SU i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

SU i Sverige

Indlæg af Malmöherewecome » 17.11.2008 14:47:15

Hej alle.

Vi har været forbi CSN idag for at søge om CSN til min kone. Da siger den flinke mand på kontoret at han mener at min kone kan få SU fra Danmark, idet jeg er dansk statsborger. (min kone er brasiliansk statsborger, vi bor i Sverige og hun skal læse i Sverige).

Da tænkte jeg at "det lyder for godt til at være sandt", men tænkte også at vi lige måtte prøve og se om det kunne passe. Så derfor har jeg skrevet en mail til SU i DK for at spørge. Jeg læste også på SUs hjemmeside, og der står noget om at udenlandske statsborgere skal ligestilles, og en måde er ved at være gift med en dansker. Der står dog ikke noget om at man i så fald kan tage SU med til Sverige.

Er der nogle der kender reglerne?

Solsikke
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16.12.2007 19:16:08
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Solsikke » 17.11.2008 17:38:33

næh men jeg vil da meget gerne hører hvad su svarer dig
En rejse på tusind mil begynder med et enkelt skridt

Mouse
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23.07.2008 09:18:53

Indlæg af Mouse » 21.11.2008 21:27:40

Din hustru kan ikke få SU fra Danmark.

Når hun har været i Sverige i to år vil hun kunne få studiestøtte, hvis hun studerer - fx på Komvux eller lignende. Hvor meget hun kan få afhænger af, hvor mange point de fag hun læser har, og hvor gammel hun er.

Generelt er studiestøtten i Sverige lagt mere an på lån end i DK. I Danmark får man et stipendie som kan suppleres med studielån i et forhold, der tilnærmelsesvis er 3:1. I Sverige er det i store træk omvend. Hvis man er over 25 år bliver stipendieandelen højere, ligesom man kan få et højere beløb end normalt, hvis man har børn.

Du kan finde en del af reglerne i Komvux-kataloget: http://www.malmo.se/download/18.7e45ceb ... 9_webb.pdf
Der står om studiestøtte fra side 8

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 21.11.2008 22:18:51

Man kan også få et højere beløb fra CSN, hvis man har arbejdet i Sverige først og tjent et vist minimumsbeløb og dernæst ønsker at studere

fundiver199 var dog tidligere inde på, at man som ægtefælle til en EU-borger skulle være ligestillet med fx en svensker og skulle kunne få svensk studiestøtte, hvis man bor i Sverige, allerede efter blot nogle få måneder i landet.

Mouse
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23.07.2008 09:18:53

Indlæg af Mouse » 22.11.2008 12:43:19

Jeg fandt den her oversigt:

http://service.csn.se/CSNOrder/Gemensam ... /2138A.pdf

Der står det beskrevet beskrevet med alder, uddannelser, hvor meget man skal studere osv. osv.

Hvad jeg ikke kan læse mig til er 2-årsreglen, for ikke-EUborgere, samt om man kan få et højere beløb, hvis man har arbejdet før.

Taksterne for 2009 kan ses her:

http://www.csn.se/polopoly_fs/1.4063!st ... pp2009.pdf

Mouse
Indlæg: 7
Tilmeldt: 23.07.2008 09:18:53

Indlæg af Mouse » 22.11.2008 13:05:03

Fandt den med de to år her: http://service.csn.se/CSNOrder/Gemensam ... /4146A.pdf

I øvrigt en god lille oversigt.

Nu er jeg jo nysgerrig, så jeg ledte videre efter information om højere studiestøtte, hvis man har haft arbejde før.

Man kan få forhøjet lån (tillægslån) på 405 kr. om ugen (2008-niveau). Det fremgår her:
http://www.csn.se/2.128/2.319/2.330/for ... t-tidigare

For at være berettiget til tillægslån skal du have tjent mere end 170.000 kr. året før du startede med at studere.

Endelig ser det ud til, at der er nogle specielle låneregler for flygtninge, og familiesammenførte med flygtninge, men så er vi ved at være ude i den finere juridiske madlavning.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 30.11.2008 21:05:20

skaanebo skrev:fundiver199 var dog tidligere inde på, at man som ægtefælle til en EU-borger skulle være ligestillet med fx en svensker og skulle kunne få svensk studiestøtte, hvis man bor i Sverige, allerede efter blot nogle få måneder i landet.
Det er da interessant, vi har hele tiden regnet med at min kone først kunne få csn efter 2 år. Hvor finder man disse regler? Vi har ansøgt om CSN nu, da min kone har været 1½ år i Sverige og vi har et barn. Der står nemlig i regler noget om at de kan dispenserer fra 2 års reglen hvis man har barn.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 30.11.2008 21:05:38

Mouse skrev:Endelig ser det ud til, at der er nogle specielle låneregler for flygtninge, og familiesammenførte med flygtninge, men så er vi ved at være ude i den finere juridiske madlavning.
Hvor læser du dette?

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 05.12.2008 16:32:56

vi har snakket med CSN igen, og de siger at min kone ikke er berettiget til CSN fordi jeg arbejder i Danmark og hun ikke har PUT :(

Det var noget af at negativt svar, eftersom vi troede på at vi kunne få CSN efter 2 år i Sverige, som tidligere omtalt her på forummet.

Der er så den mulighed at jeg kan begynde at arbejde i Sverige eller starte en virksomhed i Sverige. Det sidste har vi overvejet under alle omstændigheder, men det giver evt lidt problemer med skat i danmark og socialsikring.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2008 20:30:16

Ifølge EU-reglerne er det sådan, at hvis man er arbejdstager, så har ens 3. lands ægtefælle og evt. børn ret til at modtage uddannelsesstøtte i det land, hvor man bor, og den ret gælder lige så snart, de har modtaget deres opholdskort. Derimod har ens ægtefælle og børn ikke ret til at modtage uddannelsesstøtte, hvis man bor i landet som selvforsørgende, studerende eller pensionist. Der er altså tale om en form for "noget for noget" betragtning, hvor man opnår ekstra rettigheder, hvis man arbejder og dermed betaler skat i landet.

Hvordan reglerne er for grænsegængere, det ved jeg simpelthen ikke. Dette er jo noget af et specialtilfælde, og diskussionen vil naturligvis gå på, om det i det konkrete tilfælde er Danmark eller Sverige, som skal udbetale SU.

Jeg ville søge hjælp om dette komplicerede spørgsmål hos EU´s rådgivningsservice.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 12.12.2008 10:57:21

Mener du at min kone skulle have ret til SU fra enten DK eller SE alt efter hvordan regler tolkes?

Har du et link til EUs rådgivningsservice, kunne ikke lige finde den vha google.

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 16.12.2008 12:30:30

Nu har jeg kontaktet EU kommissionens kontor i København, og de siger at de ikke tror at EU har nogle regler på området omkring SU, men vil undersøge det og vende tilbage.

Jeg har også læst reglerne på http://www.SU.dk en gang til og jeg synes de er lidt kryptiske, for umiddelbart står der:

"Du er ægtefælle til en EU- eller EØS-statsborger
Du kan blive ligestillet, hvis du er gift med eller i registreret partnerskab med en EU- eller EØS-statsborger, der er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark. Du skal bo eller have boet sammen med EU- eller EØS-statsborgeren, mens denne er/var arbejdstager i Danmark. Danske statsborgere betragtes som udgangspunkt ikke som vandrende arbejdstagere i Danmark." (Findes under menupunkt: Du er udenlandsk statsborger -> Ligestilling efter EU-regler -> 4. afsnit.

Som jo må betyde at en "3. lands-ægtefælle" til en pendler der bor i Malmö/Sverige og arbejder i DK, har ret til dansk SU.

Men på en anden side står der:

"Er du udenlandsk statsborger
Er du EU- eller EØS-statsborger eller familiemedlem til en EU- eller EØS-statsborger, kan du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere i henhold til EU-retten eller EØS-aftalen. Se mere under punktet "Ligestilling efter EU-regler".

Du skal også have haft ophold i Danmark i en sammenhængende periode på mindst 2 år indenfor de sidste 10 år, umiddelbart før det tidspunkt hvor du søger SU."

(Findes i menuen: SU i udlandet -> Uddannelse i udlandet -> Hvem kan få -> 2. afsnit.)

Det er uklart om de mindst 2 år i DK også gælder når man søger om ligestilling efter EU-reglerne, nogle der ved om hvilket der gælder?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2008 20:17:50

Jeg har godt læst den tekst på SU-styrelsens hjemmeside, og efter min opfattelse er den ikke 100% i overensstemmelse med, hvad der står i Opholdsdirektivet fra 2004. Så jeg tror faktisk, at vi her har endnu et eksempel på, at Opholdsdirektivet ikke er blevet fuldt ud indarbejdet i dansk lovgivning og administrationspraksis endnu. Eller i det mindste på en meget sjusket skrevet vejledning.

Jeg overvejede faktisk på et tidspunkt, om jeg skulle skrive et brev til SU-styrelsen og gøre dem opmærksom på forholdet. For i grunden tror jeg ikke, at der er tale om, at man her handler i ond tro. Men ganske simpelt hen om, at man ikke er helt opdateret omkring EU-juraen, eller at man bare er generelt dårlig til at skrive vejledninger.

Sætningen at man "som dansk statsborger som udgangspunkt ikke betragtes som vandrende arbejdskraft" er således ikke i overensstemmelse med EU-retten, eller er i hvert fald på ingen måde præcis nok til at beskrive, hvordan retstilstanden er. For hvad i alverden ligger der dog i begrebet "som udgangspunkt"? Det er simpelthen ikke godt nok at skrive sådan i en vejledning.

Hvis man som arbejdstager vender tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU-land, så ER man vandrende arbejdstager. Og så skal have præcis de samme rettigheder som en svensker, der flytter til Danmark. Og herunder naturligvis også retten til, at ens 3. lands ægtefælle kan modtage SU i Danmark, hvis denne rettighed gælder for en svenskers 3. lands ægtefælle.

Danmark må IKKE stille danske statsborgere, som vender hjem til Danmark efter at have boet i et andet EU-land, ringere end andre EU-landes statsborgere, som flytter til Danmark.

Det er dette forhold, som er hele kernen i det, regeringen kalder for "hullet i udlændingehegnet". Og naturligvis gælder det samme princip også på dette område. Så der er som minimum behov for en ændring af teksten på SU´s hjemmeside, så den bliver mere retvisende.

Og hvis folk faktisk er blevet nægtet ret til, at deres 3. lands ægtefæller kunne modtage SU med den begrundelse, at de var danske statsborgere og boede i Danmark efter EU-reglerne, så er der tale om en klokkeklar administrationsfejl. En fejl, som dels skal rettes, og som dels betyder, at de mennesker, der evt. måtte have fået et ulovligt afslag på SU, med sikkerhed kan få deres penge med tilbagevirkende kraft, hvis de går til de danske domstole.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Indlæg af fundiver199 » 16.12.2008 20:34:28

P.S.

Men om netop grænsegængere falder ind under reglerne, det er jeg som sagt meget usikker på. Som grænsegænger er man vel at betragte som "selvforsørgende", og dermed er konklusionen nok, at din kone ikke har ret til SU i Sverige.

Du lægger jo også hovedparten af din skattebetaling i Danmark (Danmark overfører dog nogle af dine skattekroner til Sverige), så man kan med en vis ret sige, at det i stedet burde være den danske stat, som udbetalte SU. Ligesom det er den danske stat, der udbetaler børnecheck til grænsegængerne.

Men jeg kunne desværre sagtens forestille mig, at I simpelthen ligger i et juridisk "hul", hvor hverken den ene eller anden stat er forpligtet til at betale.

Hvis du begynder at arbejde eller drive virksomhed i Sverige, så vil din kone derimod helt uden tvivl have ret til at modtage SU fra den svenske stat. Og ditto gælder fra den danske stat, hvis I flytter til Danmark efter EU-reglerne og hun bliver indskrevet ved en dansk uddannelsesinstitution.

P.P.S. Med den nuværende kurs på den svenske krone er jeres købekraft med dansk løn i Sverige jo så god, at det måske i virkeligheden kan kompensere for den manglende SU. Så der skal da nok regnes lidt på tingene, inden du begynder at skifte enten job eller bopælsland.

En svensk krone ligger nu i 67 øre mod mere end 80 øre for ikke ret lang tid siden. Så en grænsegænger har i grove træk lige fået, hvad der svarer til en lønstigning på cirka 20%, forudsat at vedkommende ikke har lånt penge i danske kroner.

Med tiden vil noget af denne fordel blive spist op af ekstra prisstigninger på specielt importerede varer i Sverige, men erfaringsmæssigt er dette noget, som kun sker meget langsomt.

Faktisk er devalueringen af den svenske krone nu så stor, og er sket så hurtigt, at det sandsynligvis i mange tilfælde kan betale sig for danskere at tage til Sverige og købe såvel brugte som fabriksnye bil der, fremfor at købe dem i Danmark. Noget af den omvendte Verden må man nok sige :D

Malmöherewecome
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14.06.2007 13:32:48

Indlæg af Malmöherewecome » 20.12.2008 08:11:38

tak for svaret fundiver199

CSN har givet os afslag på vores ansøgning, med en lang juridisk tekst som begrundelse. Som jeg læser teksten kunne min kone få csn hvis jeg (som du også siger) arbejder eller har virksomhed i Sverige OG har en såkalt PUK.

Da jeg snakkede i telefon med CSN før det skriftlige svar, sagde damen at min kone ville kunne få CSN når hun har PUT eller når/hvis jeg var imigrerende arbejdstager i Sverige (dvs enten arbejder eller har virksomhed i Sverige).

Så der er desværre ikke helt sammenhæng i det skriftlige og det mundtlige svar, men der er dog mulighed for at jeg ikke læser det skriftlige svar korrekt, da det er meget langt og "juridisk".

Jeg har aldrig tidligere stødt på forkortelsen PUK, som står for permanent upholdskort, i modsætning til PUT, som jo bekendt for de fleste står for permanent upholdstilstand.

Jeg er derfor nu i tvivl om hvorvidt min kone vil kunne få csn, selv om jeg skulle starte en virksomhed i Sverige. Idet jeg går udfra (med ved det ikke?) at min kone først får PUK efter 5 år ?

Jeg vil dog kontakte CSN igen, og se om de kan forklarer mig regler igen.

Vi har en ansøgning hos SU i danmark. JEg spurgte dem i en email før ansøgningen, om min kone havde ret til SU. Til det svarede SU, at det nemmeste var hvis vi lavede en ansøgning så kunne de finde ud af det. Der er så svar tider på disse "udlandsansøgninger" på 2 måneder plus, så det er lidt irriterende ikke at vide, om min kone har ret til SU eller ej.

Som jeg læser reglerne, står og falder det, med den regel omhvorvidt hun skal have opholdt sig i 2 år inden hun søger fra et andet land. Og som tidligere skrevet, fremgår dette ikke klart af SUs hjemmeside, der er nemlig både nationale og EU-regler, som på så mange andre områder. Hvis denne regel kun gælder efter de nationale regler, så burde min kone kunne få SU, efter EUreglerne.

Jeg har skrevet en ny mail til SU og spurgt om denne 2 års regel. Håber på svar inden for et par uge, eller lidt mere pga jul og nytår.

Besvar