Sygesikring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zenati
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2018 22:36:04

Sygesikring i Sverige

Indlæg af Zenati » 04.12.2018 10:56:20

Hej,

Jeg har brugt nogle timer på at læse om sygesikring herinde, og jeg tror jeg er ved at have læst mig blind på det. Derfor ville jeg sætte pris på, hvis nogen kunne give mig en forklaring ift. vores situation.

1. Min kone (fra Rusland) og jeg skal bo i Sverige, men jeg arbejder og studerer i København. Eftersom jeg er grænsegænger, vil jeg kunne bruge mit blå sygesikringskort og det særlige sygesikringskort. Det må være alt det, jeg skal have - korrekt?

2. Skatteverket og Migrationsverket vil have, at min kone har en heldækkende sygeforsikring. Hun er vel ikke dækket af min?

3. Hvis hun ikke er dækket af min forsikring, hvor og hvordan bliver hun så dækket (ift. hvad der er tilstrækkeligt for folkbokföring og familiesammenføring)? Jeg har læst om private forsikringer og blå EU-kort, men jeg kan ikke lige finde hoved eller hale i det. Det virker lidt som om det blå sygesikringskort teknisk set burde være dækkende men ikke er det i praksis?

Jeg ser frem til at høre fra jer!

Besvar