Oppholdskort i Sverige etter EU-relger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Oppholdskort i Sverige etter EU-relger

Indlæg af uej » 08.06.2023 02:56:56

Jeg har flyttet til Sverige og kona skal søke om oppholdskort snart. Må hun tegne helseforsikring når hun skal søke? Hvilken forsikring godtar de hos migrasjonsverket? Også lurer jeg på om det har noe å si om referanse person, altså meg bor i en bolig hvor 3 andre også er folkebokført? stilles det krav til større bolig? jeg leier en to-roms leilighet i dag gjennom en bekjent hvor 3 andre voksne også er folkebokført, selv om det er kun jeg som bor der

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger

Indlæg af mhg » 09.06.2023 06:20:41

Der er ingen bestemte EU-krav til boligen, udover at den skal være egnet til menneskebolig, og du/I skal kunne registreres på adressen. Der kan jeg se et evt. problem, hvis der er tale om en bolig, som er underlagt en boligforenings regler om, hvor mange personer der må bo pr. rum i boligen. Lige nu er der to personer pr. rum, hvilket er en almindelig grænse, så du bør undersøge om der er en regel om at der ikke må være flere. Hvis det er krav, som gælder for fx boligforeningen, så gælder de uanset EUs regler.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

uej
Indlæg: 21
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger

Indlæg af uej » 09.06.2023 13:13:57

jeg jobber for en arbeidsgiver i Norge fra hjemmekontor i Sverige. jeg er i Norge på selvforsørgende grunnlag. jeg vet at det stilles krav til forsikring når man søker om oppholdskort. siden jeg er medlem i norske folketrygd systemet og er forsikret gjennom det.. lurer jeg på om min kone fortsatt trenger forsikrig? jeg mener å huske at familiemedlem som ektefelle også blir dekt av den generelle sosiale forsikringen om man har jobb og betaler skatt i Norge

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Oppholdskort i Sverige etter EU-relger

Indlæg af mhg » 09.06.2023 17:02:29

Tjek det med din forsikring, om det også gælder når I ikke bor i Norge - det gør det formodentlig, men tjek det, og få det sort på hvidt.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar