Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af Ozzy88 » 27.12.2017 19:13:26

Hej alle,

Min kone fik i november måned svensk EU-opholdskort. Vi vil gerne flytte tilbage til DK hvor jeg har min egen lejlighed.
Så vidt jeg ved, er sagsbehandlingstiden 1 år ved ansøgninger om familiesammenføring til DK.

Min kone har i dag snakket med sin veninde, der rådede hende til at sørge for at få svensk pas inden vi planlægger at flytte til DK. Hendes begrundelse var, at det er svært at få dansk pas, særligt som pakistaner. Får man ikke DK pas har man så det andet at falde tilbage på.

Jeg ville høre, om der er andre som har erfaret at det er svært at få DK pas (uanset ansøgerens nationalitet)?

Og hvilke krav stilles der for at min kone kan få svensk pas? En kollega fortalte mig at vi skal søge familiesammenføring efter de svenske nationale regler og, efter vi får det, have boet sammen i mindst 2 år. True?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af mfewk » 27.12.2017 20:14:38

Ozzy88 skrev:
27.12.2017 19:13:26
Og hvilke krav stilles der for at min kone kan få svensk pas? En kollega fortalte mig at vi skal søge familiesammenføring efter de svenske nationale regler og, efter vi får det, have boet sammen i mindst 2 år. True?

Hvis du har været svensk medborgare i mindst 2 år og I har været samboende i mindst 2 år kan hun opnå svensk medborgarskap efter 3 år i Sverige.

Hvis du ikke er svensk medborgare (hvilket du formenlig ikke er) skal hun have opholdt sig i Sverige i mindst 5 år.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af skaanebo » 27.12.2017 20:20:14

Hvis I flytter til DK må sagsbehandlingstiden højst være 6 måneder ved ansøgning efter EU-regler, og I kan jo søge om forhåndsgodkendelse og blive boende i Sverige, indtil I får grønt lys fra Danmark.

Med svensk opholdskort går der fem år, før hun får permanent ophold og vil først derefter kunne søge om svensk statsborgerskab. Og kravet er P.t. meget enkelt: hun skal blot have permanent ophold og boet i Sverige i mindst fem år.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af Ozzy88 » 02.01.2018 14:34:49

skaanebo skrev:
27.12.2017 20:20:14
Hvis I flytter til DK må sagsbehandlingstiden højst være 6 måneder ved ansøgning efter EU-regler, og I kan jo søge om forhåndsgodkendelse og blive boende i Sverige, indtil I får grønt lys fra Danmark.

Med svensk opholdskort går der fem år, før hun får permanent ophold og vil først derefter kunne søge om svensk statsborgerskab. Og kravet er P.t. meget enkelt: hun skal blot have permanent ophold og boet i Sverige i mindst fem år.
Okay, så skal jeg lige være sikker her:

Skal det forstås således, at hun skal have opholdt sig i Sverige i fem år, derefter søge og blive tildelt permanent ophold, hvorefter hun så kan få svensk pas?

Kan man først indgive ansøgning om permanent ophold præcis efter 5 års ophold - og hvor lang er sagsbehandlingstiden ca?

Hvor lang tid går der før man får svensk pas efter man har søgt om det?

Jeg overvejer også at skifte mit danske pas ud med et svensk, men har det nogle fordele?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af mh1 » 02.01.2018 20:22:23

Hvis du gør det, vil din ægtefælle miste sin EU-opholdsret, for så er du jo ikke længere EU-borger. Så det er måske ikke smart.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 21:56:03

Ja, det er rigtigt forstået, og det er som bekendt svært at spå, især om noget der ligger nogle år ude i fremtiden.

Sagsbehandlingstiden for statsborgerskab afhænger også af, hvilket statsborgerskab man har, og om man skal løses fra det, eller om man kan have dobbelt statsborgerskab.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af Ozzy88 » 15.01.2018 15:14:23

mh skrev:
02.01.2018 20:22:23
Hvis du gør det, vil din ægtefælle miste sin EU-opholdsret, for så er du jo ikke længere EU-borger. Så det er måske ikke smart.
Er jeg ikke længere EU-borger, hvis jeg udskifter mit dansk pas med et svensk? Det forstår jeg ikke :o.
Kan man egentlig have to pas?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Svensk pas til ægtefælle med SE EU-opholdskort

Indlæg af skaanebo » 15.01.2018 15:17:09

Danmark og Sverige tillader dobbelt statsborgerskab gennem naturalisation. Så du kan sagtens blive svensk og bevare dit danske statsborgerskab.

MEN det vil have nogle konsekvenser: Det vil betyde, at du til enhver tid vil blive anset for svensk statsborger i Sverige og ikke kan påberåbe dig de rettigheder, du har som dansker og dermed som EU-borger. Du og din ægtefælle vil med andre ord miste jeres mulighed af at gøre brug af EU-retten i Sverige og vil alene kunne gøre brug af national svensk lovgivning.

Besvar