Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Onigiri
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18.09.2019 06:43:49

Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af Onigiri » 18.09.2019 07:47:59

Hej ÆUG,

Tak for en fantastisk ressource:)

Jeg bosætter mig i Tyskland i 4 måneder som selvforsørgende og har spørgsmål vedr forskring.

På ÆUG hjemmesiden står der "Personer med tilstrækkelige midler skal råde over en sygeforsikring fra sit hjemland og skrive under på, at de vil forsørge sig selv og sin familie under opholdet." - er der specifikke krav til forsikringen ? er en normal forsikring fra Gouda/Europæiske OK?

Også, min kone kommer 1-2uger før vi tager sammen til DK - hvorledes vil det være afhængig af min forskring ?

Undskyld hvis jeg har overset svaret et andet sted i dette forum.

:)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af mh1 » 18.09.2019 20:45:56

Hvordan vil du være selvforsørgende?

Du vil formodentlig uanset på hvilken måde du er selvforsørgende med fordel melde dig ind i en 'Gesetzliche Krankenkasse':
https://www.krankenkassen.de/meine-kran ... herung-eu/
men forarbejdet til indmeldelse afhænger af, om du er grænsegænger med job i DK, pensionist eller vil leve af formue.

Du vil på linket kunne finde videre links til bl.a. priser og dækning. Normalt vil den anden ægtefælle være dækket, når den ene er medlem.

Se her, hvilke dokumenter der skal bruges ved ansøgning om EU-opholdskort (det er de samme for alle Bundeslande):
https://service.berlin.de/dienstleistung/324282/
mh
Rådgiver for ÆUG

Onigiri
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18.09.2019 06:43:49

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af Onigiri » 19.09.2019 05:33:26

Tusind tak for svar og link, mh - og for alle dine mange gode svar rundt omkring dette forum!

Jeg har en opsparing som jeg håber vil være nok - ved ikke helt hvad grænsen er, men regner med at jeg kan have 400.000kr til den tid. Er dette ikke en legitim måde at "aktivere EU borgerskab" - eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg regner bestemt også med at arbejde, men kan maksimalt tilbringe 4 måneder i Tyskland ialt (logistik der er stram pga graviditet) og er bange for at jeg ikke kan nå at finde et arbejde hurtigt nok efter ankomst i Tyskland og at jeg derfor ikke når at arbejde 3 måneder ialt. på den baggrund tænkte jeg at selvforsørgende ville være den "nemmeste" løsning. Ville du tænke det samme ?

igen tusind tak for svar.

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af Zeawen » 19.09.2019 15:26:01

Jeg vil blot gøre dig opmærksom på at 1-2 uger sammen i udlandet inden I rejser til DK, måske kan være lige i underkanten. Før i tiden var det næsten lige gyldigt hvor lang tid I boede sammen, 1 dag kunne være nok. Men Jeg har fået fortalt at sådan er det ikke længere. Hvis jeg var jer ville jeg sørge for at det bliver minimum 2 uger I bor sammen.

Onigiri
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18.09.2019 06:43:49

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af Onigiri » 19.09.2019 15:29:03

Tusind tak, Zeawen! Vi forlænger tiden sammen til 3-4 uger. Bedst at være på den sikre side :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af mh1 » 19.09.2019 21:14:31

Arbejdssøgende kan også meldes i Krankenkasse, det står også i informationen på linket jeg gav dig. Og hvis du kommer som arbejdssøgende, måske med dagpenge fra DK?, så er det formodentlig helt i orden med de 40.000 - men så er det jo også sådan at jo tidligere i forløbet din ægtefælle kommer, jo flere penge vil du have på kontoen. Og husk, at der ikke skal mere end 10-12 timer/uge til for at man bliver arbejdstager i EU-lovgivningens forstand, så en weekendtjans på en tankstation el.lign. vil være nok.
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af Zeawen » 22.09.2019 06:56:28

mh skrev:
19.09.2019 21:14:31
Arbejdssøgende kan også meldes i Krankenkasse, det står også i informationen på linket jeg gav dig. Og hvis du kommer som arbejdssøgende, måske med dagpenge fra DK?, så er det formodentlig helt i orden med de 40.000 - men så er det jo også sådan at jo tidligere i forløbet din ægtefælle kommer, jo flere penge vil du have på kontoen. Og husk, at der ikke skal mere end 10-12 timer/uge til for at man bliver arbejdstager i EU-lovgivningens forstand, så en weekendtjans på en tankstation el.lign. vil være nok.
Af ren nysgerrighed, ved du hvordan de "10-12 timer" tælles for en fleksjobber? Jeg arbejder af gode grunde fx. "kun" 9 timer om ugen som fleksjobber.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af mh1 » 22.09.2019 20:14:52

Jeg ved det ikke, men du kan næppe få flexjob udenfor DK, så i givet fald ville du så være grænsegænger med flexjob i DK og bopæl andetsteds, og dermed ‘person med tilstrækkelige midler’.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Selvforsørgende ophold i Tyskland - forsikring? (FS efter EU regler i DK))

Indlæg af DortheM » 22.09.2019 20:29:27

Du kan kun arbejde i fleksjob udenfor Danmark, hvis du har en dansk arbejdsgiver som har udsendt dig.
Se § 1 https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=186386

Men jeg tror ikke du bliver arbejdstager af den grund i Tyskland eller Sverige.

Så som mh skriver, så skal du være grænsegænger og selvforsørgende i forhold til EU reglerne.

Besvar