Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af skaanebo » 23.08.2018 09:29:23

Hvis I oplever problemer med myndighedsbureaukrati så tag fat i ØresundDirekt. De kan føre sagen videre til Nordisk Råd for at løse grænsehindringer mellem de nordiske lande. Og de plejer at være gode til at få løst problemerne.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 23.08.2018 11:04:29

Det er supergodt at høre, at de har accepteret privatforsikringen Saif. Er det nødvendigt at tage fat i Migrationsverket også, eller er Skatteverket tilstrækkeligt? Har I fået et almindeligt brev tilsendt om personnummeret og diverse oplysninger om vårdcentral osv., som da du selv fik dit personnummer?

@skaanebo, det var et godt råd. Tak.

Dog et spørgsmål, som jeg ikke synes at have fået 100% afklaret. Ér ens ægtefælle offentligt heldækkende forsikret gennem Danmark, når man som danskeren bor i Sverige, men arbejder i Danmark, og ægtefællen også har fået det blå kort af Udbetaling Danmark?

Ændringen hos Skatteverket er nemlig ikke så meget ''om man er'', men mere at de vil have klokkeklare beviser for det, og ikke mener at man som dansker kan bruge ægtefællens blå EU sygesikringskort fra Udbetaling Danmark til at styrke det. De vil have nogle blanketter, som vi ikke kan få, da vi som danskere i norden er fritaget fra dem. Det ser Skatteverket dog på med ligegyldighed.

Men det faktum jeg er nødt til at være sikker på er; ER ægtefællen medforsikret mig, via Danmark, når jeg er grænsegænger?
Senest rettet af Weygan 23.08.2018 12:32:49, rettet i alt 1 gang.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 23.08.2018 12:19:21

Ja vi har fået et almindeligt brev tilsendt om personnummeret og diverse oplysninger om vårdcentral..

Vi har ikke taget kontakt til migrationsverket endnu.. Jeg tænker på at sende det brev med person nr. videre til Migrationsverket.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 23.08.2018 14:04:32

Hvilke rettigheder har man med et svensk person nr., og uden opholdskort?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 23.08.2018 16:15:20

Det er godt nok ikke NØDVENDIGT at tilmelde sig Försäkringskassan, når man er dansk statsborger, men man mister altså ikke retten til behandling i DK ved at gøre det. Når det kan smække Skatteverket en lussing, så meld jer til.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 26.08.2018 17:58:51

Har hørt fra nogle andre, at den formular som försäkringskassan bad mig udfylde (5434 og bede om 5164), nok kun giver adgang til ''tandvård'', altså tandlæge, og ikke det, der skal til for at bevise man for en sygeforsikring, som en S1 formular i så fald ville have gjort..

Har ligeså fået dette tilsendt af en, som lige har fået afslag fra Skatteverket. Hvor de sort på hvidt skriver, at det blå kort, specifikt også fra Danmark, ikke er aktuelt som bevisførelse længere. De henviser personen til en privatforsikring. Udbetaling Danmark nægter at udstede en S1 formular, da det ikke gøres i norden mere. Tror desværre at vi alle i sidste ende kun sidder tilbage med en privatforsikring som sidste udvej.

Der er en gruppe som er ved at udfærdige et brev til SOLVIT, i håb om der er nogen hjælp at hente. Men det kan jo tage meget lang tid..

I det svar han fik retur, stod der følgende:

>>
Comprehensive health insurance

You have shown you European Heath insurance card from Denmark. A European Heath insurance card from Denmark is not sufficient to prove that you have a comprehensive health insurance. You need to show that you have a private comprehensive health insurance. A private health insurance is comprehensive if it:
- is valid for residence in Sweden and
- is valid for the person moving to Sweden and
- is valid in most cases for at least one year from a date after the person arrived in Sweden, and
- covers costs for necessary medical care up to at least 10 million Swedish crowns, or covers costs for necessary medical care up to less than 10 million Swedish crowns but pays for the repatriation for further treatment in the home country of the person insured, and
- does not include restrictions on the necessary medical care that is covered. Restrictions concerning the following are accepted: dental care; fertility treatment; voluntary plastic surgery; force majeure situations (e.g. war and natural disasters); preventative health care (e.g. health examinations that are not medically motivated); vaccinations; treatment of injuries resulting from participation in or training for official sports competitions; treatment of injuries resulting from hazardous activities e.g. parachuting; treatment of injuries resulting from criminal activities; treatment of self-inflicted injuries or injuries resulting from attempted suicide; and treatment of injuries or illnesses resulting from substance abuse.
<<

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 27.08.2018 15:41:02

Så dvs. At vi bliver nødt til nu, at købe en privatforsikring til vores ægtefæller?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 27.08.2018 16:55:03

Måske er det vores eneste mulighed ja.. i sær for os lige nu..

Udbetaling Danmark oplyste til mig, at de var i dialog med Sverige. Men jeg tænker der kan tå meget længe før noget bliver anderledes til vores fordel..

Hverken udbetaling Danmark eller försäkringskassan vil hjælpe med noget her-og-nu.. Vi kan ikke få S1 eller E106 i Norden, det er ikke muligt, og udbetaling Danmark står fast ved, at de ikke udsteder dem til os. Försäkringskassan står fast ved, at det er Danmark der skal sørge for at bevise vi har forsikringen.

Meld dig ind i grupperne på facebook:
ÆUG Region Skåne og Sygesikring udredning for danskere i Sverige.

Der er nogen i færd med at udfærdige er brev til SOLVIT.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 28.08.2018 14:08:56

Tak for det! Men er der nogen der ved om Migrationsverket heller ikke accepterer det blå EU-kort? Eller er det kun Skatteverket?

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mini89 » 28.08.2018 16:03:15

Moazb skrev:
05.08.2018 20:29:50
Kære alle,

Jeg ønsker at dele en god nyhed med jer alle, at min ætefælle har nu endelig fået opholdstilladelse i Sverige efter 5 mdr. og 15 dage. Perfekt timing!
Vil gerne takke jer alle for den hjælp og vejledning jeg fik fra jer! Det har virkelig hjulpet mig på vej :)
Hej tillykke med det :)
Men har i fået opholdskort efter eu regler? Eller opholdstilladelse efter svensk regler?

mini89
Indlæg: 122
Tilmeldt: 15.11.2015 19:52:52

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mini89 » 28.08.2018 16:11:48

I vores tilfæld blev det blå kort accepteret både af migrationsverket og skatteverket for godt nok 1 år siden. Men det jeg læser mig frem til nu at skatteverket ikke længere godtage det blåkort lyder virkelig træls!! De er ved at stramme love fra alle sider :/ min mand hat 5 års opholdskort men han får ikke svensk person nr fordi han har afghansk pas.. vi ved ikke hvad vi skal gøre???

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mazz » 29.08.2018 17:19:35

Hej Saif

JEg har tegnet den forsikring som du nævner til mi ægtefælle, vores monthly pay er lidt anderledes, og jeg har sendt forsikringsdokumenterne ind til skatteverket.

Select deductible: €7400
30% Cost share after deductible (€1480 out of pocket max)
Monthly Pay: 34,5 €

De bad mig også om de seneste to måneders lønsedler og bankkonto udskrift som viser at jeg har fået min løn de sidste tre måneder+ pendle omkostnings dokumentation.
Jeg har sendt det hele ind, bad de jer om de samme dokumenter? og havde de nogle kommentar til forsikringen?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 29.08.2018 20:56:42

Hvis I nu skulle være så uheldige, at have brug for jeres forsikring, bliver man så ikke næsten ruineret når man har en deductible på 7400 euro og 30% cost share?.

Hvis man udelukkende tegner forsikringen 'for at de skal være medgørlige' og aldrig regner med at få brug for den, så er det jo selvfølgelig ligemeget.

Når man bliver folkeregistreret, har man så ikke samme rettigheder til lægehjælp alligevel, som enhver anden 'svensker'.. eller dem der er blevet accepteret, med blot det blå kort? Det kunne jeg virkelig godt tænke mig svar på.

Eller er ægtefællen bundet af at denne privatforsikring SKAL bruges, hvis man har behov for lægehjælp, eller hospitalshjælp.. selvom ægtefællen fx har det blå kort fra Danmark også. Rent praktisk..?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 30.08.2018 07:39:35

Mini86, har I stadig ikke fået personnummer til din mand?

mazz
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05.05.2017 15:16:03

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mazz » 30.08.2018 09:07:56

weygan vi har jo allerede det blå eu sundhedskort så vi regner med ikke at få brug for den private overhovedet. De skriver bare meget klart at de ikke accepterer det blå kort længere. og vil vil bare have det overstået, så vi har tegnet den private

Besvar