Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Moazb » 09.08.2018 20:10:40

Saif skrev:
09.08.2018 13:06:43
Hej Moazb

Blev I også bedt om privat sundhedsforsikring til din ægtefælle, da I søgte om person nr. til hende?

Min kone har Eu blå sundhedskort, men umiddelbart det er ikke nok...
I kan sagtens bruge EU sygesikringskort (blå kort), det er nok.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 10.08.2018 07:15:44

umiddelbart ikke.. De skriver, hvis man er studerende så kan man godt bruge Eu blå kort.
Men ellers, heltdækkende privat sundhedsforsikring... Kender I til nogle forsikrings firmaer ?

Se vedhæftet..
Vedhæftede filer
IMG-06ec713ac49eae763495d6bebef3cdc8-V.jpg
IMG-06ec713ac49eae763495d6bebef3cdc8-V.jpg (208.89 KiB) Vist 4101 gange

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af skaanebo » 10.08.2018 07:58:42

Prøv at bruge søgefunktionen. Der har været nævnt et par forsikringsfirmaer, der blev godkendt. Noget med "Silver" ...

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 10.08.2018 13:18:24

Forstår ikke hvad det er der giver problemer med det blå EU-kort? Jeg har heletiden læst herinde at det blå EU-kort er godt nok hele vejen rundt? Hvad er der sket siden folk er begyndt ar få afslag på den baggrund? Det er da nyt?

Er selv grænsegænger, fast indkomst med arbejde i DK, og de svar jeg har fået herinde var, at det blå kort var det bedste. Gør det nogen forskel om man er grænsegænger (bor i Sverige med arbejde i DK) eller blot er en person med tilstrækkelige midler?

Er der kun Skatteverket der retmæssigt (åbenbart?) kan give afslag til ansøger om personnummer med begrundelse at EU-kortet ikke er stærkt nok, og er det bare sådan reglerne er, siden de har en hel A4 side omkring det klar? eller er det en praksis som Migrationsverket også kan gøre, at påkræve mere end det blå kort, til sygeforsikring?

Kan det give problemer ved ens eventuelle ansøgning videre til Danmark også, med det blå kort og Sverige, når man skal videre til statsforvaltningen? Eller er det kun Sverige der stiller dig på bagben nu? Dette kan vel kun have nogen indvirkning hvis man vil blive i Sverige?

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 10.08.2018 13:42:41

Jeg skrev mail til min sagsbehandler om Eu blå sundhedskort var nok som forskring, jeg har henvist til (Regler och rutiner i folkbokföringsärenden) fra 26-02-2018

Så svarende således:
Det är inte missförstånd. Blåa europeiska sjukförsäkringskortet är inte tillräcklig och anses inte som heltäckande sjukförsäkring. Reglerna har ändrats.

Nytt ställningstagande kom ut 27 juni 2018. Skatteverket kan inte rekommendera något privatbolag eftersom vi inte har befogenhet att göra så. Men vi kommer att kolla och bedöma vilken försäkring ni än kommer in med. Villkor för att vi ska kunna kolla på försäkringen är att den måste vara redan köpt och giltig för person i frågan. Kravet är inte att försäkringen ska vara köpt i Sverige, utan att det täcker henne i Sverige. Detaljer finns i bilagan.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 10.08.2018 14:40:35

Ok, så det er åbenbart en nylig ændring hos Skatteverket, hvori det blå sygesikringskort ikke er godt nok mere. Det var da godt nok træls at de har besluttet det lige pludselig..

Er der nogen herinde der har en ide om følgende, Skaanebo eller mh?:

1. Er de nye regler hos Skatteverket gældende kun før man har fået opholdskortet? Eller også selv efter man har fået det? Altså om man uanset hvad skal droppe ideen om det blå EU kort og i stedet tegne en dyr forsikring uanset hvad nu?

2. Kan SOLVIT hjælpe på nogen måde?

3. Er det blå EU kort stadig nok til selve opholdskortet hos Migrationsverket, eller gælder de nye regler også her om at det blå EU kort ikke er godt nok længere?

4. Gør der nogen forskel om man er grænsegænger der arbejder i Danmark, eller udelukkende er person med tilstrækkelige midler? I forhold til det nye her med det blå EU kort?

5. Har alt det her med Skatteverket og blå EU kort nogen betydning for dem der vil flytte videre til Danmark, men dog bliver og venter i Sverige til man har fået en afgørelse af DK statsforvaltningen?

(Min kone skal søge om under én måned både i Sverige og DK, og vi vil helst gerne gøre så meget som muligt rigtigt i første forsøg.. så vi ikke spænder ben for os selv).. :/

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 10.08.2018 16:17:28

Som jeg forstår teksten, er det EU/EØS-borgeren som skal dokumentere sygeforsikring, dvs enten via sin arbejdskommune eller Udbetaling Danmark, hvis man er pensionist, fremskaffe en af de nævnte blanketter, udfylde den, sende til DK, derpå have et dokument retur, som man går til Försäkringskassan med, og bliver tilmeldt den svenske sygekasse.

Derpå kan man formodentlig også få sin ægtefælle tilmeldt.,

Det blå kort er jo egentlig kun til brug ved midlertidigt ophold i form af ferie i andre EU-lande.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 10.08.2018 16:25:53

@mh

Undskyld hvis dette måske er et dumt spørgsmål. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forstå din post i forhold til at ens ægtefælle fra er ikke EU-land søger opholdskort. Det blå EU-kort har jeg forstået indtil alt det her nu, var godt nok både til Migrationsverket og Skatteverket.. men pludselig lyder det som om at set fra dag til anden er blevet næsten ugyldigt.. i hvert fald i Sverige?

Er det stadig brugbart hos Migrationsverket, og Skatteverket, for ægtefællen til en dansk statsborger, der bor i Sverige men arbejder i Danmark.. eller skal man tegne en dyr privatforsikring nu, og ikke “blot” kan bruge det blå sundhedskort mere?

EDIT:
OH! Undskyld mh, Efter at have læst billedet igen, øverst, tror jeg din tekst gav lidt mere mening. Kan man så bare få en S1 formular fra hjemlandet (DK) som man kan udfylde, sende retur, og til sidst indlevere i Sverige, som så beviser at man selv OG ENS IKKE-EU ÆGTEFÆLLE er dækket af sygeforsikring gennem Danmark? Er det korrekt? Så man behøver ikke tegne en privat sygeforsikring hvis man er arbejdstager i Danmark.. man kan bare ikke længere kun vise sit blå EU kort for sig selv og ægtefællen mere, da Sverige ikke anser dem for bevis nok?

Er der korrekt?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 10.08.2018 17:59:35

Jeg tror det er det, som er meningen - da jeg tilflyttede i Tyskland, skulle jeg have en af de der formularer fra UdbetalingDanmark, fordi jeg er pensionist, og sende den retur udfyldt, så fik jeg noget tilbage som jeg gik hen til det nærmeste 'Krankenkasse'kontor med, og blev tilmeldt, og derpå kunne min mand så også få formular osv. For mit vedkommende er det så sådan, at sygekassen udbetaler evt. tilskud, og får dem refunderet fra DK.

Jeg kunne forestille mig at svenskerne nu gerne vil have at det også bliver sådan hos dem, så de lettere kan få refunderet for ydelser som går til dem, som egentlig er forsikret i DK via deres arbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 10.08.2018 18:17:03

Oh Ok, det må vi prøve i så fald.. Men hvis jeg læser teksten rigtig på billedet, er denne S1 blanket så ikke en vi skal vise til hhv. Skatteverket og/eller Migrationsverket? Og der står det skal være i mit navn, er der så nok med at de ser “min” som så er bevis nok på min kone også er dækket under mig, eller skal hun have en helt seperat?

.. men samtidig når ens mål er at komme videre til Danmark, så er vi vel ikke i vanskeligheder, selvom vi måske bliver afvist personnummer til ikke-EU ægtefællen (jeg har dog selv fået svensk personnummer som danskeren). Der handler det vel stadig blot om, at jeg skal bevise jeg reelt har boet i Sverige siden Januar, og hun har sluttet sig til mig i landet? Vi vil helst bare gerne vente i Sverige til vi får svar, og så er det ellers videre til Dk derefter :-)

Håber dog vi kan få det, da Sverige er en god plan B

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 11.08.2018 17:11:25

Nej, det er lige så lidt nødvendigt som at faktisk have fået opholdskortet, vil jeg mene. Men da det højst koster et par frimærker, og måske endda kan ordnes over nettet (med din NemID), kan du lige så godt prøve. Det tog et par uger i alt, før mit var på plads, og det bestyrker jo dit reelle ophold.

Blanketten skal bruges til Försäkringskassan, og så snart du har noget fra dem, kan du vise det til Skatteverket.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 11.08.2018 22:42:12

Tusind tak mh, du er fantastisk! Vi giver os i kast med dette så snart vi er landet i sverige! Tak, tak, tak :-)

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 12.08.2018 20:01:57

Er der en der evt. Kan forklare dette med S1? Er dette ift personnummer eller også opholdskort?

Min mand har søgt om opholdskort og der er snart gået 3 måneder. Hans EU-sygesikring er på vej, hvilket vi selvfølgelig sender en kopi af til Migrationsverket.

Han fik desværre afslag på personnummer i første omgang, da afghanske pas ikke var dokumentation nok, så detfor venter vi pt. På hans opholdskort, hvor vi derefter søger igen.

Men er lidt forvirret over dette med EU-sygesikring osv?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 12.08.2018 20:54:12

Hvordan er du sygeforsikret? Hvis du allerede ER tilmeldt den svenske Försäkringskassa, fx fordi du arbejder i Sverige, behøver du ikke bekymre dig om noget.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 12.08.2018 21:26:48

Jeg har det særlige sundhedskort fra Danmark samt det blå EU-sygesikring. Jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark, altså er jeg grænsegænger :/

Besvar