Erfaring med samtaler hos Statsforvaltning vedrørende pro-forma ægteskaber

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Josi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.01.2019 14:05:30

Erfaring med samtaler hos Statsforvaltning vedrørende pro-forma ægteskaber

Indlæg af Josi » 14.01.2019 14:41:55

Hej alle,

Har nogen af jer erfaring med samtaler hos Statsforvaltningen vedrørende pro-forma ægteskaber?

Min mand og jeg har en dansk vielsesattest. Jeg er tysk statsborger, han er tredjelandsborger, og vi har søgt om familiesammenføring efter EU regler. Vi har nu vented næsten 8 måneder og ikke fået et officielt svar. Når vi ringede til Statsforvaltningen blev vi instruede at vi vil blive invitered til en samtale for at vurdere om vi føre et reel ægteskab.

Vi undrer os hvorfor, fordi vi havde fået tilladelse til at blive gift fra danske myndigheder. Har nogen lavet lignende erfaringer eller ved mere om disse samtaler?

Mange tak og MH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Erfaring med samtaler hos Statsforvaltning vedrørende pro-forma ægteskaber

Indlæg af mh1 » 14.01.2019 20:01:06

mh
Rådgiver for ÆUG

Josi
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14.01.2019 14:05:30

Re: Erfaring med samtaler hos Statsforvaltning vedrørende pro-forma ægteskaber

Indlæg af Josi » 15.01.2019 16:09:30

Mange tak!

Beraru
Indlæg: 73
Tilmeldt: 29.06.2016 12:26:51

Re: Erfaring med samtaler hos Statsforvaltning vedrørende pro-forma ægteskaber

Indlæg af Beraru » 25.01.2019 20:27:17

Hejsa
Ja, det er squ ikke sjovt at vente og jeg forstår ikke, hvorfor 8 måneder?
Min kone har fået opholdstilladelse, men vi har været lidt bekymrede.

For os tog det faktisk ikke så lang tid.
Jeg er også EU borger og konen er 3.landsborger
Hun kom på et turistvisum, vi giftede os få dage efter hendes ankomst til Danmark, samme dag ansøgte vi om ophold.
Det tog cirka halvdelen måned indtil jeg fik en email i min e boks, hvor der stod, vi blev indkaldt til samtale i Statsforvaltningen mhp at vurdere om vores ægteskab var reel nok.
Tror mødet fandt sted maks 14 dage efter.

Men skal huske, at, når det gælder EU borgere, er mistanken ikke nok.Bevisbyrden ligger hos Statsforvaltningen.

Nårh..Så skulle vi gøre os klar, men jeg var meget irriteret, må jeg indrømme.
Hvis jeres forhold er ægte, synes jeg ikke, I har noget at være bange for.

Rent praktisk :
Man taler hver for sig med sagsbehandleren.
Vi blev stillet noget helt almindelige spørgsmål, som man burde kunne svare : hvor og hvornår vi har kendt hinanden, i hvor lang tid vi har været sammen, hvornår og hvor, vi sidst har set hinanden, noget om vores forældre osv.

Altså, helt fornuftige spørgsmål.

Jeg tror, at situationer, hvor man ikke kan tale med hinanden, f.eks, den ene af jer er meget dårlig til engelsk eller hvis man bruger Google Oversæt til at kommunikere med hinanden besværliggøre alt, men det betyder ikke nødvendigvis, at man ikke får ophold, ville jeg mene.

Hvis hun tidligere har været i Danmark, på besøg, bliver det nemmere, har jeg fået at vide.

Nogle billeder af jer to sammen er også en god hjælp.

Få dage efter samtalen fik min kone sit registreringsbevis, men jeg vidste allerede de første minutter efter vi gik fra Statsforvaltningen eller jeg fornemmede, hun vil få det, da samtalen forløb problemfrit.

Håber på det bedste.

Besvar