FS efter EU regler I Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

FS efter EU regler I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 26.02.2018 14:59:11

Hej,

Jeg har tidligere stillet spørgsmål omkring familiesammenføring I Sverige og har så nu nogle flere spørgsmål;

1. Er det bedre at søge familiesammenføring efter svenske regler, EU regler, eller begge to på samme tidspunkt? Jeg er dansk, det er vores 3 børn også. Han er Britisk, men fordi han er født og opvokset på Guernsey , så har hans pas en påtegnelse der siger "The holder is not entitled to benefit from EU provisions relating to employment or establishment. ". Kort sagt, så vil han blive betragtet som statsborger uden for EU.

2. Vi har planer om at flytte til Sverige I September/Oktober 2019. Ville det være en fordel allerede nu at skrive op til forskellige bolig selskaber?

3. Med hensyn til job, er det ligegyldigt om jeg finder arbejde I Danmark (grænse gænger ), eller er vi bedre stillet hvis jeg finder arbejde I Sverige? Er det et krav at man skal kunne tale svensk, eller er dansk og engelsk OK?

4. Med hensyn til jobsøgning, er det muligt at søge jobs før man ankommer, eller er det en proccess der er bedst startet når man er kommet afsted? Jeg er ufaglært, men har flere års erfaring I butiksarbejde samt erfaring indenfor marketing (B2B) og salg.

5. Vi vil have sparet mindst £10,000 (omkring 114,000 SEK ) sammen før vi kommer afsted. Dette er til dækning af udgifter (regninger, husleje, mad) indtil jeg har fundet arbejde (hvis jeg ikke allerede har fået tilbudt arbejde før vi kommer afsted). Ville det blive betragtet som tilstrækkelig midler I følge svenske regler, EU regler, eller begge?

6. Hvornår kan man eventuelt søge om barnbidrag og bostadsstöd? Hvilke betingelser skal man opfylde?

7. Hvad for noget documentation skal vi fremlægge som bevis på vores samliv fra de seneste 8 år fra Guernsey? Skal det komme I form af el regninger i fælles navn, telefon/bredbånd regning, bevis på skat registering på fælles adresse, ?

På forhånd tusind tak!

jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Re: FS efter EU regler I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 26.02.2018 15:32:24

Jeg har lige modtaget denne email fra Migrationsverket;

Dear Julie

Tanks for your mail.

I will try to answer your quastions one by one:

1. If you move to Sweden and if whether you or your husband do not have a job then you are not entitled to any financial assistance in Sweden from the Swedish goverment. You can contact the Danish contribution system/tax agency to get more information. There could be a possibility they could help you. You will have to arrange a place to live by yourselves too.

2. https://www.migrationsverket.se/English ... tizen.html .
https://www.migrationsverket.se/English ... izens.html
https://www.migrationsverket.se/English ... mbers.html
https://www.migrationsverket.se/English ... izens.html

Denmark, Finland, Norway and Iceland, along with Sweden, constitute the Nordic countries. The Nordic countries have an agreement which states that Nordic citizens have a right to live in whichever Nordic country they choose. You do not need to apply for a residence permit. If you want to live in Sweden you simply need to register with the Swedish Tax Agency. As a Nordic citizen you register simply you and your kids. An EU citizen ha has right to live in an EU country which is not their country of origin as long as they meet the requirements for right of residence through work, studies or with sufficient means. In Sweden you simply need to register with the Swedish Tax Agency. If you are an EU citizen but don't have right of residence, you can apply for a residence permit if your family member(in yhis case to you and your children) is residing in Sweden and you wish to live together here. You can apply from Sweden.


3 You all can move togheter. He has right to be here and he is visa free.


Med vänlig hälsning
Hoshiar Eliassi

---------------------------------
Swedish Migration Agency
The National Customer Service Unit

Det har besvaret nogle af mine tidligere spørgsmål, men ville sætte pris hvis nogen kan vende tilbage til mig vedr. Spørgsmålene I dette opslag.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: FS efter EU regler I Sverige

Indlæg af skaanebo » 26.02.2018 16:56:10

1. Afhænger af om I blot vil være i Sverige kort tid eller på permanent basis. Kort tid: EU. Permanent basis: Begge regler.

2. Det er for sent at skrive sig op nu. Ligesom i DK skal man skrive sig op flere år i forvejen! Men selvfølgelig: Hvis I bare vil bo i en hytte ude i en skov, så skulle det ikke være så svært at finde et sted at bo.

3. I er bedst stillet, hvis du arbejder i samme land, som du bor. Og alt efter hvor i Sverige I bosætter jer, vil du nok godt kunne blive forstået på dansk (lettest i syd- og ved vestkysten, altså de tidligere danske provinser, Skåne, Blekinge og Halland (plus Gøteborg), sværest når man kommer op til Stockholm og nordover).

4. Du kan sagtens søge job allerede nu. Og fx rejse til jobsamtale hvis du bliver indkaldt til møde.

5. Om det er nok, afhænger helt og holdent af jeres udgifter. Som tommelfingerregel skal I have et beløb, der mindst svarer til et års forbrug.

6. Tjek forsakringskassan.se

7. Udskrift fra folkeregister eller lignende af fælles bopæl. Og går selvfølgelig ud fra, at du står som "udrejst" i det danske folkeregister.

jlgsy94
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23.02.2018 20:14:11

Re: FS efter EU regler I Sverige

Indlæg af jlgsy94 » 26.02.2018 19:39:10

Tak som altid for svar skaanebo.

1. Det ville bare være for kort tid, altså 3-6 måneder. Vi vil jo gerne flytte til DK og søge om familiesammenføring efter EU regler.

3. Vi havde tænkt os at bosætte os I malmö da det er i korter pendler afstand til at besøge familie I københavn. Vi vil måske kigge lidt udenfor centrale malmö, hvis huslejen er lavere.

4. Ok, så vil jeg sidde ned og kigge på mit cv da jeg nok skal opdatere det, og så ellers komme I gang med jobsøgningen.

5. Det vil kun være basale udgifter da jeg vil være sikker på vi er kommet godt på plads.

6. Det gør jeg så.

7. Jo står selvfølgelig som udrejst.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: FS efter EU regler I Sverige

Indlæg af skaanebo » 26.02.2018 20:11:29

Så skal I kun søge efter EU-regler i Sverige

Malmø er nok et af de sværeste steder at finde bolig i Sverige. Og specielt når I ikke lige er i nærheden til hurtigt at rykke ud til en visning. Det vil nok være mere realistisk i omegnskommunerne.

Besvar