Ansøgning om tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
isay
Indlæg: 56
Tilmeldt: 16.08.2014 14:25:02

Ansøgning om tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af isay » 18.05.2020 21:20:09

Hej Alle sammen

Vi skal til at søge perm- efter 5års ophold i DK.
Jeg/Vi er meget i tvivl omkring de ydelser man må og ikke modtage.(offentlige ydelser efter lov om aktiv socialpolitik)

Min kone går på FGU (Den Forberedende Grunduddannelse) her modtager de skole ydelse det er hvad det hedder og hvad der står på deres lønseddel.

1. jeg ringede til SIRI for at høre om vi kunne modtage FGU ydelse, fik vide at jeg skulle kontakte skolen.


2. Jeg har snakket med skolen for at finde ud af omkring hvad lov den er givet efter fik også forklaret vores situation, men de vidste de ikke lige, men hun vil undersøge nærmere, hun ringede tilbage og siger at det er kommunen der godkender ydelsen og i den forbindelse burde der ikke være nogen problemer siden hun er blevet godkendt til ydelsen blev der sagt.

Jeg prøver selv at finde ud af lidt mere omkring dette. Og under NY I DANMARK, Står der----

(Eksempler på ydelser, som gives efter aktivloven og integrationsloven, og som dermed kan have betydning for, om du kan få opholdstilladelse, få forlænget din opholdstilladelse eller få permanent opholdstilladelse:

Integrationsydelse

Starthjælp

Kontanthjælp, herunder supplerende kontanthjælp

Revalidering

Ressourceforløbsydelse

Uddannelseshjælp

Ydelser, der er givet efter anden lovgivning end efter aktivloven og integrationsloven, har ikke betydning for, om du kan få opholdstilladelse, få forlænget din opholdstilladelse eller få permanent opholdstilladelse. Eksempler på sådanne ydelser er:

SU

Dagpenge (arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge)

Pension (førtidspension og folkepension)

Boligstøtte givet efter lov om individuel boligstøtte

Økonomisk støtte til arbejdsgiveren ved ansættelse i løntilskudsjob eller fleksjob. Du skal dog være opmærksom på, at ansættelse med løntilskud ikke opfylder beskæftigelseskravet

Friplads til børn i børneinstitution

Skattefri uddannelsesydelse.)

Jeg ser det som en Uddannelse hjælp? for det er ikke skattefrit det hun får, der bliver trukket skat.
Og har søgt lidt under hjemmesiden FGU skoleydelse--

https://www.uvm.dk/forberedende-grundud ... se/ydelser

nederst på siden der har jeg læst inde på (Vejledning til lov og bekendtgørelse
om forberedende grunduddannelse
(FGU)

side 61
8. Skoleydelse, barsel, transport og måltider

Tro- og loveerklæring
FGU-eleverne underskriver en tro- og loveerklæring vedrørende deres bopælsstatus, som
institutionerne administrerer. Ansvaret ligger hos institutionerne, da det er disse, der udbetaler
skoleydelsen.
Hvis der er konkret mistanke om, at eleven har oplyst falsk adresse for at modtage skoleydelse
med udeboende-sats, så skal institutionen tage kontakt til kommunen for at få verificeret den
pågældende elevs adresse eller vurdere om der skal iværksættes andre tiltag for at få verificeret
elevens adresse.

Håber meget på og få et svar fra jer inden jeg aflevere ans/skema Od2d.
På forhånd tak...

isay
Indlæg: 56
Tilmeldt: 16.08.2014 14:25:02

Re: Ansøgning om tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af isay » 19.05.2020 10:48:21

??

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøgning om tidsubegrænset ophold efter EU-retten

Indlæg af mh1 » 10.07.2020 13:40:08

Ydelsen udbetales efter Bekendtgørelse af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, § 45.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/604
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar