besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Indlæg af uej » 06.09.2023 19:41:07

hvor sannsynlig er det å få besøks visum til Danmark om man bor i Sverige i dag, men "ØNSKER" å flytte til Danmark et par måneder fram i tiden. gjelder EU regler også når man ønsker å flytte til et annet EU land fram i tiden. planen min er å få kona på besøksvisum i Danmark, også flytte tilbake til Sverige samme uke sammen med kona, også søke oppholdskort til kona i Sverige deretter. Svenske ambassaden i Pakistan er stengt på ubestemt tid, derfor prøver jeg å tenke en slik omvei om det var mulig. håper på å få noen gode råd

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Indlæg af mhg » 07.09.2023 10:55:27

Jeg vil sige meget lidt sandsynligt, da kravene er strenge:

"Hovedgruppe 5 omfatter lande, hvis statsborgere vurderes at udgøre en særlig høj risiko for ulovlig indvandring i Danmark eller andre Schengenlande, og hvortil der kan være udsendelsesvanskeligheder.

Følgende lande er for tiden placeret i hovedgruppe 5:

Afghanistan, Eritrea, Irak, Pakistan, Rusland, Somalia, Syrien.

Hvis du er statsborger fra et land placeret i hovedgruppe 5, gælder der en særlig restriktiv praksis. Det betyder, at du som udgangspunkt kun kan få visum i ekstraordinære situationer. Fx hvis et familiemedlem, som bor i Danmark, lider af en sygdom af aktuelt livstruende karakter eller er afgået ved døden.

Desuden kan du som statsborger fra et land i denne gruppe få visum, hvis du ønsker at besøge en ægtefælle eller fast samlever i Danmark, som du tidligere har fået afslag på at blive ægtefællesammenført med på grund af, at du aldrig har været i Danmark (besøgskravet). I sådanne sager er det en forudsætning, at de øvrige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt. Dog skal en økonomisk sikkerhed først dokumenteres i forbindelse med en eventuel ny ansøgning om ægtefællesammenføring."
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Indlæg af uej » 07.09.2023 19:48:08

Jeg har i dag allerede søkt om oppholdskort til kona mi som er gravid, slik jeg ser det vil det ta lang tid før kona mi endelig kan flytte til meg i Sverige, kanskje vi må vente enda 6 måneder til, til banet vårt får sitt eget norsk pass via norsk ambassade i Pakistan. da har jeg lyst til å søke om det som også kalles "innreisevisum" som maks varer i 90 dager til Danmark, men et eventuelt avslag på søknaden vår fra dansk ambassade vil påvirke vår søknad hos migrasjonsverket i Sverige? jeg kommer ikke til å melde faktisk flytting til Danmark og vil kun tegne et leiekontrakt i København i mitt navn som bevis på at vi ønsker å utøve "Freedom of movement" sammen etter kona mi har fått et innreisevisum. på hvilken måte kan et nei fra dansk ambassade påvirke vår søknad om oppholdskort hos migrasjonsverket i Sverige? jeg tenker vi kan jo ta en sjanse og søke om innreisevisum via Danmark om vi ikke har noe å tape på det. takk for all informasjon jeg har fått gjennom dette forumet hittil

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Indlæg af mhg » 10.09.2023 13:10:35

Kravene blive ikke slækket, fordi du skaffer dig en dækadresse i DK. Det vil være penge ud ad vinduet, hvis du ikke har til hensigt at flytte til DK. Dit barn kan naturligvis frit rejse til DK som norsk statsborger, men det vil heller ikke hjælpe på om din kone kan få visum.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: besøks visum til Danmark gjennom EU regler

Indlæg af uej » 16.10.2023 11:41:53

men burde ikke eu-reglene gjelde oss, også i Danmark om min kone søker besøksvisum til Danmark, siden jeg allerede er en såklat EEA-borger som allerede utøver freedom of movement ved å flytte fra Norge til Sverige? vi har jo til og med levert søknad om oppholds kort i Sverige

Besvar