Afvisning af ansøgning efter EU-regler - flyt til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
holten
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08.03.2014 22:13:49

Afvisning af ansøgning efter EU-regler - flyt til Sverige

Indlæg af holten » 18.05.2018 14:41:54

Hej

Nu skriver jeg igen igen. Jeg håber meget på svar og tak på forhånd!

Min mand fik dansk opholdstilladelse ved at blive familiesammenført med mig efter danske regler i 2014. 6 måneder senere flyttede vi til Spanien og hans danske opholdstilladelse udløb mens vi var dernede. Han fik en spansk opholdstilladelse og ved hjemkomst til danmark i marts 2017, ansøgte vi om opholdskort efter EU-retten. I november fik han afslag. Vi ankede sagen, men tror det vil blive et afslag. (bla. fordi vi indgav ansøgningen noget tid efter vi kom tilbage og inden da var på ferie i hans hjemland).

Min mand har arbejdet i Danmark (Han har skattekort og CPR-nummer) siden juni 2017. Nu er vi bekymrede for, om de vil starte en sag mod ham, når ansøgning om ophold efter EU-reglerne bliver afvist. Har i nogle erfaringer med det?

Nu er vores mulighed så at søge dansk familiesammenføring til ham igen efter danske regler. Det vil selvfølgelig betyde, at han ikke vil kunne lave noget som helst mens ansøgningen bliver behandlet.

Vi har derfor besluttet, at hvis det er muligt vil vi gerne flytte til Sverige så snart som muligt. Jeg er stadig i gang med min kandidatuddannelse på KU, så jeg vil pendle til København. Jeg har læst lidt op på svenske nationale regler (vi har været gift siden 2012), og jeg kan se, at det ikke er sikkert at jeg kan opfylde forsørgelseskrav som studerende, så vi tænker at søge både efter nationale og EU-reglerne på samme tid. Vi håber at kunne blive boende i Sverige permanent og derved blive fri for de danske udlændingemyndigheder, som vi begge har fået nok af.

Mine spørgsmål er :

1) er der noget vi skal være opmærksomme på ved flytning til Sverige? (Jeg har læst jeres guide til de svenske nationale regler)

2) Hvis vi søger efter EU-reglerne må min mand ved arbejde under behandlingen af ansøgningen, men jeg går ud fra, at han alene må arbejde i Sverige, er det rigtigt forstået?

3) Er det noget problem at vi har en uafsluttet sag i DK om tilbageflytning fra Spanien?

4) Kan det have positiv indflydelse på en evt. sag, der kan blive rejst af staten i forbindelse med afslag på EU-opholdskort i Danmark, at vi i mellemtiden er flyttet til Sverige og hvis min mand dermed siger jobbet op?

På forhånd tak for hjælpen!

Besvar