Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 13.08.2018 07:40:38

Jeg er også grænsegænger, altså arbejder i Dk og bor i Sverige. Jeg har både Eu blå kort, særligt sundhedskort og privat forsikring via arbejdsstedet. Min kone har kun Eu blå kort.

Men det viser sig, efter de nye regler at Eu blå kort er ikke nok til at min kone kan får det svenske personnr.
Jeg søger nu efter billig forsikring...

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 08:37:50

Hvad er dette private forsikring igennem arbejdet?

Hvor er det dog ærgerligt at dette er ændret..
Har din kone fået opholdskort?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 09:46:00

@moazb

Hvordan er din kones blå EU-sygesikring ift personnummer? Er det også kun måned og året der er rigtigt? For datoen er fuldstændig noget andet end min mands rigtige samt at de 4 sidste cifre er 000 efterfulgt af et tal?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 13.08.2018 10:09:34

For at afklare den forvirring der er her i tråden om det nye tiltag vedr. EU kortet, så forstår jeg der sådan her. En eller anden vær venlig at rette eller bekræfte:

Er vi ikke alle enige om, at uanset hvordan Sverige vælger at fortolke det, så er ens ægtefælle sygeforsikring gennem Danmark, når man er grænsegænger? - så snart man har det blå kort, så har man også forsikringen?

Det eneste dette handler om er, at de vil have en anden dokumentation end kun det blå sundhedskort, da de ikke længere accepterer det alene. Fx en E106 (tidligere) eller S1 blanket som man kan få af udbetaling Danmark.

Denne S1 blanket bruges til at den svenske sundhedsmyndighed tilmelder en i bopælslandet, men Danmark står for udgifterne. Som danskeren kan man få lægehjælp i både Danmark og Sverige, men ikke-EU ægtefællen kan kun få hjælp i Sverige.

Afleverer man denne S1, så er ens ægtefælle også medforsikret herunder - korrekt?? Eller skal der mere til? Der står jo også, at det skal være i Den europæiske medborgers navn - altså en selv som danskeren, og ikke ikke-EU ægtefællen?

Man skal vel ikke tegne en privat sygeforsikring ved siden af dette, når man samtidig er arbejdstager (grænsegænger), ens ægtefælle er da medforsikret gennem Danmark, når man selv som danskeren er arbejdstager i DK, er det ikke korrekt?

Er ovenstående korrekt, så burde der Inter være at frygte for opholdskortet eller personnummer, man skal bare gøre lidt mere for at fremskaffe dokumentation fra Danmark, og give til forsikringskassan i Sverige, som så giver en er certikat (intyg).?

Edit: rettet lidt stavefejl, skriver på en mobil
Senest rettet af Weygan 13.08.2018 10:18:48, rettet i alt 2 gange.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 10:13:17

Forstår meget bedre nu, tak Weygan! Vil også sætte pris på hvis der er en, som bekræfter din kommentar, så jeg også på nuværende tidspunkt kan begynde at få skaffet denne S1.

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 13.08.2018 10:55:07

Man har vel ikke S1 her i Dk.. Udbetaling Danmark har et såkaldt S1 blanket..

Min kone har ikke fået opholdskort endnu..

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 13.08.2018 11:30:01

Hej

Jeg har lige snakket med Udbetaling Danmark.. De sige, at man ikke kan får S1 blanket hvis man bor i Sverige (Norden) og arbejde i Dk.. Udbetaling Danmark ved godt at der kommet nye regler (fra Sverige) på området..
Det kan godt være at de finde på en løsning snarest, sagde de til mig.

Noget med en nordisk aftale..

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 11:33:46

Okay, så du havde søgt om personnummer til din kone inden hun har fået sit opholdskort?

Mulighederne er vel så, enten at tegne en privat forsikring, at vente til man har fået opholdskort eller vente på at Udbetaling Danmark finder en alternativ løsning?

Eller er jeg helt forkert på den?

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 13.08.2018 11:39:22

Ja, det er rigtigt...

Jeg tror jeg finde en billig forsikring til hende. Før de lave reglerne om igen.. Det skal bare overståes.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 11:48:35

Ja gør det. Jeg ville også gøre det men kan desværre ikke før at min mand får opholdskort, da Skatteverket ikke godkender afghanske pas.. men synes heltklart du skulle gøre det!

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 13.08.2018 12:02:10

Men, kan dette få konsekvenser for om man kan få selve opholdskortet, hvis man ikke tegner en privat forsikring eller er det “kun” i forhold til Skatteverket og personnummeret?

Saif
Indlæg: 27
Tilmeldt: 09.05.2018 10:42:20

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Saif » 13.08.2018 12:22:23

Jeg tror, det er kun Skatteverket... Men jeg ved det ikke...
Måske lave man også reglerne om hos Migrationsverket : :?:

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 13.08.2018 12:28:43

Og når man tegner denne privat forsikring, skal man så som danskeren tegne en for sig selv OG sin ægtefælle? Man er jo selv forsikret gennem Danmark.. de skriver jo på papiret, at det skal stå EU-borgerens navn.. men det er jo ikke EU-borgeren (danskeren) der skal forsikres, det er ægtefællen?

Og Saif, nævnte udbetaling Danmark noget om hvad denne aftale ville gå ud på, og om det behjælper ægtefællen? Og definerede de “snarest” nærmere?

Det hele blev da pludselig mere kompliceret end først antaget.. og ingen ved helt præcist hvad der sker nu :/

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 13.08.2018 14:34:42

Weygan, jeg tror umiddelbart kun, at det er Skatteverket der har lavet denne nye regel. Af egen erfaring kan jeg også fortælle, at Skatteverket heller ikke set et Afghansk pas som nok dokumentation, mens folk med samme Afghanske pas får et opholdskort.

Ift. Hvilket navn denne private forsikring skal stå i, er vel oplagt at det er IKKE-EUborgeren. Vi som statsborgere er jo sygeforsikret i Danmark. Og nej, vil heller ikke mene at vi skal tegne en privat forsikring til os selv - dog kun vores ægtefæller.

Sådan vil jeg umiddelbart tro det er. Og utrolig ærgerligt og kompliceret at vi nu skal tegne private forsikringer til vores ægtefæller! :(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 13.08.2018 14:42:50

Den danske part skal ihvertfald IKKE tegne privatforsikring:

https://www.oresunddirekt.dk/sundhed/hv ... ventetider

"Ret til behandling for danskere
Hvis du bor i Sverige og arbejder i Danmark - eller hvis du bor i Danmark og arbejder i Sverige har du ret til behandling i Sverige på samme vilkår som svenske borgere. Det kræver, at du søger om et særligt certifikat hos Försäkringskassan."
>>>

"Hvis du vil vide mere om behanding i Sverige, kontakt Försäkringskassan på Øresunddirekt i Malmø."

Den blanket den danske part skal bruge er her: https://www.forsakringskassan.se/wps/wc ... ERES&CVID=

Hvis linket ikke virker, måske her og selv klikke det frem: https://www.forsakringskassan.se/privat ... ll_sverige

Klik på linket:

5456 Uppgifter för utredning av försäkringstillhörighet

Dermed skulle ihvertfald det som forlanges: bevis for heldækkende forsikring af EU-borgeren komme på plads.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar