part SKAL arbejde, så længe de blot ikke søger om og får kontanthjælp.

Krav om arbejde kommer først ind i billedet, hvis man 1) er fs efter danske regler, 2) vil søge om permanent opholdstilladelse. Der kræves det bl.a. at
Udlændingen "skal have været i ordinært fuldtidsarbejde eller udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark i mindst 3 år og 6 måneder inden for de seneste 4 år forud for det tidspunkt, hvor der træffes afgørelse om permanent opholdstilladelse." OG "Fuldtidsarbejde er arbejde med en gennemsnitlig arbejdstid her i landet på mindst 30 timer om ugen, svarende til mindst 120 timer per måned."

Det er altså IKKE krav, din ægtefælle skal opfylde for at få permanent opholdskort, når hun er fs efter EU-regler. Så længe hverken du eller hun søger om økonomisk hjælp fra det offentlige, kan hun for den sags skyld lægge sig på sofaen de næste 5 år, og så søge om sit permanente opholdskort.

HVIS din ægtefælle senere vil søge om dansk statsborgerskab, vil der dog oveni de mange andre krav være krav om at have arbejdet en vis tid: "Du skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse i mindst 3 år og 6 måneder eller have udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i et omfang, der svarer hertil inden for de sidste 4 år.
Derudover er det en betingelse, at du skal være i arbejde (tilknyttet arbejdsmarkedet) på det tidspunkt, hvor lovforslaget om indfødsrets meddelelse fremsættes."
Betingelserne kan meget vil være ændret, før din ægtefælle når så langt.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar