EU reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

EU reglerne

Indlæg af TCDK » 01.02.2020 14:05:52

Jeg bor pt. I Danmark, men har tidligere boet i Grækenland.

Hvis jeg flytter tilbage til Grækenland, vil min kommende hustru og mig have ret til familiesammenføring efter EU lov, selvom hun ikke har været bosiddende i Danmark?
Altså hun vil flytte fra Filippinerne og direkte til Grækenland.

(Er det et krav at vi bor sammen i et andet EU land først)

Jeg går ud fra at vi derefter (efter et år?) kan søge om familiesammenføring efter EU lov i Danmark, hvis vi ønsker dette. (hvilket jeg tvivler på, da ingen af os har lyst til at bo i Danmark)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: EU reglerne

Indlæg af skaanebo » 01.02.2020 17:00:09

Ja, det er korrekt opfattet, at I kan bosætte jer i Grækenland uden at have boet sammen tidligere.

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: EU reglerne

Indlæg af TCDK » 02.02.2020 07:54:56

Lyder godt, så er set bare om det græske system mener det samme 😁

Jeg kender heldigvis en betjent der arbejder på immigrationskontoret (på øen vi ønsker at bosætte os, søger man hos politiet) men jeg har ikke hans nummer eller lign., så kan kun opsøge ham og spørge ham direkte.

Hvor lang tid skal man have boet uden for Danmark for at kunne bruge samme regel om familiesammenføring til Danmark? For jeg finder modstridende oplysninger (6, 12 el. 18 mdr.)

Bare i tilfælde af at vi får børn, da jeg ikke ønsker de vokser op i Grækenland.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU reglerne

Indlæg af mh1 » 07.02.2020 06:01:09

Du skal bo i Grækenland i mindst tre måneder, men det skader ikke at planlægge et længere ophold, hvis du har mulighed for det.

I givet fald vil I kunne søge om forhåndsgodkendelse til din kones danske EU-opholdskort, når du har været registreret i tre måneder. Hvis Grækenland når at udstede hendes EU-opholdskort indenfor de tre måneder kan hun jo frit rejse i EU på egen hånd, mens hun efter 90 dage i Schengen kun kan krydse grænser sammen med dig, og formodentlig kun med besvær.
mh
Rådgiver for ÆUG

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: EU reglerne

Indlæg af TCDK » 11.02.2020 10:44:33

Fint. Vi planlægger at bo der så længe vi lyster.


Når jeg læser på ÆUG's vejledning, så står der at hun kan få opholdstilladelse i et andet EU land, hvis hun opholder sig lovligt i Danmark på fx. et turistvisum, når jeg flytter.

Da vi har opgivet at få turistvisum til hende igen til Danmark, så var flg. vores tanker:

1. Jeg flytter tilbage til Grækenland
2. Søge turistvisum til Grækenland for 90 dage til hende
3. Indrejse til Danmark, blive gift og efter 30 dage tage til Grækenland (Man må gerne starte sin rejse i et andet EU land, og man skal søge visum til det land man vil opholde sig i længst)
4. Søge opholdstilladelse efter EU regler i Grækenland

Alternativt:
1. Jeg rejser til Filippinerne og vi bliver gift der
2. Få godkendt ægteskabet på den Danske ambassade i Manila
3. Få turistvisum til Grækenland som skulle være uden krav, når jeg er fra et andet EU land
4. Indrejse sammen til Grækenland
5. Søge om opholdstilladelse til hende og jeg flytter adresse til Grækenland


Der er self. også muligheden for at vi bliver gift i Grækenland, men det kan være ret omstændigt, og vi vil derefter både skulle på den danske og Filippinske ambassade i Athen for at få godkendt ægteskabet?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: EU reglerne

Indlæg af mh1 » 18.02.2020 07:15:10

Jeg vil tro det fungerer bedst hvis du
1) Flytter formelt til Grækenland, medbringende div. dokumenter du behøver for at blive gift i Filippinerne
2) Rejser til Filippinerne og bliver gift
3) Får legaliseret og evt. oversat jeres div. dokumenter på en græsk repræsentation
4) /I søger om Schengenvisum til din ægtefælle, hvilket hun nu har ret til som ægtefælle til en EU-borger
5) Rejser til Grækenland og får din ægtefælle registreret
6) Efter min. 3 mdr. søger om forhåndsgodkendelse til din ægtefælles danske EU-opholdskort (som hun først får når hun er kommet til DK)
7) Flytter til DK når din kone har fået sit græske opholdskort, som vil gøre krydsning af grænserne let og ubesværet.
mh
Rådgiver for ÆUG

TCDK
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10.11.2019 10:11:58

Re: EU reglerne

Indlæg af TCDK » 19.04.2020 12:49:08

Af erfaring, så vil jeg hellere blive gift imens jeg bor i Danmark, og derved få legaliseret ægteskabet og papire via det fantastiske danske system.
Det er en noget mindre tur, end via det græske, da det kræver at alle papire bliver oversat og legalliseret inden de vil modtage det.
Og så er det græske system utroligt nok, noget værre at danse med end det danske, i sådan en situation.

Eneste minus ved at jeg rejser hjem efter vi er blevet gift og derefter flytter til Grækenland, er at vi skal indrejse til Grækenland sammen på den form for schengenvisum.
Men hun kan flyve ret let via Istanbul, og jeg kan let komme til Istanbul. Så mødes vi der og indrejser i Athen sammen.

Nu er alt self. sat på standby, men jeg forventer ikke at hun på nogen måder kan få turistvisum til Danmark igen på den rigtige måde - Kun ved at lave noget fusk..

Besvar