Svensk pas efter EU / Svensk regel

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Svensk pas efter EU / Svensk regel

Indlæg af Moazb » 02.07.2023 08:49:37

Hej alle,
Jeg har 3 spørgmsål angående Svensk statsborgerskab.

Jeg er dansk statsborger og bor her i Malmø med min ægtefælle som kommer fra Pakistan. Vi har nu været i Sverige i 1 år og min kone har 4 år til hun bliver permanent, derefter kan hun søge statsborgerskab.

Mit spørgmsål lyder:

- Tidspunkt hvor man søger statsborgerskab gælder 5 år fra tidspunktet man søgte om eu opholdskort eller tidspunkt hun modtog sit opholdskort (5 år efter modtagelse af opholdskort)

- Mit andet spørgmsål er, hvis jeg bliver svensk statsborger, kan min ægtefælle søge svensk pas efter 3 år? Eller er det stadig de 5 år?

- Såfremt jeg bliver svensk statsborger på virker min ægtefælles EU ret eller skaber problemer med hendes permenente kort eller senere hendes statsborgerskab?

Håber nogen kan hjælpe med at svare. Tak!

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Svensk pas efter EU / Svensk regel

Indlæg af Moazb » 30.08.2023 21:06:12

Jeg havde ringet til migrationsverket i dag og fil snakket med dem, hvis jeg bliver svensk statsborger vil det påvirke min kones eu-ret og eu opholdskort.

Hun mente at så snart jeg bliver svensker har min ægtefælle ikke ret til eu opholdskort men skal have svensk opholdskort.

Passer det?

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Svensk pas efter EU / Svensk regel

Indlæg af mhg » 02.09.2023 20:37:28

De fem år tælles fra man indgav ansøgning om opholdskort.

Det er stadig fem år, der er ingen genvej.

Og ja, så vidt jeg ved skal din ægtefælle søge om opholdstilladelse efter svenske regler, når/hvis du bliver svensk statsborger - nogle oplever dog at det tager bogstaveligt år og dag for de svenske myndigheder at færdigbehandle en ansøgning om svensk statsborgerskab, så det er ikke noget, der lige sker i morgen.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

nathalp
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11.05.2023 13:32:56

Re: Svensk pas efter EU / Svensk regel

Indlæg af nathalp » 03.09.2023 16:23:41

Migrationsverket skriver sådan under "vanliga frågor": Om din familjemedlem har behållit sitt medborgarskap från ett annat EU/EES-land så kan du fortsatt ha uppehållsrätt. Om din familjemedlem endast är svensk medborgare ska du istället ansöka om uppehållstillstånd.

Vi havde samme problem og spurgte Migrationsverket, og de henviste til deres sider på link'et.
Din ægtefælle kan søge medborgarskap to år efter den dato, du er blevet svensk, det spurgte vi om samtidig og jeg regner med, at når det står på deres sider, så gælder det.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... satta.html

Besvar