Ophold efter EU-regler - Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
jlgsy94
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Ophold efter EU-regler - Danmark

Indlæg af jlgsy94 » 09.03.2018 20:28:55

OBS *Dette emne er vedr. en langvarig diskution jeg har haft med hensyn til min forlovet, hans statsborgerskab, og hans rettigheder*

Jeg har været i diskution med Udlændingestyrelsen, Statsforvaltningen og Justitsministeriet omkring min forlovet's mulige opholds rettigheder i Danmark. Der er ingen af dem der ved en fis og der er ingen af dem der kan vejlede mig videre. De bliver bare ved med at henvise mig til den anden myndighed, og vice versa.

Se nedenunder for de emails jeg har sendt til dem;

22. februar 2018 til Udlændingestyrelsen;

Hej, Jeg er en 24 årig dansk statsborger som har været bosiddende i Guernsey, Britisk Kanaløer, siden slutningen af November 2008. Jeg har boet sammen med min forlovet i de seneste 7 år på fælles bopæl, sammen med vores 3 børn som er henholdsvis 7, 5 og 2 år gammel som alle har dansk statsborgerskab. Vi har kun været hjemme til Danmark én gang, dette var i 2012. Børnene taler endu ikke dansk, dog er dette noget vi arbejder på. Hele min side af familien er dansk, og bor i Danmark, imens min forlovets familie bor på Guernsey. Jeg har daglig kontakt med min familie i Danmark gennem telefon opkald, sociale medier m.m. Det er vores ønske om at flytte til Danmark inden for det næste 1-2 år. På grund af det har vi prøvet på at forstå lovgivningen omkring det, og vi har et par spørgsmål. 1. Under de nuværende familiesammenføring regler, er der et tilknytnings krav som siger at vores tilknytning til Danmark være større end til et andet land. Som i vil kunne læse jer frem til ovenfor, så vil i kunne se at vi nok ikke opfylder den betingelse. Vil det så betyde at vi ikke kan få familiesammenføring efter dansk regler? 2. Min forlovet er Britisk statsborger. Han er dog født og opvokset på Guernsey, og på grund af det har denne bemærkning i hans pas; "The holder is not entitled to benefit from EU provisions relating to employment or establishment" Hvor vil han så stå til under dansk lovgivning? Vil han blive betragtet som en normal Britisk statsborger, eller ville han blive betragtet som en statsborger fra et tredjeland? Han har før været på ferie i Danmark, og på grund af at han er Britisk statsborger, så har han ikke skulle have et visum. Dette gør det kun mere forvirrende, og vi ved simpelthen ikke hvor vi står lovmæssigt. Der er overhovdet intet vi kan finde os frem til, som konkret fortæller os, om Britisk statsborgere fra de Britiske Kanaløer bliver betragtet som alle andre Britiske statsborgere, eller om de har andre regler. Jeg ville sætte stor pris på hvis du kunne vende tilbage til mig med svar på mine spørgsmål hurtigst muligt Mvh

Email fra Udlændingestyrelsen d. 9 marts 2018;

Kære Julie Lunk

Udlændingestyrelsen har modtaget din e-mail af den 22. februar 2018.

Som udgangspunkt skal alle krav om ægtefællesammenføring være opfyldt, inden ansøger kan meddeles opholdstilladelse.

Udlændingestyrelsen kan se bort fra en eller flere af betingelserne for at få ægtefællesammenføring, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet/kravene stilles. Under beskrivelsen af hver enkelt betingelse kan du læse mere om, hvem der kan være fritaget for at skulle opfylde den.

Såfremt kravet/kravene ikke kan fraviges, og et krav ikke er opfyldt, vil ansøger blive meddelt afslag.

Venligst kontakt de britiske myndigheder vedrørende spørgsmål om, hvorvidt din forlovede er britisk statsborger.

Såfremt din forlovede er britisk statsborger, og dermed EU-borger, henviser vi jer til at kontakte Statsforvaltningen.

Jeg håber, at ovenstående besvarer dine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Selma Ceric
Overassistent
1. Familiesammenføringskontor

Jeg har vidersendt overstående svar fra Udlændingestyrelsen til Statsforvaltningen med det følgende;

Hej,

Jeg har fået svar fra Udlændingestyrelsen med hensyn til min email pr. 22. Februar 2018 vedr. min forlovet's status, og om hvorhvidt han har opholdsret i Danmark via hans Britiske statsborgerskab.

Jeg har prøvet at forklarer Udlændingestyrelsen at selvom han er Britisk statsborger, så har han altså en påtegnelse i hans pas som siger "The holder is not entitled to benefit from EU provisions relating to employment or establishment". Dette er fordi han er født og opvokset i Guernsey. Jeg henviser til Protocol 3 to the UK Treaty of Accession to the EEC som siger;

"Channel Islanders are British citizens and hence European citizens.[60] As a result, they can travel freely within the EU, and all European citizens can travel to the islands without restrictions. However, the islands do not participate in the freedom of movement of labour, and as a result their citizens are not entitled to work or reside within the EU unless they are directly connected (through birth, or descent from a parent or grandparent) with the United Kingdom."

Det overstående betyder at selvom min forlovet er Britisk statsborger, så har han ingen automatisk ret til at arbejde eller bosidde sig i et andet EU land.

Dette betyder også, at det er oppe til det enkelte EU land om hvad for nogle regler påfalder den Britiske statsborger. Hvordan ville en sådan Britisk statsborger blive betragtet/behandlet af de danske myndigheder? Der er intet i dansk lovgivning der giver nogen form af vejledning overhovedet.

Jeg har været frem og tilbage mellem Statsforvaltningen og Udlændingestyrelsen, og begge myndigheder bliver ved med at henvise mig til den anden, og vice versa. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at der ikke er én eneste person der kan hjælpe mig nærmere. Jeg har endda også taget kontakt med Justitsministeriet, og de henviste mig til Statsforvaltningen og/eller Udlændingestyrelsen!

Jeg ville sætte stor pris på det hvis der en med mere viden på dette område, der kan tage kontakt med mig snarest muligt.

Er der en eller anden herinde i ÆUG's Forum der har forstand på EU/dansk lovgivning som kunne vejlede mig videre? Han ER britisk statsborger, det siger "British Citizen" i hans pas, MEN der er den påtegnelse. Hvordan ville de danske myndigheder fortolke det i forhold til dansk lovgivning, og deres opfattelse? Det kan de åbenbart ikke svare på dem selv!

skaanebo
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Ophold efter EU-regler - Danmark

Indlæg af skaanebo » 09.03.2018 20:31:09

Det er slet ikke en sag for Udlændingestyrelsen, medmindre I vil søge efter nationale danske regler og ikke efter EU-regler.

jlgsy94

Indlæg af jlgsy94 » 09.03.2018 20:53:06

Tja jeg henvente mig til Statsforvaltningen, og de mente det var en sag for Udlændingestyrelsen idet han har den påtegnelse. De mener dog det er en sag for Statsforvaltningen!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.03.2018 20:57:21

Altså I kan jo kun benytte EU-regler, hvis I først flytter til et andet EU-land som fx Sverige, inden I flytter videre til DK.

Hvis I ønsker at flytte direkte til DK, så kan I ikke benytte EU-regler, men kun benytte national dansk lovgivning.

Ved ansøgning efter EU-regler foregår det i Statsforvaltningen. Ved ansøgning efter national dansk lovgivning foregår det i Udlændingestyrelsen.

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh » 09.03.2018 21:14:56

“As Crown Dependencies the islands are not part of the United Kingdom or European Union, nor are they colonies or overseas territories of the United Kingdom like Gibraltar. They are possessions of the British Crown with independent administrations. Their assemblies pass their own legislation with the assent of the Crown granted in the Privy Council.”

http://www.eu.dk/da/spoergsmaal-og-svar ... -del-af-eu

Øerne er altså IKKE med i EU, og de indfødte der ikke på en eller anden måde, fx ved at have taget bopæl i en anden del af England som er, er ikke EU-borgere, og har derfor naturligvis ikke EU-borgernes ret til fri bevægelighed. I og med at øerne ikke er en del af EU, har du ej heller selv fået EU-borgerstatus, og kan ikke benytte EU-regler til at få din mand med til DK.

Med din og børnenes manglende tilknytning til DK (din er stort set nul i øjeblikket, pga at du har boet udenfor DK i mere end 8 år, og børnenes ligeså, da de aldrig har boet i DK) er chancen for at få din mand med til DK efter danske regler mere end spinkel.

Som en sidebemærkning skal du være opmærksom på, at dine børn SKAL søge om at bevare deres danske statsborgerskab. Det skal gøres inden de fylder 22, og pt opfordres man til at søge, når de er fyldt 20. Dette fordi de ikke er født i DK.
mh

jlgsy94

Indlæg af jlgsy94 » 09.03.2018 21:36:56

Tak for svar skaanebo og mh.

Vores beslutning forbliver det samme; vi flytter til Sverige Sept 2019 og benytter EU reglerne der, for at derefter at kunne flytte til DK og søge om familiesammenføring efter EU regler. Jeg ville bare egentlig have et ordentlig svar til mine spørgsmål, og syntes det var noget pjat at myndighederne ikke selv kunne besvarer dem.

Besvar