Afvisning af permanent opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
imsa
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.05.2019 13:44:06

Afvisning af permanent opholdskort

Indlæg af imsa » 07.05.2019 13:48:57

Hej Alle i fantastiske menneske, håber I kan hjælpe her.

Jeg har et vennepar, som har boet i Sverige efter EU regler in nu over 6 år, men det ser desværre ud til at konen (som er den familiesammenførte) kommer til at få afslag på permanent opholdskort.

Da manden har dansk pas, er hun jo gift men en EU borger, parret har også fået 2 børn i Sverige.

Spørgsmålet lyder: Hvis konen får afvist ansøgningen om permanent opholdskort, vil Sverige så samtidig kræve at hun rejser ud?, eller hvilke muligheder får hun?

På forhånd mange tak for svar.

/Imsa

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afvisning af permanent opholdskort

Indlæg af skaanebo » 07.05.2019 14:42:42

Det beror vel på, hvad afslaget bunder i.

imsa
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.05.2019 13:44:06

Re: Afvisning af permanent opholdskort

Indlæg af imsa » 08.05.2019 08:28:40

Hej Skanebo,

Det tyder på afvisning pga. manglende bilag, som ægteparret dog er uenige i. Sidste besked fra myndighederne var at de manglede dokumentation for at ægteparret har fået sociale ydelser de sidste 5 år. Men den dokumentation var allerede sendt til dem, så ægteparret har klaget over afgørelsen nu.

I denne afvisning, stod der intet om hvad hustruen evt. skulle gøre, så derfor spørger jeg her, om andre har fået afslag og om der stod hvad det videre forløb vil blive?

Takker for svar.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afvisning af permanent opholdskort

Indlæg af skaanebo » 08.05.2019 08:46:46

Hvis det handler om at bevise, at man IKKE har modtaget nogen sociale ydelser, er det forholdsvis let for myndighederne at indhente de oplysninger, så det kan jeg slet ikke forestille mig skulle blive noget problem, altså forudsat at parret netop IKKE har modtaget nogen sociale ydelser.

imsa
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07.05.2019 13:44:06

Re: Afvisning af permanent opholdskort

Indlæg af imsa » 08.05.2019 08:58:06

Nej netop, men de bad om et bevis på det fra de sociale myndigheder, hvilket de fik. Parret har netop IKKE modtage sociale ydelser. Men så fik de afslag med begrundelse om at de ikke havde modtaget det brev fra de sociale myndigheder, som ægteparret havde sendt.

Det er i det afslag, der ikke står om hvad den videre proces, så er, og det er det jeg spørger indtil om andre har oplevet? Eller noget lignende?

Status her er dog, at ægteparret har klaget over afgørelsen, og bedt om at få ændret beslutningen af Migrationsverket.

Besvar