Visa til ikke-EU borgere i andre EU lande

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dansker1001
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03.08.2017 13:12:41

Visa til ikke-EU borgere i andre EU lande

Indlæg af Dansker1001 » 14.03.2019 01:12:02

Jeg påtænker at flytte til et EU land i mindst 3 måneder (som selvforsørgende eller selvstændig erhvervsdrivende), og derfra invitere en sød kvinde jeg har mødt til at komme og besøge mig der. Kvinden har jeg mødt fra hovedgruppe 2 (jvnf. oversigten over de 5 visumpligtige lande).

Er der nogle her, som kan fortælle i hvilke EU lande et 90-dages besøgsvisa (kærestebesøg) til hende nemmest og hurtigst vil kunne blive udstedt?

Hvilke formalia skal være opfyldt for at det pågældende land vil udstede et sådan visa til hende? Hvor lang tid tager noget sådan fra man har indgivet ansøgning om visa, til at hun har fået det?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visa til ikke-EU borgere i andre EU lande

Indlæg af mh1 » 14.03.2019 12:47:29

1) Når du skriver 'mødt', mener du så i det virkelige liv? Det er i reglen et ufravigeligt krav.

2) Googl visum til de lande, du kunne tænke dig at bo i, fx 'visa for estonia' eller 'visa for portugal' og se, hvad der forlanges af dokumentation mv. Kriterierne kan variere på nogle områder, fx om visumansøger skal fremvise en garantierklæring fra den som inviterer, eller skal dokumentere at have kreditkort og dækning på en konto i hjemlandet for leveomkostninger under besøget (omkostninger varierer kraftigt mellem fx Grækenland og Schweiz), selvom den der inviterer skriver under på at ville sørge for dette (man kunne jo blive uvenner).

Vær opmærksom på at det vil tage lidt tid, før du er etableret i dit nye land - du skal tilmeldes deres version af folkeregisteret, før du vil kunne invitere.

Hvorfor tror du det vil være lettere at få et besøgsvisum til din veninde, hvis du bor i et andet EU-land? Det vil det jo først være, hvis I enten har været samlevende ca. 18 mdr. et andet sted, eller er gift, for ellers gælder retten til at få besøg ikke.

Men hvis du mener den vej er mest farbar, kan det anbefales at du vælger 1) Island, 2) Finland, 3) Litauen, 4) Estland, 5) Letland. De skulle være de lande, som procentvis afviser færrest ansøgere. Til gengæld har de muligvis ikke en repræsentation i din venindes hjemland, og især Island er dyrt at rejse til og dyrt at leve i.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar