Arbejder i UK og EU

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nemezis
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31.07.2018 20:16:00

Arbejder i UK og EU

Indlæg af nemezis » 31.07.2018 20:24:05

Hejsa,

Jeg har en relativt kompliceret problemstilling, som jeg haaber I kan hjaelpe med :-)

Jeg er dansk statsborger og er ansat I UK, hvor jeg ogsaa har bopæl. Min arbejdsgiver har krav om at jeg arbejder 30% af tiden i Danmark for en kunde der, hvor jeg bor paa hotel, men overvejer at koebe et kolonihavehus i Danmark til sommermaanederne.

Jeg moedte en pige fra Californien (green card) med Indisk statsborgerskab. Vi skal nu giftes i senere paa aaret i Danmark.

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan vi faar lavet et visa, saa hun kan rejse frit mellem de to lande efter vielsen.

Jeg kan se hun formentlig kan faa et EEA familie visum til UK, men det giver saa vidt jeg kan forstaa ikke lov til at rejse til Danmark?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejder i UK og EU

Indlæg af mh1 » 31.07.2018 21:55:45

Indtil England er brexitted, er du jo EU-borger og din ægtefælle kan få EU-opholdskort, når du arbejder og dermed opfylder betingelsen om selvforsørgelse. Jo før I bliver gift, jo bedre. Med et EU-opholdskort kan hun rejse til DK, og opholde sig i op til 90 dage ud af hver 180. Det vil så gælde indtil fredag 29. marts kl. 11 Greenwich tid.

Der bliver en særlig ordning for EU-borgere efter Brexit, og sandsynligvis også for ægtefæller, men om det vil give hende mulighed for at rejse visumfrit ved jeg ikke, og reglerne er jo ikke i kraft, måske end ikke udformet præcist endnu, så det kan jeg ikke svare på med sikkerhed, men ihvertfald vil hun kunne blive i England med dig efter Brexit. Formodentlig vil en engelsk opholdstilladelse give hende ret til at rejse visumfrit til DK. Derimod har der altid været knas med at rejse til England med en dansk, da England dels ikke er i Schengen, dels tøvede med at anerkende EU-reglerne på det område.

https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-42279408
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar