Ansøgning om opholdskort i DK fra Frankrig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fotomanden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 09.02.2018 09:13:03

Ansøgning om opholdskort i DK fra Frankrig

Indlæg af fotomanden » 05.02.2019 12:18:14

Kære medlemmer

Spørgsmål 1 a og b. Min hustru og jeg bor p.t. i Frankrig, hvor vi efterhånden kan opfylde kravene til en ansøgning om opholdskort i DK. Desværre har det trukket i langdrag med at få et opholdskort i Frankrig for min hustru, da de afviste det første gang. Nu venter vi igen, efter ansøgning nr. 2, på et opholdskort. Spørgsmålet er, hvis vi ansøger om opholdskort i DK fra Frankrig, kan vi så ansøge på konsulatet i Nice, fremfor Paris, der ligger laaang væk, eller skal vi til Paris, og (b) når man indgiver en ansøgning fra udlandet, bliver man så blot udstyret med en bekræftelse på idenditet og skal selv sende papirerne til DK, til de angivne adresser?

Spørgsmål 2. Vi ville helst ansøge i Dk fordi så får min hustru jo lov til at være der så længe ansøgningen pågår. Men, kan vi rejse til Danmark, hvis ansøgningen er indgivet i Frankrig, uden et visum, spurgt med andre ord, en kvittering på indgivelse af ansøgning om opholdskort (fra Frankrig), vil det kunne formilde grænsevagterne, selvom der ikke foreligger et visum. (jeg ved, at vi kan rejse ubesværet til DK, hvis min hustru har opholdskort i Frankrig, men det har hun som sagt ikke, endnu og vi er trætte af at vente, derfor ville det være optimalt at kunne "smutte" ind over grænsen, uden problemer, eksempelvis med et bevis på ansøgning om opholdskort i DK). Ved forespørgsel om visum til DK på ambassaden i Paris, virker det noget kompliceret og skal indover US, kan tage op til to måneder og vi skal så rejse frem og tilbage til Paris (fra Nice) to gange.

Håber ikke, at der er for meget ordflom i ovenstående, svært at barbere det ned. Venter spændt på respons.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ansøgning om opholdskort i DK fra Frankrig

Indlæg af skaanebo » 05.02.2019 12:41:02

Der kan ikke søges om dansk visum, når ansøger allerede befinder sig inden for Schengenområdet.

Udstedelse af et fransk opholdskort forinden er IKKE en betingelse for at få et dansk opholdskort, hvis I flytter videre til DK.

fotomanden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 09.02.2018 09:13:03

Re: Ansøgning om opholdskort i DK fra Frankrig

Indlæg af fotomanden » 05.02.2019 14:18:26

Tak for svar, Skaanebo, det er noteret. mange venlige hilsener

Besvar