Dumt spørgsmål

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Dumt spørgsmål

Indlæg af Zeawen » 29.03.2019 17:12:02

Hej,

Jeg har et lettere dumt spørgsmål. Men jeg er faktisk kommet i tvivl om noget, som jeg ellers troede jeg havde styr på. Her i Danmark kan vi jo ansøge om FS. Det kan vi også via EU reglerne, hvis vi opfylder kravende. Og det er så her jeg er blevet lidt forviret. Mig og min kærestes forløb kommer til at foregå i grove træk, således:

1. Vi bliver gift i Danmark, og flytter SAMMEN til Tyskland.
2. Vi melder begge vores ankomst, og begynder samtidig processen med at ansøge om et opholdskort til min kæreste, så hun kan blive der i længere end 3 måneder såfremt det er nødvendigt.
3. På et eller andet tidspunkt ansøger vi om et EU opholdskort til hende hos SIRI.

Jeg har 2 spørgsmål:

1: Skal jeg, som dansk unionsborger, gøre andet når jeg kommer til Tyskland end at melde min ankomst? Jeg beholder mit job i Danmark.
2: Det der faktisk er blevet forvirende for mig er, at ingen steder har jeg indtil videre forstået at vi ansøger om FS. Jeg er personligt ligeglad med hvad det hedder, så længe min kæreste får ophold efter EU reglerne. Men jeg ville ærgre mig over at jeg "glemmer" at ansøge om noget, eller gør noget forkert, blot fordi jeg ikke spurgte.

På forhånd tak.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dumt spørgsmål

Indlæg af mh1 » 30.03.2019 09:29:44

Du skal sørge for at få sygesikring på plads for jer begge, før I kan søge om din kones opholdskort.

Når du arbejder i DK, vil du OG din ægtefælle være sygesikret via dit arbejde der, så du skal henvende dig til den kommune du arbejder i/ gå ind på borger.dk:

"Som grænsependler med bopæl i Tyskland og som udelukkende arbejder i Danmark er man almindeligvis sygeforsikret i arbejdsgiverens kommune i Danmark.

Man søger om dokument E106 (PD S 1) på hjemmesiden www.borger.dk, som så afleveres til den lovpligtige sygekasse i Tyskland. Grænsependleren vil så modtage et dansk sygesikringskort, som hedder ”Det særlige sundhedskort”.
Beviset skal fornyes regelmæssigt.
Man vil så med sygesikringsbeviset i hånden være dækket ind som værende bosat i Danmark.
Du vil også kunne vælge om du vil være gruppe 1 eller gruppe 2 patient, forskellen kan læses i første afsnit i denne tekst. Grænsependlere er som regel forsikret i Gruppe 1."

Kig her, også for fuld info, og info om andet:
https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo ... sicherung/

Du finder en sygekasse ved at google 'Gesetzliche Krankenkasse' samt din bopælsby. Vælg bare den med kontor nærmest din bopæl, så det er let at møde personligt op, da det er nødvendigt. HUSK pasfotos.

I får udstedt et 'Gesundheitskarte', som I skal vise frem og aflevere kopi af, når I søger opholdskort. Det kan tage lidt tid, men mest i det danske system, fordi du først skal have til dig selv, derpå søge og få til din ægtefælle (sådan gik det for os). Regn med 3-6 uger, før det er på plads.

OG husk at I ikke kan søge dansk opholdskort, før du har boet i Tyskland 3 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Dumt spørgsmål

Indlæg af Zeawen » 30.03.2019 12:22:34

Tak for svar!

Jeg vil antage at jeg ikke kan få det særlige sunghedskort, før jeg rent faktisk har en adresse i Tyskland.

Men så er det rigtigt forstået at når man benytter EU vejen, så søger man som sådan ikke om FS nogle steder? Det hedder opholdskort?

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Dumt spørgsmål

Indlæg af DortheM » 30.03.2019 13:18:56

Jo det hedder stadig familiesammenføring. Du søger bare gennem statsforvaltningen istedet for udlændingstyrelsen

https://www.statsforvaltningen.dk/stats ... es/746.pdf

Zeawen
Indlæg: 55
Tilmeldt: 26.03.2015 09:22:50

Re: Dumt spørgsmål

Indlæg af Zeawen » 30.03.2019 17:20:23

DortheM skrev:
30.03.2019 13:18:56
Jo det hedder stadig familiesammenføring. Du søger bare gennem statsforvaltningen istedet for udlændingstyrelsen

https://www.statsforvaltningen.dk/stats ... es/746.pdf
Super, tak! Og det er så det der giver et EU opholdskortet vil jeg antage. Godt, så har jeg fået udredet den forviring :lol:

Besvar