Rejse i sagsbehandlingsperioden?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camajo
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23.06.2018 18:35:32

Rejse i sagsbehandlingsperioden?

Indlæg af camajo » 27.03.2019 13:30:44

Hej

Sammen med min kinesiske kone har jeg (dansk statsborger) boet i Malta i et halvt år, og vi har begge fået 5 års midlertidig opholdstilladelse efter EU-reglerne.

Den første april 2019 vender vi tilbage til Danmark, og søger om "ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-retten".

Kan min kone frit rejse ind og ud af Danmark, mens sagen behandles?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Rejse i sagsbehandlingsperioden?

Indlæg af mh1 » 27.03.2019 13:48:52

Egentlig ikke, da hendes opholdskort bliver ugyldigt når hun flytter fra Malta. Men da hun ikke har pligt til at returnere kortet, kan hun benytte det indtil hun får det nye, der er mig bekendt ingen overlappende registrering af om indehaver af et opholdskort flytter, og hun kan jo ikke blive tilmeldt med bopæl i DK, før anmodningen om kortet bliver godkendt. Husk den nye procedure: ansøgning til SIRI:
https://nyidanmark.dk/da/News%20Front%2 ... New%20SIRI
mh
Rådgiver for ÆUG

camajo
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23.06.2018 18:35:32

Re: Rejse i sagsbehandlingsperioden?

Indlæg af camajo » 27.03.2019 19:56:23

Tak for svaret og for linket. (Der er blandt andet en ny adresse i Odense)

Jeg er vist for meget kylling til at turde rejse på et ugyldigt, maltesisk opholdskort :lol:

Vi har tidligere søgt om, og fået bevilliget 2 års midlertidigt ophold i Danmark på baggrund af familiesammenføring efter de danske regler. Dengang fik hun "processuelt ophold" i de 8 måneder, det tog at behandle sagen. For at forlade Danmark og have ret til at komme tilbage igen, skulle hun have en tilbagerejsetilladelse, der så vidt jeg husker blev bevilliget af Udlændingestyrelsen, men udstedt af Politiet.

Gælder der de samme regler (processuelt ophold og tilbagerejsetilladelse) når vi nu søger familiesammenføring efter EU-retten?

Mvh
Carl Martin Jørgensen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Rejse i sagsbehandlingsperioden?

Indlæg af mh1 » 27.03.2019 20:46:31

Det tror jeg ikke, for man søger jo ikke om en tilladelse, blot om en bekræftelse på at man har lov til at bo sammen med sin ægtefælle.

Det må højst tage 6 mdr. at udstede kortet, men flytning af kompetencen fra én myndighed til en anden har før vist sig at være forsinkende. Kryds fingre for at det ikke sker, og lad være med at smide det maltesiske kort væk, just in case.

Bed desuden om at få en kvittering for anmodningen om dansk EU-opholdskort og sørg for at have den med sammen med passet, indtil kortet kommer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar