Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Indlæg af Peter L » 08.05.2018 23:07:44

Jeg er blevet tilbudt bolig og job i Sverige, så vi har besluttet at flytte til Sverige, lidt nord for Stokholm.

I første omgang har vi mulighed for at få adresse hos en bekendt, som også har en virksomhed hvor jeg kan få ansættelse. Jeg antager at dette skulle være tilstrækkeligt til at starte ansøgningen om opholdskort til min hustru.
Hun er nu i Danmark på et Schengen-visum som udløber start juni. Og er jo dermed også sygeforsikret indtil visum udløber, gennem den forsikring som var en del af kravene for at få Schengen-visum.

Nu er jeg kommet i tvivl om hvorvidt dette er nok til at søge opholdskort. Eller om hun faktisk er dækket af den Danske sygesikring som min hustru, (jeg er dansk statsborger). Vi har nemlig ikke tilmeldt hende folkeregistret i Danmark. Var det en fodfejl?

MvH
Peter

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Indlæg af mh1 » 09.05.2018 15:06:54

Nej, for din kone kommer ikke under dansk sygesikring, bare fordi hun er gift med dig, det ville hun kun komme ved at få familiesammenføring. Du ville ikke kunne melde hende til på folkeregisteret, der skal andet og mere til.

MEN så snart du starter på jobbet i Sverige, og har tilmeldt dig på Skatteverket, kan din kone i Sverige komme under din svenske sygesikring, som er forbundet med dit arbejde, og vejen til at få svensk EU-opholdskort er banet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Indlæg af Peter L » 09.05.2018 23:09:29

Ok, tak for svar. By the way, jeg prøvede at ringe til Migrationsverket for at forhøre mig om samme spgm, men opgav ved at høre at jeg var nummer 82 i køen :lol:

Peter L
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20.08.2017 06:39:08

Re: Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Indlæg af Peter L » 19.06.2018 18:33:38

Nu er det så kommet så vidt at jeg er startet i arbejde, jeg er blevet tilmeldt Skatteverket, har fået Svensk personnummer, og i overmorgen får jeg (forhåbentligt) mit Svenske ID kort.

Nu vil vi så gerne på Migrationsverket for at få familliesammenføring efter EU regler

Men jeg kan ikke helt gennemskue det med, at min viv kan komme under min svenske sygesikring, som er forbundet med mit arbejde.
Da jeg spurgte hos Migrationsverket, sagde de at jeg skulle certificere at hun er dækket, men da jeg spurgte til sygesikring på arbejdspladsen, efter jeg havde skrevet under på ansættelses-aftale, fik jeg at vide, at i Sverige er jeg dækket, af det offentlige, så de havde ikke en sådan forsikring.

Nogen gode ideer til hvordan vi kommer videre? ☺

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til Sverige - Sygeforsikring

Indlæg af skaanebo » 19.06.2018 19:05:53

Försäkringskassan har løsningen.

Besvar