Jeg har læst jeres fine artikel: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land og har et par yderligere spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på.
Sagen kort er at min ikke EU-kæreste og jeg ønsker familiesammenføring. Da det af gode grunde ikke kan lade sig gøre i Danmark, så har vi hele tiden haft for mål at gøre det i Sverige, men nu er vi begyndt mere og mere at overveje at flytte til Spanien. Vi har ansøgt om at blive gift i Danmark, og regner med at blive gift i løbet af oktober måned. Hun har et gyldigt Schengen visum, som hun dog allerede har brugt 2 uger af.
Der hvor jeg kommer i tvivl er angående følgende paragraffer:
"Når I er indrejst lovligt, har I ret til at opholde jer i det andet EU/EØS-land i 3 måneder under nogen form for yderligere krav. I er i denne periode ikke berettiget til at modtage sociale ydelser i værtslandet."
"Senest 3 måneder efter din ankomst til det andet EU/EØS-land skal du selv ansøge om et registreringsbevis hos landets myndigheder. "
"Senest 3 måneder efter sin ankomst til det andet EU/EØS-land skal dit familiemedlem, som ikke selv er unionsborger, søge om opholdskorthos landets udlændingemyndigheder."
"Registreringsbevis og opholdskort er ikke en forudsætning for jeres rettigheder, det er alene en bekræftelse på, at I har dem. Og derfor er det f.eks. ikke noget krav, at dit familiemedlems visum skal blive ved med at være gyldigt, indtil opholdskortet er udstedt. Det skal kun være gyldigt ved indrejsen og har kun til formål at sikre, at dit familiemedlem ikke udgør en sikkerhedsrisiko og ikke bliver tilbageholdt i grænsekontrollen"
Lad os antage scenariet:
Min kone og jeg flytter til Spanien 1.november efter vi er blevet gift. På det tidspunkt vil hun have under 1 måned tilbage på sit Schengen visum. Jeg ønsker at søge arbejde i Spanien, og kan tage mine dagpenge med til Spanien i op til 3 måneder.
1: Skal min kone søge om opholdskort INDEN hendes Schengen udløber, eller har hun ret til at være i Spanien i op til 3 måneder uanset hvor lang tid hun har tilbage på sit Schengen ved indrejse til landet?
2: I det helt urealistiske worst-case-scenario, at hvis jeg i løbet af de 3 måneder i Spanien ikke finder et arbejde og vi beslutter os for at forlade Spanien uden at søge om registreringsbevis/opholdskort, hvordan står hun så stillet med henblik på at hun har overskredet sine 90 dages Schengen? Kommer hun til at have problemer med at få et nyt Schengen visum siden hun rejser ud efter at have overskredet de 90 dage?
Det skal siges at jeg tidligere har arbejdet i Spanien, og jeg har et rimeligt netværk dernede, så spørgsmål 2 bliver højst sandsynligt ikke nødvendigt. Det er dog godt at være forberedt.
Et andet site skriver følgende:
"If your relative living in Spain is from the EU/EEA or Switzerland but you are not, you are entitled to join them and get a residence card as a family member of an EU citizen. You may need to get a visa to enter Spain (see Expatica’s complete guide to Spanish visas and permits) and once there, you should apply for an EU family member residence card from the local Foreigner’s Office. You’ll need to complete an application form and show your passport/ID, proof of your relationship, the EU family member’s registration certificate, and proof that you’re financially dependent on the EU citizen (if applicable). You are free to work in Spain."
3. Betyder det at min kone faktisk kan arbejde lovligt i Spanien så snart hun har søgt om opholdskort?
Andre erfaringer med familiesammenføring i Spanien, eller erfaringer med spørgsmål 1 i andre EU lande modtages glædeligt

På forhånd tak for hjælpen!