Tilskud til pasning - når man har boet i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
MissSunshine
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Tilskud til pasning - når man har boet i udlandet

Indlæg af MissSunshine » 23.09.2018 17:21:50

Jeg har skrevet her før, og fået kompetente svar. Derfor spørger jeg efter hjælp igen - på trods af at jeg ikke ved om mit spørgsmål er relevant i dette forum/denne kategori. Bare slet det, hvis det ikke er - jeg ved nemlig ikke hvor jeg ellers skal gå hen.

Min udenlandske kæreste og jeg sidder i en lidt fast i en dum situation - og jeg vil gerne høre om der er nogen her, der kan fortælle mig om de tror jeg vil få noget ud af at klage over tingenes tilstand. Det har jeg før gjort i en enkelt sag om brugerbetaling på en uddannelse (og vandt på vegne af hele min årgang, og de fremtidige årgange) eller om jeg bare skal sige pyt og finde en anden løsning.

Jeg, vi, bor i Frederiksbergs Kommune, som giver "Tilskud til Pasning af Eget Barn i Hjemmet. " Min barsel er netop slut og jeg er har selv sagt mit job op i den - der var en masse rejseaktivitet der ikke længere er foreneligt med mit liv. Dvs jeg skal på dagpenge nu, indtil jeg får et nyt job. Det er for så vidt også fint nok, men jeg kunne godt tænke mit at gå hjemme med vores barn, indtil den plads hun er skrevet op til, er fri, juni 2019.

Problemet er bare, at man ikke kan få tilskuddet, i nogen kommune i DK, hvis man har boet i udlandet i mere end 12 måneder inden for de seneste 8 år. Det gælder ikke for EU-borgere: "Kravet gælder ikke for EU/EØS-borgere, der er omfattet af EU-retten"

Jeg har boet (og arbejdet) i et andet EU-land i 2 år, for nogle år tilbage. Jeg synes det lyder underligt at jeg ikke opfylder kravet fordi jeg har boet i et EU -land i mere end 1 år, men en borger fra et andet EU-land, der har boet der i 8 år, opfylder kravet. Er der andre end mig, der synes det?

Og er der nogen der kort kan forklare, hvordan/hvor jeg kan klage - hvis det altså er aktuelt?

Eller - er det mig der misforstår teksten, for man er vel også Eu-borger, når man er dansk statsborger, eller hvordan?

På forhånd mange tak <3

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilskud til pasning - når man har boet i udlandet

Indlæg af mh » 24.09.2018 09:24:41

Det er et godt spørgsmål - man er for det første ikke nødvendigvis berettiget til tilskuddet som EU-borger. For det andet 'mister' man som hjemvendt dansker sin EU-borgerstatus i forhold til fs, hvis man først efter sin tilbagevenden til DK finder en ikke-EU-borger, man gerne vil have fs med.

Jeg vil tro du kun kan finde ud af det ved at søge. Søg skriftligt, da du så har krav på skriftligt svar med henvisning til retsgrundlaget for et evt. afslag.
mh

MissSunshine
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Tilskud til pasning - når man har boet i udlandet

Indlæg af MissSunshine » 25.09.2018 09:19:36

Tak MH, jeg vil søge skriftligt med det samme!

Besvar