Familiesammenføring via sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ahmad27
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23.09.2018 00:45:56

Familiesammenføring via sverige

Indlæg af Ahmad27 » 16.06.2020 23:15:00

Hej ÆUG
Efter næsten 3 års kamp med den danske udlændingeservice har jeg nu valgt at give op i DK og prøve at starte mit liv med min pakistanske kone via sverige. Men jeg er lidt i vildrede om hvordan jeg bedst gør det. Jeg har søgt efter en guideline til processen via sverige og kommet frem til følgende:
Jeg skal i første omgang registrere min flytning til sverige via migrationsværket. Jeg har fundet en lejlighed hvor jeg kan leje et værelse i malmø med henblik på at købe egen lejlighed indenfor 3-4 måneder. Grunden til at jeg vil starte med at leje et værelse er fordi jeg vil igang hurtigst muligt og på den måde ikke spilde tid. Jeg har hørt at det tager ca. 3 måneder at få mit svenske opholdskort. Imellemtiden vil jeg snakke med banken for at få et lån til en andelslejlighed eller hus. Når der så er gået ca 3-4 måneder efter jeg har fået mit opholdskort vil jeg dernæst søge om besøgsvisum til min kone. Når og hvis hun får det visum vil jeg så personligt hente hende og komme til sverige sammen. Efter ca. 2,5 måneder vil vi søge om familiesammenføring efter EU reglerne. Når hun forhåbentlig får sit opholdskort og svensk cpr nr osv. vil vi flytte tilbage til DK.

Til dette har jeg nogle spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Hvad er chancen for at hun kan få sit besøgsvisum? (Hun bor i pakistan og er pakistansk statsborger)

Hvor lang tid vil der gå for at hun får sit opholdskort?

Hvad er jeres erfaring med at pendle frem og tilbage til DK ?
Jeg har egen bil, men ved ikke om det er en god ide at eksporter bilen til sverige. Skal jeg eksportere den eller skal jeg lade den blive i DK. Jeg bruger den til at komme frem og tilbage på arbejde i DK.

Hvordan foregår det med kvitteringer ifht at handle i sverige osv? Skal jeg gemme dem eller hvordan? Jeg kommer højst sandsynligt til at spise i DK da jeg arbejder 12 timer om dagen.

Hva med bank? Hvilken bank skal man blive kunde hos i sverige?

Evt. forsikring til bil ?

Hvordan foregår det med brobiz? Kan det bedst betale sig at pendle med bil eller offentlig transport?

Hvad er jeres erfaringer med hvor lang tid hele processen vil vare. Altså fra flytning til sverige, besøgsvisum til min kone, opholdskort til hende, og flytte tilbage igen til DK?

Kom gerne med gode råd eller hvis jeg har glemt noget...

På forhånd tak

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familiesammenføring via sverige

Indlæg af skaanebo » 17.06.2020 05:18:29

Chanchen er lig 0 i øjeblikket, da Sverige pga. corona har lukket grænsen indtil videre for personer, der ikke bor i EU/EØS.

Besvar