Fra Vietnam og DK til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sojo
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.03.2019 00:59:47

Fra Vietnam og DK til Sverige

Indlæg af sojo » 12.03.2019 01:11:54

Hej, min forlovede på 20 år som er Vietnamesisk statsborger og jeg på 25, født og opvokset i Danmark bor sammen i New Zealand på et studie og working holiday visa hvor vi har boet i 2 måneder, før det boede vi hos mig i DK et måneds tid på et ferie visa, før det lang-distance et halvt års tid efter at have mødt hinanden i New Zealand da jeg var på ferie.
Vi vil rigtig gerne bo sammen i Danmark da jeg så har mulighed for at tage min uddannelse som kiropraktor og hun kan tage sin som hotel manager. Desværre har vi ikke kunne finde en mulighed for at tage til DK sammen. Den eneste gode mulighed vi har fundet er familiesammenføring når hun er 24 år og så håbe på vi kan opfylde alle kravene der. Så vi overvejede måske at flytte til Vietnam indtil hun er 24, men så fik idéen om at tage til Sverige som midlertidig løsning.
Jeg tænkte vi kunne søge "residence permit" her: https://www.migrationsverket.se/English ... tions.html. Men der er nogle få problemer.
Jeg skal have svensk "Personal Identity Number" for at udfylde ansøgningen online og så vidt jeg ved kan jeg kun få det hvis jeg bor i Sverige og vi vil jo gerne begge flytte sammen til Sverige I stedet for at vi bor hver for sig et stykke tid. Nogen der har nogle forslag til hvad vi kan gøre? Vil gøre os så glade :).
Vi tænkte at hvis vi boede i Sverige 5 år fik hun svensk statsborgerskab og så kunne hun frit flytte til Danmark og vi kunne tage vores uddannelser.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fra Vietnam og DK til Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.03.2019 14:25:39

1. Først skal I gifte jer.

2. Dernæst skal din ægtefælle søge om et besøgsvisum, det kan være til et hvilket som helst land i Schengenområdet, men det letteste vil nok være til DK, når du er dansk. Husk, hun skal have returbillet eller en billet ud af Schengen og rejsesygeforsikring klar. Returbilletten kan I så efterfølgende få refunderet eller ændre dato for.

3. Efter ankomst sammen til Schengenområdet, skal I finde et sted at bo i Sverige, og hun skal registrere sig hos Migrationsverket og Skatteverket inden for 90 dage.

4. Opholdskort for 5 år og svensk personnr. udstedes. Hav et godt liv i Sverige.

sojo
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12.03.2019 00:59:47

Re: Fra Vietnam og DK til Sverige

Indlæg af sojo » 16.03.2019 23:58:56

Tusind tak for hjælpen. Lige p.t. kæmper vi med at få et schengen visa til hende. I New Zealand har de ikke en svensk ambassade, men de har et for holland som også hjælper med Sverige. Jeg har skrevet med dem, men de siger at hun desværre ikke kan få et Schengen visa medmindre hun har ferie fra skole eller arbejdskontrakt da de gerne vil være sikre på hun tager tilbage.
Vi tænkte hun kunne stoppe på sin skole og så få schengen visa og tage til Sverige, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre her. Så nu tænker vi at jeg tager til Sverige og hun tager til Vietnam og så prøver hun at søge schengen visa til Sverige derfra - problemet er stadig det med job/uddannelse, ambassaden vil nok ikke give hende et schengen visa medmindre hun har det + ferie... Nogle idéer? Vi har ikke lang tid igen før slut maj hvor jeg bliver nødt til at rejse grundet eksamener i DK :(.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Fra Vietnam og DK til Sverige

Indlæg af mfewk » 17.03.2019 09:25:17

Det er meget forskelligt fra land til land om man skal have noget at have fri fra for at kunne få visa.

Min ægtefælle er fra Thailand og har fået visa til Sverige 2 gange. Hun gik ikke i skole og arbejdede ikke på det tidspunkt. Så man kan sagtens få visa til Sverige uden at gå i skole eller arbejde i hjemlandet. Til gengæld havde hun hele sin familie i Thailand og hun har som sagt fået visa 2 gange gennem VFS. Vi var ikke gift, da hun fik visum.

Kan hun evt. fra skolen få et dokument hvor der står, at hun har ret til ferie, mens hun er i Danmark/Sverige. I papiret skal også stå, at hun skal fortsætte i skolen, når hun kommer retur. Så kan planerne jo altid ændres.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fra Vietnam og DK til Sverige

Indlæg af skaanebo » 17.03.2019 12:14:19

Som sagt er første skridt at gifte jer.

Dernæst kan der søges visum enten efter nationale danske regler om besøgsvisum for ægtefælle til DK, eller efter EU-regler (gratis) til Sverige, hvis du er folkeregistreret i Sverige.

Læs mere under menupunktet “Rådgivning” på forsiden af hjemmesiden.

Vær OBS på, at ved EU-regler må der ikke gives afslag eller stilles nogen krav til ansøger, bortset fra at din ægtefælle ikke må udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

Besvar