Beholdt bolig i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Beholdt bolig i DK

Indlæg af elephant » 06.01.2018 20:08:16

Hej alle sammen,

Vi er snart på vej mod Danmark fra Grækenland og kan mærke at alle de små detaljer og frygten for om man nu har glemt noget presser lidt på. Derfor har vi lige et hurtigt spørgsmål, som vi håber i kan kaste klarhed over :-)

Kan der gives afslag grundet at man har fastholdt en bopæl i Danmark medens man har været udrejst? Altså jeg er ikke folkeregisteret i Danmark, er folkeregisteret som udrejst til vores adresse i Grækenland - og har ikke opholdt mig i denne bolig på noget tidspunkt siden jeg flyttede officielt. Der er blot tale om et klubværelse på knap 10 kvadratmeter, som jeg delvist har lånt (uden officielt at fremleje) ud til venner/familie i perioder, og nogle gange har jeg bare betalt lejen og haft det tomt. Vi flytter også tilbage hertil når vi kommer hjem indtil vi finder noget større.

Jeg ved godt jeg skal være opmærksom på det ift. skat og udlejer osv. men jeg tænker mest af alt på om det kan få konsekvenser på vores sag med statsforvaltningen på nogen måde? Vi kan jo bevise at vi begge har haft fuldtidsjob hernede og at vi altså utvivlsomt har befundet os og været bosat i grækenland de sidste 10 måneder.

Hvad er de officielle regler for dette? Kan det være en hemsko at man har haft rådighed over bolig i DK, selvom man ikke har boet der eller været folkeregisteret der?

På forhånd tak for jeres vejledning!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Beholdt bolig i DK

Indlæg af mh1 » 06.01.2018 20:14:22

Hvis du har frameldt dig folkeregisteret, så burde der ikke være problemer. Netop med en så stor afstand som den ml. Grækenland og DK giver ikke anledning til mistanke om at du i virkeligheden er blevet boende, og har pendlet på job.
mh
Rådgiver for ÆUG

elephant
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06.03.2017 10:10:12

Re: Beholdt bolig i DK

Indlæg af elephant » 06.01.2018 21:39:52

Tusind tak for svar - det tænkte jeg nok, men var ikke helt sikker :-) Rigtig god weekend til dig.

Besvar