Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af foreverever » 05.03.2021 07:28:07

Hej ÆUG,

Jeg har muligvis et par usædvanlige spørgsmål, men i plejer altid at være SÅ skarpe herinde, så jeg håber at i også kan hjælpe mig med dem.

Sagen er at min kone som er ikke EU-borger, og jeg (dansk statsborger) har boet i Sverige i snart 2 år, hvor hun har haft EU opholdskort i snart halvandet år. Vi har desværre ikke fundet lykken i det svenske, og overvejer at tage ud og lede efter et nyt EU land som vi kan bo i. Danmark er udelukket i denne sammenhæng af mange forskellige grunde.

Med det sagt, så kunne det være rart ikke at skulle lukke døren helt til Sverige, i tilfælde af at vi efter nogle måneder finder ud af at det måske bare er nemmere at blive boende i 3 år mere her, så hun kan få permanent. Så håber i kan svare på følgende:

1. Vores kontrakt på lejligheden var oprindeligt til 1. August 2021, men jeg har opsagt den med tidligere varsel per. 1. Maj 2021. Vi vil gerne rejse 1 måneds tid til et andet land for at tjekke livet ud der. - og det giver jo mest mening at gøre det efter at vi er flyttet ud af vores lejlighed. Men nu bliver jeg helt i tvivl om vi overhovedet kan det? For mister min kone sit EU opholdskort ligeså snart vi flytter ud her til Maj? Eller er det først til August hun mister det, da vores oprindelige kontrakt løber der til?

2. Den anden mulighed er at vi finder et sted at have vores adresse, eller lejer et billigt værelse et sted i Sverige og har adresse her i nogle måneder mens vi rejser rundt - på den måde kan vi altid vende tilbage. Der er vel ingen boligkrav for et EU opholdskort tænker jeg?

3. Det er faktisk mere et generelt spørgsmål. Der kan jo for nogen folk opstå en situation, hvor deres nuværende lejlighedskontrakt udløber og de måske kun kan flytte ind i deres nye lejlighed en måned efter. Så står de uden adresse i en måneds tid. Betyder det så at de mister deres EU opholdskort med det samme, da de står uden adresse i en måneds tid?

Beklager de svære og usædvanlige spørgsmål, men krydser fingre for at nogen kan svare på dem.

Rigtig god weekend til alle :-)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af skaanebo » 05.03.2021 08:20:49

Et midlertidigt opholdskort bliver tidligst ugyldigt efter 6 måneders afregistrering fra bopælslandet. Vær obs på, at I selv skal kontakte Skatteverket for at melde jeres udrejse fra Sverige. Og når I har gjort det, er I så heller ikke længere omfattet af den offentlige sygesikring i Sverige.

P.S. Hvis man har et permanent opholdskort, bliver det tidligst ugyldigt efter 2 års afregistrering fra bopælslandet.

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af foreverever » 29.03.2021 14:51:32

Tusind tak for det hurtige svar. Jeg ved ikke hvorfor jeg først har lagt mærke til det nu.
Så hvis vi melder vores udrejse fra Sverige her 1. maj, så bør hendes midlertidige opholdskort gælde til i hvert fald 1. november? Gælder det også hvis jeg vælger at rykke min adresse hjem til DK mens vi rejser rundt og leder efter vores nye sted?

Og kan jeg bede dig om at henvise til et link hvor jeg kan finde den information? Jeg tvivler overhovedet ikke på dine informationer, det kunne bare være rart lige at få det bekræftet og læse lidt mere om det selv :-)

Sætter enormt stor pris på hjælpen. Det er så svært at træffe det rigtige valg med alle disse regler.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af skaanebo » 29.03.2021 16:20:17

Der er en fast praksis om, at midlertidige opholdskort bliver ugyldige, hvis man har været ude af landet i mere end 6 måneder. Og fast praksis om, at permanente opholdskort bliver ugyldige, hvis man har været ude af landet i mere end 2 år. Dog har de enkelte lande mulighed for at give dispensation fra dette. Man har også mulighed for at fortryde sin flytning og flytte tilbage igen, når blot man gør det inden 6 måneder.

I Sverige er det også sådan, at man kun skal melde flytning, hvis man påtænker at bo et andet sted i mere end 180 dage.

Jeg kan ikke lige finde EU-direktivet, når jeg søger, men se fx nærmere her:

https://www.immigrationboards.com/eea-r ... 82995.html

https://se-legal.de/expiration-german-r ... s/?lang=en

https://www.bamf.de/EN/Themen/Migration ... -node.html

https://migri.fi/en/cancellation-and-ex ... nce-permit

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af foreverever » 20.04.2021 08:20:59

Hej skaanebo.

Endnu engang tak for din kæmpe hjælp. Vi er ved at nærme os dagen, hvor vi skal flytte ud af lejligheden og forlader Sverige en måneds tid eller to.
Jeg har siddet og læst de artikler igennem, og rigtig meget af det giver mening, men der er stadigvæk et par ting som jeg er lidt utryg ved.

1. Vores planer har ændret sig lidt og til at starte med tager vi en måneds tid til Rusland for at besøge min kones og min familie. De 6 måneder udenfor Sverige - har det nogen betydning om nogle af dem er brugt udenfor EU/EØS eller ej?

2. Vi kommer ikke til at være væk fra Sverige i mere end 3-4 måneder før vi har besluttet os om vi vender tilbage til Sverige, eller søger opholdstilladelse i det nye EU land. Derfor skulle vi være beskyttet af de 6 måneder uanset hvad. Så her burde vi da være rimelig safe?

3. I første link står der "The directive does not permit member states to refuse the spouse entry if the absence is less than 6 months, but the spouse has left permanently for another country" - det forstår jeg på den måde at hvis vi melder flytning fra Sverige og jeg flytter adresse til min familie i Danmark, så har min kone stadigvæk mulighed for at komme ind i både Sverige og DK?

4. Link nummer 2 gør mig lidt utryg ved dette her statement "Should the permit holder leave Germany for a reason which is not of a temporary nature". Hvis jeg flytter min adresse hjem til min familie i DK, vil det så ikke betragtes som en permanent flytning?

5. Men hvis man har mulighed for at fortryde sin flytning indenfor 6 måneder, så kan punkt 4 jeg nævnte ovenover jo ikke betragtes som en permanent flytning - i hvert fald ikke de første 6 måneder?

6. Du skriver "I Sverige er det også sådan, at man kun skal melde flytning, hvis man påtænker at bo et andet sted i mere end 180 dage" - så teoretisk set kan jeg rykke min adresse hjem til DK, men lade være med at melde flytning i Sverige, da jeg ikke påtænker at bo i DK i mere end 180 dage og der er gode sandsynligheder for at vi vender tilbage til Sverige?

Beklager de mange spørgsmål, men vil bare gerne være sikker på at vi ikke skyder os selv i foden her.

Hvad ville være det bedste at gøre i vores situation? Mine planer efter at have læst dine råd er følgende:

1. Jeg flytter adresse hjem til Danmark (min kone gør intet, da hun også har adresse i Rusland)
2. Undlader at gøre noget i Sverige, da vi ikke påtænker at bo det andet sted mere end 180 dage.
3. Vi kan roligt vende tilbage til Sverige indenfor 6 måneder - hvor min kone stadigvæk kan rejse på hendes EU residency card.

Lyder det ikke som det mest fornuftige/logiske at gøre?

Tusind tak for den fantastiske hjælp.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af mh1 » 24.04.2021 12:33:13

Det hører til sjældenhederne, at et EU-opholdskort tjekkes for andet og mere end datoen og billedet, så din kone vil formodentlig i nogen tid kunne rejse ind på sit opholdskort også efter en evt. flytning.

Om din flytning er af en varig natur eller ej vil blive afgjort efter, hvordan du har handlet. Har du opsagt bolig, solgt alle møbler og meldt flytning til udlandet, så vil din flytning kunne være af varig natur, også selv om du vender tilbage efter 6 måneder og en dag. Hvis du har opmagasineret møblerne og/eller fremlejet boligen, vil du lettere kunne argumentere for en midlertidig flytning.

Du kan kun blive folkeregistreret i DK, hvis du har til hensigt at blive mindst tre måneder. Hyppig til- og framelding vil fremkalde en nærmere undersøgelse af dine forhold. Og DK og Sverige udveksler folkeregistreringsoplysninger. Desuden skal du og din ægtefælle bo i SAMME EU-land for at hendes opholdsret kan bevares. Det er altså ikke nogen særlig god idé at du har én og hun en anden folkeregisteradresse, uanset at DK næppe uden videre kan få oplysninger fra Rusland.
mh
Rådgiver for ÆUG

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af foreverever » 25.04.2021 14:05:18

Tak for det rigtig gode svar mh.

Det er godt at høre at hun stadigvæk ville kunne rejse på sit opholdskort. Så slipper vi i hvert fald for problemer med at skulle lave nyt visum til hende osv.

Kan godt se at vores situation er super forvirrende. Fordi vi har ikke planer om at blive i DK i mindst 3 måneder, men vi har jo heller ikke planer om at folkeregistreres med det samme i det land vi tager til nu. Så vores situation svarer vel til at vi tager på ferie, dog med en lejlighed som er opsagt i Sverige?

Måske det letteste ville være at undlade at melde flytning fra Sverige? For hvad gør man hvis man ikke har en officiel adresse at melde flytning til?

Hvad gør folk i vores situation, hvis deres lejemål udløber og de flytter ind i en uofficiel Airbnb(eller lignende uden adresse) i et par måneder, mens de leder efter en permanent bolig? Mister ægtefællen så sit opholdskort i sådan en situation?

Er ærligt lidt i tvivl om hvordan vi bedst gør. Så alle råd sætter jeg pris på. Jeg tror umiddelbart ikke at vi vender tilbage til Sverige, men det ville være ærgeligt at holde den dør lukket.

Og måske lige et opfølgende spørgsmål: det at vi har været gift og boet sammen i snart 2 år i Sverige - har det nogen indflydelse når vi skal søge om opholdsret i det nye EU-land? Eller starter vi 100 % forfra (det er sådan jeg har forstået det)?

Endnu engang stor tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af mh1 » 25.04.2021 16:28:17

Lad være med at melde flytning fra Sverige, men bed postvæsenet om omadressering til fx en postboks du lejer til evt. post fra bank og det offentlige. Man har pligt til at melde flytning, men hvis man ikke ved, hvor man flytter hen, er det jo ikke muligt. Det har normalt kun betydning, hvis man forsøger at snyde sig til offentlig hjælp.

Opholdskort bliver, som du har fået oplyst, ikke uden videre ugyldige indenfor en periode på 6 måneder, og i jeres tilfælde ikke før I tager bolig i et andet EU-land.

Din ægtefælles optjening til et permanent opholdskort bliver nulstillet, når I flytter land.
mh
Rådgiver for ÆUG

foreverever
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14.09.2018 16:35:47

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af foreverever » 27.04.2021 17:04:46

Tusind tak for svar igen.

Vi vælger at følge dit råd, og prøver at finde en postboks vi kan leje. For som du nævner, hvis ikke vi ved hvor vi flytter hen, så bliver det svært at melde flytning. Og jeg arbejder fuld tid remote, så økonomisk får vi intet ud af det - så ingen snyd eller noget som helst.

Og yes, det var også det vi tænkte. Så må vi starte forfra med hendes optjening til permanent opholdskort hvis det er. Andet er der ikke at gøre :-)

Tak til jer begge. I har hørt det mange gange før, men jeres hjælp er virkelig guld værd!

Mert17
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.03.2020 08:02:31

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af Mert17 » 23.07.2021 23:58:26

Hej skaneebo ,
Kan jeg miste min permanent opholdstilladelse hvis jeg rejser til Danmark og søger efter Eu ophold , imens jeg venter på min svensk statsborger.

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af skaanebo » 24.07.2021 12:05:23

Undskyld, jeg forstår ikke rigtig spørgsmålet.

Bor du i Sverige og har søgt om svensk statsborgerskab? Det vil i så fald være en dårlig ide at flytte, førend du har fået svensk statsborgerskab.

Mert17
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26.03.2020 08:02:31

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af Mert17 » 24.07.2021 21:10:52

Ja jeg bor i Sverige og , har hun ventet i 2 år for svenskstatborger men vi ville gerne flytte til Danmark og søge eu regler, bliver min svenskstatborger så afbrudt, sagen behandles allerede så ville det være et problem , og kan de se at jeg er flyttet 😃
Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvornår mister man sit EU opholdskort?

Indlæg af skaanebo » 25.07.2021 08:59:02

Ja, Sverige og Danmark udveksler oplysninger, og det er en forudsætning for at få svensk statsborgerskab, at du bor i Sverige. Så du vil ikke kunne blive svensker, hvis du flytter til Danmark, førend du er blevet tildelt svensk statsborgerskab.

Besvar