Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Moazb » 17.08.2018 21:55:06

Pashton skrev:
17.08.2018 16:21:32
Saif skrev vidst at han havde fået det fra Signa/Cigna?

Men Moazb, som har oprettet denne tråd, hans kone har jo fået opholdskort selvom hun kun havde det blå sygesikring?

Har Migrationsverket nu ændret reglerne?? Det giver absolut ingen mening!
Jeg ved ikke hvorfor i alle taler om privatforsikring?

For at få svensk CPR nr kræver det at ens ægtefælle er forsikret og det er ægtefællen gennem det blå eu sundhedskort.

Jeg har faktisk seddel på at de kun krævede det og det var nok? Skriv egenlig hvis i har brug for hjælp.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 17.08.2018 22:21:25

Moazb,

Problemet er, at Skatteverket har givet Saif afslag på baggrund af at det blå EU kort ikke længere er dokumentation nok på forsikring. De var sågar sendt ham et papir hvor det står sort-på-Hvidt. Han har lagt er billede af det i denne tråd. De har fået nye regler for noget tid siden. Der betyder at de IKKE vil tage imod det blå kort. De vil have en s1 eller E106 certifikat. Problemet er, at vi i Norden ikke kan få der fordi der eksisterer en mere vidtgående aftale for de nordiske lande. Derfor sidder vi i saksen. Eneste udvej, er en dyr privat forsikring tyder det på.

Migrationsverket sagde ligeså til Tim i går på telefonen, at de heller ikke vil accepterer der blå kort...

Så jeg tror der er tale om, at du har været heldig at nå det i tide - hvorimod os andre er .. ret nervøse nu..
Dette til trods for udbetaling Danmark siger at været ægtefælle er medforsikret, når vi arbejder i Danmark. Men det vil den svenske myndighed ikke “bare acceptere”. De følger deres nye regler .. :(

.. jeg tror vi alle her i tråden har brug for hjælp. Jeg skal indgive min ansøgning til Migrationsverket (eller min ægtefælle skal) her i næste uge.. derefter skatteverket.. men vi er godt nok nervøse. Vi har ikke tegne en privatforsikring til hende endnu. Lige nu får vi der blå kort først.

tim1983
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10.07.2018 19:40:42

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af tim1983 » 17.08.2018 22:24:23

Moazb, jeg ved ikke om du har læst tråden igennem, men det ser ud til at skatteverket er begyndt at afvise folk personnummer hvis de kun viser det blå kort. Der folk herinde der har den erfaring, og andre på facebook i æug skåne der siger det samme.
Migrationsverket sagde direkte til mig igår, at de ikke accepterer det blå kort, og jeg skulle tegne privat sygesikring, så det ser desværre også ud som om dette nye tiltag er nået til migrationsverket.

Weygan, skriv endelig hvis du hører mere, og når du i indgiver jeres ansøgning, vi havde planlagt at ansøge EU opholdskort om 2/3 uger.

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mkviola » 18.08.2018 06:10:10

Hej.

Hvad er så status med Skatteverket og Migrationsverket? Har I fået nogle nye info fra Udbetaling dk vedr. den fælees nordiske aftale ?

Skatteverket afviste også at give min mand personnummer, da de skrev at det blå kort dækker ikke mere.
Den andem grund var at de skrev, at han har ikke ophold endnu.
Vi har afleveret kvittoen for det søgte ophold. Men det var ikke nok.
Hvad er jeres erfaring? Har jeres ægtefaller søgt om personnummer bare med kvittoen eller med ophold?

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 18.08.2018 07:50:15

Det var da helt absurd at de skal lave disse regler om! Hvor er det dog bare forfærdeligt.

Min mand søgte om opholdskort for 2,5 måned siden og pt venter vi på at modtage hans blå sygesikring, da det blev sendt for en uge siden. På tirsdag har jeg taget fri for, at vi kan gå ned og få taget billede til hans opholdskort - der vil jeg stille mig i kø og spørge på Migrationsverket omkring det blå sygesikring! Hvad end de svarer mig, vil jeg selvfølgelig skrive her.

Hvis jeg skulle få det samme svar som Tim, vil jeg bare tegne en forsikring - for jeg vil simpelthen ikke have at min mands opholdskort bliver udskudt fordi de vil have en privatforsikring. Men jeg venter i hvert fald til på tirsdag.

Herudover, har jeg læst herinde at mange har fået personnummer inden de har fået opholdskort - men på lige fod har jeg hørt at mange venter til deres ægtefælle har fået sit opholdskort og dernæst søgt om personnummer, hvilket vi i vores tilfælde også gør, grundet det første afslag.

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 18.08.2018 08:03:19

Må jeg spørger, har nogen af jer vist det “særlige subdhedskort” i selv har? Da udbetaling Danmark sagde at det erstattede blanketterne. Jeg ved godt at ens ægtefælle ikke dækkes via det, men det må da bevise i er arbejdstager i Danmark, og derfor har jeres ægtefælle dækket derigennem (derfor det blå kort).

Men det gør mæske ingen forskel overhovedet?

Har nogen af jer dee har søgt og dåer afslag, forsøgt at kontakte SOLVIT endnu? Eller ér denne GOLD cigna forsikring eneste redning?

@pashton, håber de på Migrationsverket siger at de tager imod det. Ellers tegner jeg også forsikringen.

Det er absurd at de pludselig ændrer reglerne. Skatteverket SKAL vel accepterer og registrere ens ægtefælle når man har fået opholdskort?

Men jeg forstår ikke, fordi de må vel ikke gøre forskel på ens ægtefælle og andre borgere efter EU-reglerne, så hvis man har ret til at være i Sverige, så skal man også have ret til at blive folkeregistreret? De må vel kun benægte det, hvis man ikke har retten til at være her??

mkviola
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.03.2017 22:44:27

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mkviola » 18.08.2018 08:43:06

Jeg vil tegne Cigna med det samme.
Men de vil ikke forsikre Cubansk nationalitet.
Ved virkelig ikke hvad vi skal gøre!!!!??

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 18.08.2018 08:49:50

Nu fik min mand afslag på personnummer fordi Skatteverket ikke accepterer afghanske pas som værende troværdig dokumentation hvilket også er absurd.

Ja præcis! Er helt enig med dig. Hvis man har retten til at være i Sverige kan de da ikke nægte en at blive folkeregistreret! Giver simpelthen ingen mening.

Men jeg vender tilbage på tirsdag og beslutter dernæst om jeg skal tegne en forsikring til min mand.

Jeg viste det særlige sundhedskort, både på Skatteverket på daværende tidspunkt og har også sendt en kopi med til Migrationsverket da vi søgte om opholdskort

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 18.08.2018 08:50:39

Mkviola, what?? Hvad har en forsikring at gøre med ens nationalitet??

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 18.08.2018 09:58:47

Jeg tror, at den har en del. Jeg sammenlignede også lige priserne. Er man fra Tyrkiet, så er prisen højere, end hvis man er fra Danmark.
Derfor kan det være, at de har valgt ikke at forsikre enkelte nationaliteter.

Jeg håber, og krydser lidt fingre for, at dette cirkus kun er noget midlertidigt. Men jeg tror vi kan forvente, at det vil vare måneder, mindst, for der sker ændringer igen.

Jeg er lige på grænsen til også at tegne forsikringen. Men lige nu, venter min kone og jeg lidt. Vi sætte lige processen igang først, og spørger på Migrationsvereket (ligesom dig Pashton) og så beslutter vi os derfra. Vi skal også sørge for at have tilstrækkelige midler nok.

Pashton
Indlæg: 317
Tilmeldt: 26.10.2017 21:38:46

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Pashton » 18.08.2018 10:01:51

God ide. Er din kone i Danmark/Sverige eller stadig i Tyrkiet?

Jeg venter også lige til på tirsdag.

Virkelig?? Ej hvor forfærdeligt. Kan jeg måske få dig til at tjekke priserne hvis man er fra Afghanistan? Eller måske du kan give mit et link dertil?

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 18.08.2018 11:04:17

Jeg får det til 72 euro om måneden for en fra afghanistan (faktisk billigere end hvad vi skal betale for Tyrkiet).

Selvfølgelig kan du få linket: https://www.cignaglobal.com/quote/pages ... l?new=true

Indtast din ægtefælles info, og så får i en pris. Jeg ved ikke om man skal vælge nogle af de ekstra valg efterfølgende dog? fx Vision and Dental, Health and Wellbeing eller Outpatient? Er de nødvendige? De er godt nok dyre at tilvælge, så tvivler..?

Jeg ved ikke om "silver" er nok. Jeg har læst at skaanebo skrive flere gange herinde at 'Silver' er tilstrækkelig. Men når jeg søger på andre tråde, kan jeg ikke finde nogen eksempler på, at silver har været nok. Der er én som har skrevet at han havde valgt silver og blev godkendt, men han rettede i en senere tråd til at han IKKE havde valgt silver, men GOLD.

Silver ligger lige under de 10 millioner svenske, som står på papiret Saif lagde herind.. Det er cirka 8-9 millioner.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af mh1 » 18.08.2018 11:06:35

For lige at gentage: i brevet bedes der om dokumentation for at den DANSKE (= EU) statsborger har heldækkende sygeforsikring.

Den danske statsborger vil som hovedregel ENTEN direkte kunne tilmelde sig Försäkringskassan (lettest hvis man arbejder eller studerer i Sverige) ELLER kunne få det særlige sundhedkort, hvis han/hun arbejder i DK.

Det særlige sundhedskort ER bevis for heldækkende sygeforsikring. Det blå kort er beregnet til brug ved rejser i EU, i andre EU-lande end det man bor i.

Det særlige sundhedskort må kunne bruges til tilmelding til Försäkringskassan, og dette er GRATIS.

Det lugter helt bestemt af en forhalingsmanøvre, en chikane der skal få dem, som alligevel ikke har tænkt sig at bo fast i Sverige, til at flytte tilbage til DK. MEN det må man finde sig i, for Sverige har ret til at forlange dette bevis for at man har haft ret til sygesikring i det land, man flyttede til Sverige fra.

Så få jer nu det særlige sundhedskort + EU-sygesikring til ægtefællen via jeres arbejdskommune i DK, og/eller bliv meldt til Försäkringskassan, det beviser såvel jeres egen, som ægtefællens heldækkende sygesikring.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan
Indlæg: 155
Tilmeldt: 12.07.2015 10:32:45

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af Weygan » 18.08.2018 11:16:41

Jeg har fået det særlige sundhedskort, og EU blå sygesikring til mig selv (kan jeg læse Pashton også har). Jeg har været i dialog med Udbetaling Danmark, og de vil udstede det blå kort til min ægtefælle, så snart vi har været hos Migrationsverket og fået kvitteringen. Det skal vi i næste uge.

Udbetaling Danmark siger, at ægtefællen ikke kan få det særlige sundhedskort. Men skriver du at vores arbejdkommune vil være i stand til dette?

Men med de tre ting i hånden:
Danskeren: Særligt sundhedskort og blå EU kort
Ægtefælle: Blå EU kort

Er det reel dokumentation nok til, at vi vil kunne få opholdskort fra Migrationsverket i hvert fald, uden at tegne privat forsikring. Eller kan det KUN løses ved at vi lykkes med at melde os i Försäkringskassan, både danskeren og ægtefællen?

Jeg vil forsøge at kontakte Försäkringskassan i næste uge også, og høre hvad vi skal gøre for at tilmelde både mig selv og min ægtefælle. Det er vel ægtefællen. Hele dette buraktariske cirkus omhandler jo vores ægtefælle.

tim1983
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10.07.2018 19:40:42

Re: Vente tid på eu-opholdskort i sverige (skatteverket)

Indlæg af tim1983 » 18.08.2018 11:52:05

Er der nogen der ved om hvis jeg tegner forsikringen for min ægtefælle, at den også dækker hendes datter på 6 år?

Det virker ikke som om jeg kan tegne en forsikring til hendes datter?

Besvar