Fordele/ulemper ved svensk statsborgerskab i EU sammenhæng

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
qt2019
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.12.2018 14:28:10

Fordele/ulemper ved svensk statsborgerskab i EU sammenhæng

Indlæg af qt2019 » 03.01.2021 17:37:46

Hej alle sammen,

Min partner og jeg har søgt om familiesammenføring via svenske regler og afventer svar.

Jeg har været bosat i sverige i 2 år og overvejer at søge om svensk statsborgerskab, dermed dobbelt statsborgskab. Kunne dette blive et potentielt problemt i fremtiden, hvis vi ikke ønsker at blive boende i Sverige? Og ønsker at vende tilbage til Danmark via EU familisammenføring?

Jeg har læst i diverse facebook grupper at det potentielt kunne blive et problem hvis man ønsker at vende tilbage til Danmark via. EU-regler. Er der fordele/ulemper ved at have dobbelt statsborgerskab i forhold til hvis man vil tilbage til DK via. EU-regler?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fordele/ulemper ved svensk statsborgerskab i EU sammenhæng

Indlæg af skaanebo » 03.01.2021 18:20:54

Danmark vil i så fald til enhver tid anse dig for dansk statsborger, og Sverige vil til enhver tid anse dig for at være svensk. Så de problemer, det kan give, er blot, at et evt. EU-opholdskort udstedt i Sverige bliver ugyldigt, hvis du bliver svensk, fordi du så ikke længere anses for at være EU-borger i Sverige. Og i forhold til at flytte til Danmark, er der ingen problemer, for Danmark vil jo til enhver tid stadig anse dig for at være dansk statsborger og ikke svensker.

qt2019
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20.12.2018 14:28:10

Re: Fordele/ulemper ved svensk statsborgerskab i EU sammenhæng

Indlæg af qt2019 » 04.01.2021 08:33:31

Tak for svar :) så er ser jeg ingen grund til ikke at søge om svensk statsborgerskab.

Besvar