Reelt og faktisk ophold i Tyskland - job i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SonaLisa
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.10.2020 10:37:12

Reelt og faktisk ophold i Tyskland - job i DK

Indlæg af SonaLisa » 16.11.2020 18:26:50

Hej alle.

Jeg skal bo i Hamborg i 2021 med min mand med det formål at søge FS under EU-lov i 2022.
Der har indtil videre ikke været noget problem, da jeg er freelancer/selvstændig og kan arbejde hvorfra jeg vil.
Nu har jeg fået tilbudt et job i DK, som jeg godt kan udføre remote, men de vil gerne have jeg er på arbejdspladsen i DK i 3 uger i april til en opstartsperiode.
Vil det se dårligt ud på vores dokumentation for reelt og faktisk ophold? Jeg har jo en god grund til at være i DK i den periode. Men jeg er i tvivl om man skal opholde sig et vist antal dage i ugen i Tyskland. Eller er det ens totale ophold de kigger på?

Tusind tak for svar!
De bedste hilsner
S

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Reelt og faktisk ophold i Tyskland - job i DK

Indlæg af mh1 » 17.11.2020 07:48:05

Hvis planen er så lang som over et kalenderår, kan du godt have en tre uger lang periode i DK uden at det påvirker dit reelle ophold. Det er kun hvis man pendler, og/eller holder sig til minimummet på tre måneder i det andet EU-land at man skal være overordentlig forsigtig med så lang en periode, men du vil vel også tage hjem til Hamborg i weekenderne?
mh
Rådgiver for ÆUG

SonaLisa
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.10.2020 10:37:12

Re: Reelt og faktisk ophold i Tyskland - job i DK

Indlæg af SonaLisa » 17.11.2020 21:35:33

Hej mh
Tusind tak for svar!
Det med at rejse hjem i weekenderne bliver svært -- pga. af corona og karantæneregler. Tror du det er et problem?

Vi planlægger at bo i Hamborg 6 måneder før vi ansøger om FS i Danmark, og så bliver vi boende i Hamborg mens vi venter på svar. Når vi så har svar 3 måneder senere (forhåbentlig), opsiger vi vores lejlighed og rykker til DK tre måneder senere. Så planen varer alt i alt et år, men kun seks måneders samliv i Hamborg før vi ansøger. Synes du det lyder OK?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Reelt og faktisk ophold i Tyskland - job i DK

Indlæg af mh1 » 24.11.2020 04:59:13

Samlivet skal blot være umiddelbart før I søger om opholdskort, og vedblive inden I flytter til DK, så der burde ikke være noget problem.

Jeg har uden problemer lige (18.-20. november) været i Danmark, danske statsborgere må altid indrejse. Coronatest kan du få gratis bl.a. på Frøslev Ø, men som udlandsdansker får du kun besked hvis du ER smittet, altså ingen attest. Med adresse i Tyskland kan du også rejse tilbage til Tyskland, og der er pt ingen grænsekontrol den vej. Du vil også kunne blive testet gratis i Tyskland ved tilbagerejse, hvis du kan finde teststationen (jeg kunne ikke).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar