Sverige løsningen - Arbejdstager - EU borger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SorenT
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04.08.2019 21:50:12

Sverige løsningen - Arbejdstager - EU borger

Indlæg af SorenT » 12.03.2020 15:34:50

Hej ÆUG brugere.

Tak for alle de oplysninger jeg har kunne hente. Jeg er nået rigtig langt, hvis jeg kigger tilbage på, hvor det hele startede. Har brugt forummet flittigt og når den sidste del er ved at falde på plads, så vil jeg gerne give igen, med en liste/forklaring på hvordan jeg har løst tingene fra A-Z.

Nå men til mit spørgsmål og undskyld hvis det er besvaret før. Jeg synes bare ikke jeg kan læse mig frem til noget.

Jeg er studerende i Danmark (dansker), har fundet en lejlighed i Malmø og er fornyeligt flyttet. Jeg kunne således ikke flytte som person med tilstrækkelige midler (fattig studerende) og planen er at blive arbejdstager, når jeg har fundet job i Sverige.

Kan i fortælle mig, hvornår kan man kalde sig EU borger? Er det når, i mit tilfælde, har fundet et job og er arbejdstager? Er det når man er flyttet? Eller er det når jeg har fået et svensk personnummer?

Jeg er gift og min kone er ikke EU borger. Vi vil gerne have hende til Sverige og søge om EU opholdskort til hende. Når det hele er overstået, tænker vi på at tage tilbage til DK, men det må tiden vise.

Som jeg kan forstå så kan vi søge et ægtefælle besøgsvisum (Schengen) til hende og det skulle være gratis hvis jeg er EU borger?
Hvis jeg endnu ikke er EU borger, ligesom jeg heller ikke arbejder i Sverige, kan vi så søge om et EU opholdskort, mens hun er her?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sverige løsningen - Arbejdstager - EU borger

Indlæg af skaanebo » 12.03.2020 19:50:28