bostadsbidrag

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sania
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29.03.2022 18:46:10

bostadsbidrag

Indlæg af Sania » 05.04.2023 06:31:06

Jeg som dansk statsborger bor i Sverige og min mand har opholdskort efter eu regler. Da han har søgt permanent opholdskort efter eu regler spørger migrationsverket om vi får penge fra försäkringskassan. Jeg får boligstøtte fra försäkringskassan. Jeg har søgt det fordi jeg er alene der har et job da min mand ef arbejdsløs.
Mit spørgsmål er, om det være en hindring at få permanent opholdskort efter eu regler og svensk statsborgerskab hvis man modtager bostdabidrag fra försäkringskassan?
Der blev tidligere sagt ja her af et eller andet administrator kan jeg huske lidt.

Amin81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Amin81 » 05.04.2023 14:37:47

Sania skrev:
05.04.2023 06:31:06
Jeg som dansk statsborger bor i Sverige og min mand har opholdskort efter eu regler. Da han har søgt permanent opholdskort efter eu regler spørger migrationsverket om vi får penge fra försäkringskassan. Jeg får boligstøtte fra försäkringskassan. Jeg har søgt det fordi jeg er alene der har et job da min mand ef arbejdsløs.
Mit spørgsmål er, om det være en hindring at få permanent opholdskort efter eu regler og svensk statsborgerskab hvis man modtager bostdabidrag fra försäkringskassan?
Der blev tidligere sagt ja her af et eller andet administrator kan jeg huske lidt.
Du mener boligsikring. Jeg har spurgt det spørgsmål her en gang hvor Kim p. Nybeg sagde at man godt må få boligsikring fra försäkringskassan.
Men selv migrationsverket svarede til mig på deres Facebook som jeg blev meget overrasket over. De sagde at modtage både dagpenge og boligsikring kan betyde at du fik hjælp fra social bidragsystem og man skal klare 5 år uden at belaste det sociale bidragsystem.

Sara1988
Indlæg: 28
Tilmeldt: 29.05.2021 10:49:42

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sara1988 » 05.04.2023 23:51:12

Jens P. Kloster skrev:
05.04.2023 20:19:01
Amin81 skrev:
05.04.2023 14:37:47
Sania skrev:
05.04.2023 06:31:06
Jeg som dansk statsborger bor i Sverige og min mand har opholdskort efter eu regler. Da han har søgt permanent opholdskort efter eu regler spørger migrationsverket om vi får penge fra försäkringskassan. Jeg får boligstøtte fra försäkringskassan. Jeg har søgt det fordi jeg er alene der har et job da min mand ef arbejdsløs.
Mit spørgsmål er, om det være en hindring at få permanent opholdskort efter eu regler og svensk statsborgerskab hvis man modtager bostdabidrag fra försäkringskassan?
Der blev tidligere sagt ja her af et eller andet administrator kan jeg huske lidt.
Du mener boligsikring. Jeg har spurgt det spørgsmål her en gang hvor Kim p. Nybeg sagde at man godt må få boligsikring fra försäkringskassan.
Men selv migrationsverket svarede til mig på deres Facebook som jeg blev meget overrasket over. De sagde at modtage både dagpenge og boligsikring kan betyde at du fik hjælp fra social bidragsystem og man skal klare 5 år uden at belaste det sociale bidragsystem.
Jeg må jævnligt fortælle Kim, hans viden om Sverige er stærkt begrænset! Nu vil jeg gøre det igen! Bostadsbidrag ER netop et socialt bidrag, da det IKKE er som den danske boligsikring. For at få bostadsbidrag skal man have virkelig dårlig økonomi (der findes en 'beregner' på siden. Er man i Sverige som selvorsørgende (dvs. med arbejde i Danmark eller på opsparing, kan det kun tillades i en kort periode dvs. ca. 3 måneder for ikke at forhindre retten til permanent opholdskort. Jeg har skrevet det nogle gange i grupperne og vil gøre det igen, når det er relevant.
De sociale bidrag i de enkelte lande kan ikke sammenlignes, må man have som udgangspunkt.
Det er da godt nok en chokerende nyhed jeg hører nu. Jeres eksperter burde have fuldstændig styr på på hvad loven siger før de giver råd til folk. Da det kan ødelægge ens sag fuldstændig. Feks jeg spurgte for et år siden det samme spørgsmål hvor Skaanebo sagde at boligstøtte er en velfærdsydelse ligesom børnepenge og det giver ingen hindring med at få permanent opholdskort efter eu regler.
Jeg sender kopi af hans svar her. Jeg har fundet det også.



skaanebo
Re: ressourceforløbsydelse
Indlæg 04.06.2021 13:39:15

Man kan uden problemer søge om og få bevilget boligstøtte uanset om man har ophold efter EU-regler eller efter nationale svenske regler.
Juniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser.

Jeg kan desværre ikke læse private beskeder i forum, men ved behov så skriv til skaanebo@gmail.com.

Top
skaanebo
Re: ressourceforløbsydelse
Indlæg 06.06.2021 18:30:19

Nej, sociale ydelser er noget, man søger om via socialforvaltningen i form af "ekonomiskt bistånd". Det er ikke de velfærdsydelser, som samfundet giver til alle, der opfylder betingelserne for dem – børnepenge (barnbidrag), boligstøtte, osv., osv.
Juniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser.

Jeg kan desværre ikke læse private beskeder i forum, men ved behov så skriv til skaanebo@gmail.com.

viewtopic.php?f=7&t=23320
Det er linket!

Spørgsmål er hvad kan jeg gøre nu da jeg er begyndt at modtage boligstøtte siden sidste sommer hos försäkringskassan. Og min ægtefælle har også sendt ansøgningen for permanent opholdskort til migrationsverket.
Hvad kan jeg gøre nu ?
Migrationsverket er i gang med at behandle min sag og de har spurgt mig om jeg modtaget noget ersättning fra försäkringskassan de sidste 3 år.
Kan du venlig give mig et godt råd her hvad jeg kan gøre nu?
Jeg kan sagtens betale tilbage det hele beløb som jeg har modtaget over et år af försäkringskassan i form af bostadsbidrag. Da det er et lille beløb på 1600 kr modtager jeg hver måned.
Hvad siger I til det ?

Sara1988
Indlæg: 28
Tilmeldt: 29.05.2021 10:49:42

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sara1988 » 06.04.2023 17:43:20

Jens P. Kloster skrev:
06.04.2023 15:52:18
Det er voldsomt uheldigt at rådgivere her ikke kender forskel på regler i de enkelte lande! Det beklager jeg virkelig!
Hvad du konkret kan gøre, om tilbagebetaling er en mulighed, kan kun Migrationsverket afgøre! Men RING IKKE til dem, for deres personale ved telefonerne er ikke sagsbehandlere, de har kun et kort kursus i almindelige spørgsmål (hvilket iøvrigt gælder telefonpersonale i ALLE myndigheder både i Danmark og Sverige. Det problem støder jeg på dagligt i forskellige sammenhænge).
Så skriv til Migrationsverket (nu er det påske og det forsinker desværre) f.eks. ved hjælp af deres kontakt-formular på forsiden "kontakta oss".
På den måde får du normalt et bedre svar og frem for alt har du dokumentation på det.
Jeg vil dog tilføje for en ordens skyld, at hvis om 'permanent' afvises, får man et midlertidigt nyt i stedet.
Men sociale bidrag er et problem både for permanent og for statsborgerskab, hvis det strækker sig over en længere periode.
Jeg a-kasse, barsel, sygedagpenge er helt OK!
Det er total skuffende og uheldigt. Vi sendte også ansøgning for svensk medborgarskab i 2019 og har ventet 4 år at få en sagsbehandler for vores sag.
Vi kan selvfølgelig betale tilbage hele beløbet som vi fik på halvandet år med det samme.
Kan du fortælle i detaljer hvordan kan vi sætte processen for tilbagebetaling.
Vi har også kontakt med vores sagsbehandler over email og hun har netop i den uge spurgt om fik vi noget ersättning fra försäkringskassan.
Vi har ikke svaret tilbage endnu.
Hvad synes du hvad vi skal skrive til vores sagsbehandler?

Amin81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Amin81 » 07.04.2023 05:02:42

Hvorfor giver jeres rådgivere råd til folk om Sverige hvis deres viden om Sverige er stærkt begrænset????

Folk har ventet flere år på deres afgørelser og nu svarer I tilbage med den tone!
Spørgsmålet er hvis vi vælger tilbagebetale, ville migrationsverket overhovedet acceptere det?
Det er et stort spørgsmål ?
Og dem der har fået sagsbehandler på sagen, kan de direkte spørge deres sagsbehandler om tilbagebetaling?

At jeg kom til at søge bostadsbidrag pga et forkert råd af en rådgiver og om jeg har fortrydelsesret? Eller er min sag ødelagt nu.

Amin81
Indlæg: 36
Tilmeldt: 11.03.2022 19:40:50

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Amin81 » 07.04.2023 21:29:17

Det er totalt UANSVARLIGT at give råd til folk om et land hvis regler du ikke selv har styr på.
Jeg kan godt forså jeres frustration. Tænk hvis migrationsverket siger det er for sent nu.
Jeg synes ægteskabudengrænser må selv skrive til migrationsverket og tag ANSVAR og bede dem giv jer lov for tilbagebetaling.

Sania
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29.03.2022 18:46:10

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sania » 08.04.2023 17:12:31

Jeg fik det svar om bostadsbidrag på Facebook.

Hej Sara, tack för din fråga. Då bostadsbidrag är en del av det sociala bidragssystemet, räknas inte det som inkomst, och kan därför inte användas som en del av de tillgångar du regelbundet ska ha tillgång till. Hoppas det besvarar din fråga, annars är du välkommen att skriva igen. Med vänliga hälsningar, Malin.

Hej Sara, tak for dit spørgsmål. Da boligstøtte er en del af det sociale ydelsessystem, regnes det ikke som indkomst, og kan derfor ikke bruges som en del af de formuer, du løbende skal have adgang til. Håber det besvarer dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen. Med venlig hilsen Malin.

Jeg forstod ikke rigtig hvad de mener med det.
Om det er tilladt at få bostadsbidrag eller ikke?

Sania
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29.03.2022 18:46:10

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sania » 08.04.2023 23:30:26

Jeg har lige søgt om bostadsbidrag på den hjemside og fandt ud af at jeres rådgivere har givet det samme råd til folk over ti år at det et tilladt at få bostadsbidrag i sverige både ifølge nationale og eu regler.
Det som jeg undrer mest over, er, at det ALDRIG blev opdaget af jer at det er fuldstændigt et forkert råd de giver til folk.
Nu er det et stor spørgsmål om de ret til fortrydelsesret dem der er begyndt at få bostadsbidrag hos försäkringskassan.
Kan ægteskabudengrænser tage lidt ansvar og hjælpe på et eller andet måde med at at det er dem der begik fejl og migrationsverket må give fortrydelsesret.

Sara1988
Indlæg: 28
Tilmeldt: 29.05.2021 10:49:42

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sara1988 » 09.04.2023 15:50:28

Men hvad skal jeg gøre? Jeg har meget kort tid tilbage da min sagsbehandler har bedt mig sende dokumentation der viser om jeg har modtaget ersättning fra försäkringskassan inden for de sidste 3 år.
Min sagsbehandler har bedt mig sende al dokumentation tilbage inden for 2 uger, har jeg meget lidt tilbage da der allerede er gået over 1 uge.
Derfor har jeg ikke tid at vente på migrationsverkets svar som du anbefaler kontakte dem gennem migrationsverkets hjemmeside. Jeg har tjekket de svarer tilbage efter 1 uge.
Jeg har modtaget bostadsbidrag i halvandet år, er jeg fuldstændig parat at betale tilbage til försäkringskassan det hele beløb som jeg fik over halvandet år.
Efter jeg har tilbagebetalt har jeg tænkt mig skrive til
min sagsbehandler at jeg er blevet rådgivet forkert af en forening at det er tilladt at få bostadsbidrag i sverige fra försäkringskassan.
Alle kan tage fejl. Men det bedste er at fejlen er blevet opdaget i tiden. Jeg har tilbagebetalt nu det hele beløb til försäkringskassan.
Hvad siger du Jens om det?

Sara1988
Indlæg: 28
Tilmeldt: 29.05.2021 10:49:42

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sara1988 » 09.04.2023 17:18:45

Grunden til at jeg søgte boligstøtte var, at jeg gennem en forenings hjemmeside fandt ud af, at boligstøtte er en velfærdsydelse ligesom børneydelse. Og det kan man sagtens få, da man ikke belaster det sociale system. Min hensigt var ikke at udnytte det sociale system. Selvom jeg jobber alene, klarer vi alle udgifter med vores egne midler. Jeg har allerede sendt dig vores kontoudtog over vores egne aktiver hvorfra bruger vi penge på vores udgifter hver måned. Vi fik et meget lille beløb på 1500kr månedligt bostadsbidrag. Jeg har sendt det hele beløb tilbage til försäkringskassan.
Hej Jens, da du spurgte om præcist at beskrive hvorfor jeg har modtaget boligstøtte. Nu har jeg skrevet det hele nøjagtigt. Er det i orden?
Jeg håber nu, at försäkringskassan vælger at tage imod de indbetalte penge fra mig.

Sara1988
Indlæg: 28
Tilmeldt: 29.05.2021 10:49:42

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Sara1988 » 09.04.2023 17:50:33

Tak, det håber jeg også.

Anees
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06.02.2023 12:07:20

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Anees » 09.04.2023 21:37:27

Du må vente med at skrive den novel til din sagsbehandler til hun spørger dig om hvorfor søgte du bostadsbidrag?
Indtil videre har hun bare bedt dig sende dokumentation om hvilke ersättning du fik fra försäkringskassan inden for de sidste 3 år.
Det kan godt være hun ignorerer det.
Det er bare et lille beløb på 1500 kr som du får, siger du.
Jeg synes ikke du må selv fremhæve selv den sag.
Bare send den dokumentation fra försäkringskassan som hun har bedt om og vent med at høre fra hende.
Jens du må gerne kommentere hvos du er uenig med mig. Fordi jeg skriver kun min egen mening.

Anees
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06.02.2023 12:07:20

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Anees » 09.04.2023 22:36:15

Jens P. Kloster skrev:
09.04.2023 22:03:57
Anees skrev:
09.04.2023 21:37:27
Du må vente med at skrive den novel til din sagsbehandler til hun spørger dig om hvorfor søgte du bostadsbidrag?
Indtil videre har hun bare bedt dig sende dokumentation om hvilke ersättning du fik fra försäkringskassan inden for de sidste 3 år.
Det kan godt være hun ignorerer det.
Det er bare et lille beløb på 1500 kr som du får, siger du.
Jeg synes ikke du må selv fremhæve selv den sag.
Bare send den dokumentation fra försäkringskassan som hun har bedt om og vent med at høre fra hende.
Jens du må gerne kommentere hvos du er uenig med mig. Fordi jeg skriver kun min egen mening.
Nej, du har ikke læst tråden grundigt! Det er 1500 PR. MÅNED I HALVANDET ÅR! Så det er IKKE et lille beløb! Desuden er det temmelig usmart at ignorere spørgsmål! Blot eet spørgsmål der ikke er besvaret vil medføre afslag! Så næste gang, du skriver her, så læs hele tråden grundigt, for dit svar kan ikke bruges!
Du må gerne skrive din mening, men når du slet ikke har forstået alvoren og indholdet, så bliver din såkaldte mening helt ubrugelig!
Desuden modsiger du direkte mig som rådgiver i ÆUG - med al den erfaring jeg har derfra. Havde jeg nu misforstået noget, så var sagen en anden - men her er det dig, der har misforstået.

Du ved også godt Jens, hun har stadig brudt loven selvom hun returnerer det hele beløb tilbage tilbage til försäkringskassan.
Så er det op til migrationsverket og hendes sagsbehandler om de vil acceptere hendes tilbagebetaling eller ej.
Tænk hvis nu de ikke acceptere det, er hendes penge også tabt.

Nina86
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27.11.2021 12:17:04

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Nina86 » 10.04.2023 05:12:34

Må man modtage bostadsbidrag hvis man også har svensk statsborgerskab?
Det kan godt være i den perspektiv har man lov til at modtage bostadsbidrag!
Fordi mange har fået dobbelt statsborgerskab der bor i Sverige.

Kan du forresten fortælle lidt om 302 regl? Hvad er muligheder for undtagelse fra 2 års ophold med opholdsret i Sverige efter den såkaldte 302-regel. Hvis man har været gift med en svensk statsborger i 2 år.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3100
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: bostadsbidrag

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.04.2023 17:01:49

Jeg skal beklage, hvis jeg har givet forkert rådgivning om dette emne.

Det er efterhånden længe siden, at jeg har rådgivet om konkrete muligheder og begrænsninger i Sverige og andre lande. Det skyldes primært, at Jens har givet mig drag over nakken, når han har fundet forkerte oplysninger fra min side. Og det skal jeg selvfølgelig have, når jeg vildleder i stedet for at vejlede. Den er jeg helt med på.

Der er dog to ting, jeg lige vil anholde her:

1. Det er flere år siden, at jeg har beskæftiget mig med nævnte ydelse i Sverige, og jeg fik forleden tæsk for det af Jens. Jeg stod meget uforstående overfor det, da han måske havde fået indtrykket, at jeg "nu igen" havde svaret forkert, altså at det var noget, der var sket indenfor de sidste par dage. Men den opfattelse er forkert, Jens. Det er flere år siden.

2. Vi i ÆUGs rådgivning kan ikke vide alt. Vi rådgiver på frivillig basis og i vores fritid. Det er folks eget ansvar at efterprøve vores rådgivning, inden de hovedløst kaster sig ud i noget. Man kan efterprøve tingene, blandt andet, som Jens skriver ovenfor, ved at skrive en mail til de kompetente myndigheder, og derved få svar på sine spørgsmål. Hvis vores svar så ikke stemmer overens med myndighedernes, kan man give en tilbagemelding til os, så vi med det samme kan justerer vores rådgivning. Desværre er denne vidensdeling blevet mere og mere fraværende her på forum (den optræder i NOGEN grad på facebook), og det er dybt beklageligt og ærgerligt, at det først kommer frem, når det er for sent.

Men uanset, at det er dybt beklageligt og ærgerligt, at sket er sket, betyder det ikke, at tredjelandsborgeren mister sin opholdsret. Den bliver blot forlænget.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar