Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Indlæg af Ozzy88 » 18.12.2017 22:03:28

Hej alle,
Håber på at kunne få lidt afklaring omkring følgende:

Min kone kom til Sverige (Schengenvisum) i juni, og søgte efterfølgende EU-opholdskort til Sverige. Det har hun nu fået. Hun har også personnummer og ID-kort.

Hendes søster bor i Pakistan med sin mand og deres tre børn. Pt. er det kun hendes mand, der arbejder. Han er ansat på den amerikanske ambassade i Pakistan, hvor han har arbejdet i over 13 år.
De kan uden problemer flytte til USA, men kunne i stedet godt tænke sig at flytte til Sverige. De havde tænkt, at manden først kommer til Sverige og arbejder, og sørger for et sted, de kan bo.

Så er spørgsmålet bare, hvordan det bliver muligt?
- Kan min kone (eller kan jeg) på nogen måde invitere dem herover?
- Skal hendes mand først finde arbejde i Sverige og så komme på et arbejdsvisum?
- Kan de bo hos os? (vi bor pt. til leje)

Jeg har mange spørgsmål.
Måske jeg bare først skal have klarlagt, om det overhovedet er muligt, og dernæst, hvad de allerførst skal gøre? Der er sikkert noget, de skal gøre anderledes, end de pt. har planlagt.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 22:19:06

Din kone kan ikke som sådan invitere dem andet end til et besøgsvisum.

Manden kan søge arbejde i Sverige og får han det, må arbejdsgiver sørge for at hjælpe med at søge opholds- og arbejdstilladelse. Reglerne er beskrevet på Migrationsverket.se.

Og nej, de kan ikke bo hos jer andet end på besøgsvisum.

Ozzy88
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18.07.2016 17:03:58

Re: Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Indlæg af Ozzy88 » 18.12.2017 23:46:51

skaanebo skrev:
18.12.2017 22:19:06
Din kone kan ikke som sådan invitere dem andet end til et besøgsvisum.

Manden kan søge arbejde i Sverige og får han det, må arbejdsgiver sørge for at hjælpe med at søge opholds- og arbejdstilladelse. Reglerne er beskrevet på Migrationsverket.se.

Og nej, de kan ikke bo hos jer andet end på besøgsvisum.
Okay, tak for svar. Jeg kigger lidt på det - og så vil jeg nok skrive til Migrationsverket for at være på den sikre side.
Er det en dum idé at skrive nøjagtig samme besked til Migrationsverket, eller er der intet odiøst i det, jeg har skrevet i mit indlæg? Hvis der er noget i det jeg har skrevet, som i deres øjne virker "lusket", skal jeg nemlig vinkle min tekst lidt anderledes.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 23:54:18

Du får næppe andet svar end, at lovgrundlaget for arbejdskraftindvandring findes på hjemmesiden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Konens familie i PK vil flytte til SE - hvordan?

Indlæg af mh1 » 19.12.2017 07:24:32

Udover det, at din kone er der, hvad er så tiltrækningen ved Sverige, når hendes søsters mand har et godt job?

Hvis jeres egen plan er at flytte til DK, så vil din kones familie jo ikke kunne flytte med dertil de første mange år. Og jobmuligheder for en indvandrer, som formodentlig ikke taler hverken svensk eller andre skandinaviske sprog er ikke gode.
mh
Rådgiver for ÆUG


Besvar