Spørgsmål vedr. fra Spansk EU Ophold til DK eller til Svensk EU Ophold?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dioscuro
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25.08.2020 14:06:39

Spørgsmål vedr. fra Spansk EU Ophold til DK eller til Svensk EU Ophold?

Indlæg af dioscuro » 25.08.2020 14:30:05

Spørgsmål vedr. fra Spansk 🇪🇸 EU Ophold til DK 🇩🇰 eller til Svensk 🇸🇪 EU Ophold?

Hej allesammen, er fornylig stødt på dette forum, det er guld værd!

Ville meget gerne spørge jer til råds i forhold til min kone og jegs situation.

Min kone er fra den Dominikanske Republik og tilbage i Marts 2020 fik vi godkendt vores ansøgning om familiesammenføring ved EU reglerne her i Spanien.

So far so good. Nu venter vi "bare" på vores sidste møde ved politistationen, hvor de efter scanning af fingeraftryk og taget billeder, vil udstede hendes spanske 5 års opholdskort.

Vores problem er, at på grund af Corona-tiderne er processen blevet ekstremt forsinket, så er der ikke udsigt til at konen får sit opholdskort før om 6 til 12 måneder. Vi startede processen i Spanien tilbage i September 2019, så der er næsten gået 1 år allerede med udsigt til at processen i alt kan tage op til 2 år. 😲

Derfor er mit spørgsmål om vi med vores nuværende dokumentation er nok til at vi kan søge om familisammenføring i DK efter EU reglerne? De 5 års opholds- og arbejdstilladelse er godkendt, men er det først muligt når vi min kone står med opholdskortet i hånden?

Alternativt overvejer vi at flytte til Sverige (skåne-området) og jeg finder job i Københavnsområdet. Er det en hurtigere måde at gribe det an på, hvis jeg alligevel planlægger at søge jobs i Københavnsområdet?

På forhånd tusind tak for jeres svar! 🙏

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. fra Spansk EU Ophold til DK eller til Svensk EU Ophold?

Indlæg af mh1 » 25.09.2020 10:36:51

Ja, I kan. Man behøver slet ikke vise det 'fremmede' EU-kort for at kunne søge, man skal blot kunne dokumentere sit ophold i det andet EU-land ved huslejekvitteringer betalt via bank, kontoudtog der viser køb med debit- eller kreditkort i landet, telefon-/internetabonnement mv.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar