Fra Kina til Tyskland - Søge opholdstilladelse i Danmark efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrh89
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26.07.2018 10:02:22

Fra Kina til Tyskland - Søge opholdstilladelse i Danmark efter EU regler

Indlæg af hrh89 » 27.07.2018 07:04:16

Hej ÆUG!

Vi er følgende personer:

Mig = Dansk Statsborger
Kone = Kinesisk Statsborger
Datter = Kinesisk Statsborger

Har jeg forstået proceduren ret hvis jeg gør følgende? :

1. Jeg flyver ALENE til Danmark og flytter direkte til Tyskland
2. Jeg lejer en lejlighed i Tyskland i mit navn.
3. Jeg ansøger om mit opholdskort i Tyskland.
4. Jeg opretter bank konto, jeg opretter telefon, jeg spiser og køber ind og gør klar til at leve mit daglige liv i Tyskland.
5. Jeg bliver selvforsørgende eller arbejdstager eller studerende og får mig en sygeforsikring.
6. ER DET VIRKELIG NØDVENDIGT AT JEG INDMELDER MIN DATTER I EN TYSK BØRNEHAVE?- (HUN ER JO I DETTE SCENARIE I KINA MED MODEREN)
7. Jeg tager efter at bo 1-3uger i Tyskland til Danmark hvor indleverer en ansøgning om familiesammenføring efter EU regler med min kone og min datters informationer.
8. Jeg bor og lever mit liv alene i Tyskland i 2 måneders tid.
9. Min kone og min datter flyver på visum til Danmark og tager til Tyskland for at bo sammen med mig (ELLER: De begge flyver til Tyskland på tysk visum)
10. Min kone og min datter søger om opholdkort til dem, i Tyskland.
11. De modtager deres opholdkort og vi flytter til Danmark?

Er dette forkert? Hvis ja: er der en venlig sjæl der kan liste 1,2,3,4,5,6 osv. ned.

1000 tak på forhånd!

Vh.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fra Kina til Tyskland - Søge opholdstilladelse i Danmark efter EU regler

Indlæg af mh1 » 27.07.2018 19:33:17

1. Jeg flyver ALENE til Danmark og flytter direkte til Tyskland
- ok
2. Jeg lejer en lejlighed i Tyskland i mit navn.
- ok
3. Jeg ansøger om mit opholdskort i Tyskland.
- Nej, du går til Bezirksamt, kommunen ell. lign. (afhænger af delstat og bystørrelse) og registrerer dig på din bopæl. Det kan være, du får et brev med anmodning om at du møder oop med bevis for at være selvforsørgende og have sygesikring.
4. Jeg opretter bank konto, jeg opretter telefon, jeg spiser og køber ind og gør klar til at leve mit daglige liv i Tyskland.
- ok
5. Jeg bliver selvforsørgende eller arbejdstager eller studerende og får mig en sygeforsikring.
- se 3.

6. ER DET VIRKELIG NØDVENDIGT AT JEG INDMELDER MIN DATTER I EN TYSK BØRNEHAVE?- (HUN ER JO I DETTE SCENARIE I KINA MED MODEREN)
Nej og ja. Måske er der lang venteliste, så det er slet ikke sikkert hun når at kunne komme ind.
7. Jeg tager efter at bo 1-3uger i Tyskland til Danmark hvor indleverer en ansøgning om familiesammenføring efter EU regler med min kone og min datters informationer.
Nej, det er din ægtefælle som søger, og det gør hun EFTER at være kommet til DK.
8. Jeg bor og lever mit liv alene i Tyskland i 2 måneders tid.
- ok - husk at samle dokumentation, og køb overvejende ind med dit ec-kort (debitkort, de fleste dagligvarebutikker tager IKKE kreditkort).
9. Min kone og min datter flyver på visum til Danmark og tager til Tyskland for at bo sammen med mig (ELLER: De begge flyver til Tyskland på tysk visum)
- Nej, de kan kun få visum via dig til besøg i Tyskland, omend det vil være et Schengen-visum. Hamborg og især Frankfurt er store, internationale lufthavne, og det vil være lidt sært hvis de bruger en dansk lufthavn for at komme til Tyskland.
10. Min kone og min datter søger om opholdkort til dem, i Tyskland.
- ok
11. De modtager deres opholdkort og vi flytter til Danmark?
- måske - hvis I vælger Hamborg, kan det være kortet kommer i løbet af 2-3 uger, men I kan søge om forhåndsgodkendelse og/eller flytte til DK, når du er sikker på at opfylde tre-mdr.s opholdskravet.
mh
Rådgiver for ÆUG

hrh89
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26.07.2018 10:02:22

Re: Fra Kina til Tyskland - Søge opholdstilladelse i Danmark efter EU regler

Indlæg af hrh89 » 30.07.2018 02:53:48

Mange tak for dit svar.
Du gav mig svar på mange ubesvarede spørgsmål. - Især den der usikkerhed der er om, at hvis jeg nu skulle træde ved siden af og gøre noget forkert.

Besvar