Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fotomanden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 09.02.2018 09:13:03

Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Indlæg af fotomanden » 28.08.2018 10:41:56

Kære Forum

I forbindelse med tidligere spørgsmål om at tage arbejde i et andet EU land og få min thailandske hustru med mig hjem til Danmark, er vi nu i den situation, at jeg stort set har opfyldt alle krav, det vil sige med hensyn til bolig, arbejde, etc. etc., så jeg har haft og har et reelt ophold i et andet EU land. Vi venter stadig på et opholdskort til min hustru, på 4. måned. Det vil sige, at hendes visum til Schengen er udløbet og først kan søges igen efter den 28. september. Når hun har fået opholdskort, kan hun jo frit rejse til Danmark. Så langt så godt. Men. Mit arbejde her (Frankrig) er en kontraktansættelse, der udløber den 30. september og hvis myndighederne hernede (som ved, at jeg har en kontraktansættelse) vurderer, at min hustru, hvis jeg ikke har fået arbejde inden den 30. september, så ikke har krav på et opholdskort, da jeg ikke har arbejde, så får vi måske afslag. I den forbindelse kan jeg jo rejse tilbage til Danmark, men har hun så lov til at følge med, uden visa, da jeg jo så har haft arbejde et andet eu land og opfylder betingelserne?

Jeg kan nævne, at den danske ambassade i Paris siger, at hun ikke vil kunne søge visa til Danmark så længe vi har en ansøgning om opholdskort kørende i Frankrig og hvis vi søger om opholdskort til Danmark hernede fra, hvilket vi jo godt kunne, vil hun så først kunne komme ind i Danmark, når sagen er kørt igennem, hvilket jo kan tage 6-8 måneder ifølge en samtale med Statsforvaltningen... Hvad er det bedste at gøre nu, hvis vi ønsker at vende tilbage til Danmark....

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Indlæg af mh1 » 28.08.2018 16:58:03

Det må højst tage 6 mdr. at udstede kortet, så det burde være på vej.

Du SKAL ikke have et godt betalt arbejde, for at din ægtefælle kan få ophold, du kan også være 'person med tilstrækkelige midler', dvs. hvis du har en opsparing på ca. 100.000 DKK, ELLER finder et tankpasser-/rengørings-/kassedame m/k-job på 10-12 timer/uge, opfylder du stadig kravene for at din ægtefælle kan få kortet og/eller kan få forhåndsgodkendelse i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fotomanden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 09.02.2018 09:13:03

Re: Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Indlæg af fotomanden » 29.08.2018 09:53:56

tak mh, jeg tænker, at det også snart må ankomme, men jeg har nok ikke nok på kontoen til at blive opfattet som person med tilstrækkelig midler. Men, må finde et job hurtigst muligt. Men, hvis jeg rejser til Danmark, lad os sige i oktober, har jeg så ret til at tage min hustru med, selvom hun ikke har visa eller modtaget opholdskort endnu....?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Indlæg af mh1 » 29.08.2018 17:34:54

Jada, der er faktisk nok flere som flytter retur til DK FØR ægtefællen får opholdskort, end der er som når at få det.

Men der kræves visum, også selvom I rejser sammen. I kan tage chancen for at I ikke bliver standset når I kører i bil over grænsen - vi har kørt fra Tyskland til Hamborg 8-10 gange i en tyrkisk indregistreret bil, og er kun blevet standset to gange, den sidste gang fordi hjemmeværnsfolkene, hvoraf den ene var dansk-tykisk kedede sig, og vågnede lidt op, da de så den tyrkiske nummerplade.
mh
Rådgiver for ÆUG

fotomanden
Indlæg: 34
Tilmeldt: 09.02.2018 09:13:03

Re: Efter EU ophold, indrejsetilladelse for ægtefælle

Indlæg af fotomanden » 29.08.2018 19:50:02

Ok, det var nok en ide, at prøve det og vores bil er jo dansk indregistreret. De sidste par gange vi er kørt ind i dk efter ferie, mindes jeg ikke vi er blevet tjekket. Nok bedst om dagen, hvor der er mest tryk på. Tak for svaret. Mvh

Besvar